ایرنا - سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه از آمادگی مسکو برای انتقال و صادرات اورانیوم غنی شده از ایران خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا  ریابکوف مدیر سیاسی وزارت خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که این امکان را بعید نمی داند که کشورش می تواند در صورت بازگشت آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران (برجام) اورانیوم غنی شده اضافی در ایران را از این کشور منتقل کند. 

 وی افزود: این مساله در زمان حاضر به ویژه باتوجه به ماهیت عملی آن و اینکه مورد تحریم های آمریکا قرار دارد، تاحدود زیادی غیرمشخص و تئوری گونه است.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: ما باید اطمینان بیابیم که چشم اندازی برای بهبودی اوضاع در این عرصه وجود دارد و بعد از آن به موضوعاتی بازگردیم که زمانی بخشی از برجام بود که توسط ما اجرا می شد. من هیچ چیزی را بعید و منتفی نمی دانم. 

 ریابکوف گفت: در ابتدا باید درباره مسائل سیاسی ازجمله تحریم های آمریکا که غیرقانونی است و باید لغو شود صحبت کرد و پس از آن به جنبه های عملی همکاریها پرداخت.

به گفته این دیپلمات ارشد روس، پیشنهاد روسیه برای بازگشت به اجرای کامل معامله هسته ای همچنان در دست تنظیم است. ما هنوز آن را به کسی ارائه نکردیم و من نمی خواهم در مورد برنامه زمانی سخن گویم که این امر تحقق می یابد. 

 روسیه تا پیش از آغاز تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران در ماه می سال ۲۰۱۸ که پس از خروج واشنگتن از برجام آغاز شد، بخش قابل توجهی از اورانیوم غنی شده ایران  را در چارچوب تعهدات خود در معامله هسته ای تحویل گرفت.

ایران پس از خروج آمریکا از برجام به توقف اجرای تعهدات داوطلبانه خود پرداخت و پنج گام هسته ای خود را به اجرا گذاشت که افزایش غلظت اورانیوم غنی شده ایران بیش از سطح ۳.۶۷ درصد یگی از این اقدامات بود که در پاسخ به این عهدشکنی آمریکا و خودداری کشورهای اروپایی از اجرای تعهدات خود در برجام صورت گرفت.