بعد از زایمان تغییرات عجیب زیادی در بدن زنان رخ می دهد.

مغز زنان بعد از زایمان چه تغییری می کند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رنگ و بافت موهای آن ها ممکن است تغییر کند، مواد غذایی که زمانی دوست داشتند ممکن است یکباره مزه ی بدی برای آن ها پیدا کنند. و حتی ممکن است احساسی پیدا کنند مثل آنکه جنین از داخل به شکم شان لگد می زند در حالی که دیگر جنینی وجود ندارد. و در کنار بدن، ذهن هم دستخوش تغییراتی می شود.

در ادامه می خواهیم ببینیم بعد از زایمان چه اتفاقی برای مغز مادرها می افتد.

۱- مغز غرق در هورمون های شادی بخش می شود

نان بعد از زایمان وقت خود را با نوزادشان سپری می کنند و محققان نحوه ی واکنش مغز آن ها به این تعامل را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند، به ویژه واکنش آن ها به گریه ها و خنده ها نوزاد خود را. وقتی تازه مادری نوزاد خود را در حال خنده یا گریه می بیند، مغز او غرق در مواد شیمیایی می شود که حس خوبی در او ایجاد می کنند.

بر مثال در دوران بارداری، مغز مادر هورمون اکسی توسین تولید می کند که به هورمون عشق مشهور است و همینطور دوپامین که به آن هورمون پاداش می گویند. محققان می گویند این مسأله باعث می شود تازه مادرها نیاز نوزاد خود را درک کنند و پاسخ بهتری به آن داشته باشند. در زمان شیردهی هم مغز زنان هورمون اکسی توسین تولید می کند که به پیوند دادن آن ها به نوزادشان کمک می کند.

به گفته ی محققان، تغییر دیگری که در مغز زنان رخ می دهد آن است که ناحیه ی پاداش آن بزرگ تر می شود. این مسأله هم به تازه مادرها کمک می کند تمایل پیدا کنند پیوند قوی تری با نوزاد خود برقرار و از او مراقبت کنند.

۲- ماده ی خاکستری مغز تحلیل می رود اما اتفاق بدی نیست

ماده خاکستری مغز مسئولیت دیدن، شنیدن، پردازش خاطرات و احساسات، تصمیم گیری و توانایی تعامل با دیگران را برعهده دارد. برای مثال ماده خاکستری به شما کمک می کند متوجه شوید دیگران چه احساسی دارند، به سرنخ های غیرزبانی پی ببرید و با دیگران ارتباط برقرار کنید. تحقیقات نشان داده ماده خاکستری در برخی نواحی مغز تازه مادرها تحلیل می رود و این تغییر تا ۲ سال بعد از زایمان پا بر جا می ماند.

از دست دادن ماده خاکستری مغز شاید چیز بدی به نظر برسد اما محققان متوجه شده اند که این مسأله باعث می شود مادرها بتوانند احساس تعلق خاطر بیشتری نسبت به نوزاد خود داشته و در عین حال احساس منفی کمتری نسبت به او داشته باشند. بنابراین این تغییر در ماده خاکستری مغز در حقیقت توجه مادر را از دیگران به سمت نوزاد خود تغییر می دهد، امری که به او کمک می کند نوزاد خود را بهتر درک کند، مثلاً بتواند زبان بدن او را تفسیر کند.

محققان می گویند این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که مغز از اتصالات میان سلول های مغزی خلاص شود تا اتصالات جدیدی که اهمیت بیشتری از جهت مراقبت از نوزاد دارند، برقرار شود. در این حالت، مغز نظم بیشتری پیدا می کند و می تواند اطلاعات اساسی را به شکل مؤثرتری پردازش کند.، مثلاً اینکه آیا لازم است نوزاد را از نوعی تهدید حفظ کرد یا نه.

حافظه تان به همان خوبی گذشته است

برخی زنان ادعا می کنند بعد از زایمان حافظه ی آن ها بدتر شده است و زیاد چیزها را فراموش می کنند. با این حال، طبق تحقیقات، چیزی برای نگرانی وجود ندارد. توانایی های شناختی زنان بعد از زایمان افت نمی کند. در توضیح فراموش کاری تازه مادرها می توان گفت که مغز آن ها بیشتر روی نیازهای نوزادشان و وظایف مرتبط با آن ها تمرکز دارد. و از آنجایی که نوزاد نیاز دارد زمان و توجه زیادی صرف آن شود، قابل درک است چیزهای کمتر مرتبط را پشت گوش بیاندازید.