روزنامه عبری‌زبان اورشلیم پست فاش کرد که رئیس جمهور منتخب آمریکا با رهبران کشورهای جهان تماس برقرار کرد اما نخست وزیر رژیم صهیونیستی در میان آنها نبود.

اورشلیم پست: بایدن هنوز تماسی با نتانیاهو نداشته است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از سایت المیادین، روزنامه عبری‌زبان اورشلیم پست نوشت، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با رهبران کانادا، مکزیک، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، ژاپن و ناتو تماس برقرار کرد اما با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تا شامگاه یکشنبه پس از گذشت ۱۱ روز از انتصاب بایدن در پست ریاست جمهوری آمریکا تماس برقرار نکرده است.

این روزنامه همچنین نوشت، مئیر بن شابات، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی سومین شخصی است که از جیک سالیوان، همتای آمریکایی خود تماس تلفنی دریافت کرد؛ گابی اشکنازی، وزیر خارجه این رژیم، دوازدهمین شخصی است که با وزیر خارجه آمریکا یک روز پس از انتصابش در این پست تماس تلفنی داشت.

طبق نوشته این روزنامه عبری‌زبان، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که درخصوص تماس‌های تلفنی آتی اظهارنظر نمی‌کند.

در همین راستا، روزنامه اورشلیم پست فاش کرد، عدم برقراری تماس تلفنی ممکن است نشان دهنده اولویت‌های جو بایدن باشد که در سایه شیوع ویروس کرونا بیشتر محلی هستند و آمریکا در سال‌های اخیر به صورت روزافزون تلاش داشته خودش را از خاورمیانه جدا کند.

این روزنامه نوشت، این امر همچنین در شرایطی رخ می‌دهد که مقامات رژیم صهیونیستی نیاز مبرم به برقراری تماس با دولت بایدن در مورد نگرانی‌های خود در مورد طرح اعلام شده رئیس جمهور جدید برای پیوستن به توافق هسته‌ای با ایران را احساس می‌کنند.

روزنامه مذکور فاش کرد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و سایر مسئولان در دولت جو بایدن اعلام کردند که آنها قبل از ایران با همپیمانان آمریکا در منطقه از جمله "اسرائیل" گفت‌وگو خواهند کرد اما هنوز برای مذاکره خیلی زود است.

طبق نوشته این روزنامه عبری‌زبان، زمانی که باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا تصدی این پست را برعهده گرفت، قبل از تماس با ایهود اولمرت، نخست وزیر آن زمان رژیم صهیونیستی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تماس گرفت اما بنیامین نتانیاهو سومین رهبری بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا با آن تماس گرفت و این امر نشان دهنده روابط مستحکم میان دو طرف بود.

در همین رابطه، رئیس حزب مرتس در فیسبوک نوشت، بایدن با دقت گفت‌وگو با نتانیاهو را بررسی می‌کند. نتانیاهو اکنون میوه‌های فاسد اختلاف خود با دموکرات‌ها را درو می‌کند.

وی در ادامه افزود، رژیم صهیونیستی باید روابط خود با دموکرات‌ها و دولت جدید را بهبود ببخشد و به ارزش‌های دموکراسی، مساوات و برابری و صلح بازگردد.

مایکل اورین، سفیر سابق رژیم صهیونیستی در آمریکا نیز تصریح کرد، نتانیاهو و بایدن نهایتاً با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد و نتانیاهو در آخر به واشنگتن خواهد رفت.

وی در خصوص تماس‌های تلفنی بایدن گفت در این امر پیامی وجود دارد.

اورین همچنین عنوان داشت، نتانیاهو پس از گذشت حدود ۱۲ ساعت و زمانی بیشتر از رهبران دیگر پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به وی تبریک گفت و در واقع او در پیامش نگفت که بایدن، رئیس جمهور منتخب است و از ترامپ گفت و در مقابل این امر، بهایی وجود دارد که باید آن را پرداخت.

اورین در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ طی دوره ریاست جمهوری اوباما، سفیر آمریکا بود و بایدن نیز معاون رئیس جمهور بود.

وی گفت، بعید است نتانیاهو و بایدن همان اختلافات شخصی متقابل که روابط با اوباما را مسموم کرده بود، داشته باشند، ممکن است رابطه آنها مانند گذشته دوستانه نباشد اما مانند نتانیاهو و اوباما روابط بسیار بدی نخواهند داشت.