سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تازه‌ترین نتایج تولید واکسن کرونا در کشور توضیحاتی ارائه داد.

خبرهای امیدبخش سخنگوی ستاد مقابله با کرونا درباره واکسن ایرانی کرونا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از مهر، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تا ۱۰ روز آینده مرحله اول انسانی واکسن ساخت ستاد اجرایی فرمان امام به پایان می‌رسد اگر سازمان غذا و دارو نتایج آزمایش‌های این واکسن را تأیید کند، اوایل اسفند ۹۹ مرحله دوم آزمایش روی این واکسن آغاز خواهد شد.

وی افزود: با توجه به وضع اضطراری موجود در دنیا، مراحل ۲ و ۳ این بررسی‌ها امکان ادغام دارند، پس از ۴۵ روز ادغام و آغاز مرحله دوم و سوم آزمایش‌ها به اتمام خواهد رسید و در صورت صدور تاییدیه سازمان غذا و دارو، در اواسط اردیبهشت ۹۹ مرحله تولید انبوه این واکسن آغاز خواهد شد.

رئیسی مؤثر واقع شدن واکسن ایرانی روی ۳ داوطلب که دارای ویروس جهش‌یافته انگلیسی بودند به عنوان خبری خوش اعلام کرد و ادامه داد: در تولید این واکسن از نوعی ویروس غیرفعال شده بهره‌گیری شده که تا این لحظه مؤثر واقع شده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین افزود: واکسنی که سرم‌سازی رازی در دست تولید دارد وارد فاز انسانی خواهد شد.

واکسن ایرانی کرونا

وی در خصوص تولید واکسن مشترک ایران و کوبا گفت: واکسن فاستور بسیار امیدبخش است. این واکسن فاز یک خود را در کوبا گذرانده و مراحل ۲ و ۳ را در ایران سپری خواهد کرد که پس از آن به تولید انبوه خواهد رسید.

رئیسی از امیدبخش بودن واکسنی که در وزارت دفاع در حال بررسی و آزمایش است خبر داد و افزود: امیدواریم که این واکسن هم بتواند مجوز ورود به مرحله انسانی را دریافت نماید.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا توضیح داد: در دنیا FDA متولی ارائه تاییدیه دارو و واکسن است در کشور ما هم اگر سازمان غذا و دارو واکسنی را تایید کند برای ما حکم تایید نهایی را خواهد داشت.

وی گفت: در صورت ورود اولین محموله واکسن با در نظر گرفتن اولویت‌بندی‌های تعیین‌شده، پیش از پایان سال جاری مرحله اول تزریق را شروع می‌کنیم.