باشگاه خبرنگاران/ اگر شما هم آخر هفته‌ها حسرت می‌خورید که کار‌های زیادی انجام نداده‌اید، این ۱۰ راه را حتما امتحان کنید، چرا که با انجام دادن آن‌ها حس پشیمانیتان کمتر خواهد شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اگر تا به حال در ذهنتان به خود گفته‌اید که «این هفته کار‌هایی را که می‌خواستم انجام ندادم» یا «این هفته باید وقت بیشتری را با بچه‌ها می‌گذراندم»، بدانید که  تنها فردی  نیستید که این حس را دارید. بسیاری از افراد, هر هفته به خاطر خیلی از کار‌هایی که کرده‌اند و یا کار‌هایی که قصد انجام دادنش را داشته‌اند و آن طور که  باید پیش نرفته است، پشیمان می‌شوند.

فرهنگ لغت Meriam-Webster کلمه پشیمان شدن (regret) را «احساس تأسف داشتن برای چیزی» تعریف کرده است و پشیمان شدن ممکن است از برخی مسائل جزئی مانند فراموش کردن یک جلسه کاری یا حتی مسئله بزرگی مانند ارتکاب جرم سرچشمه بگیرد.

بر اساس نتایج یک تحقیق که در نشریه‌های Personality و Social Psychology منتشر شد، آمریکایی‌ها بیشتر در ۶ زمینه حسرت می‌خورند و پشیمان هستند که عبارت‌اند از:

بسیاری از افراد در انتهای عمر خود حسرت زیادی می‌خورند. این افراد شاید پیش خود فکر کنند «تمام این سال‌ها باید با برادرم ارتباط داشتم»، یا «باید سخت‌تر کار می‌کردم تا ازدواجم به نتیجه می‌رسید» و متأسفانه، برای خیلی از مردم دیر شده است تا یک تغییر مثبت در زندگی خود ایجاد کنند یا کاری که دیگری انجام داده است را جبران کنند.

با این حال، خبر خوب این است که نگران نباشید چرا که با کمتر کردن آن دسته از حسرت‌هایی که آخر هر هفته می‌خورید، می‌توانید از حسرت‌های زیادی که قرار است در انتهای زندگی‌تان تجربه شود، جلوگیری کنید.

پشیمانی خود را بپذیرید

پشیمانی شما چه به خاطر کاری باشد که انجام نداده‌اید، مانند دفاع کردن از خودتان، چه به دلیل کار اشتباهی باشد که انجام داده‌اید، مانند با عجله کنار گذاشتن شغلتان، باید بدانید که هر کسی اشتباه می‌کند، اما گاهی اوقات غرور در مسیر انسان قرار می‌گیرد و افراد را از پذیرفتن این پشیمانی بازمی‌دارد.

در حالی که سرزنش کردن خودتان یا پیدا کردن دلیل برای توجیه کردن کارتان کارساز نخواهد بود، چند دقیقه وقت اختصاص دادن برای پذیرفتن این پشیمانی‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا از اشتباهات خود درس بگیرید.

پشیمانی از آسیب رساندن به شخص دیگر، زندگی کردن بیش از حد در یک منطقه امن و یا ریسک‌هایی که نتیجه جالبی نداشته‌اند، برای شما خوب است و توجه داشته باشید که برچسب زدن به احساسات و تأیید تأسف, خود می‌تواند لحظه‌های تأسف‌بار شما را به فرصت‌های رشد تبدیل کند.

 اهداف بلندمدت خود را بشناسید

بدون اهداف بلندمدت واضح، ممکن است آخر هفته احساس پشیمانی کنید. آیا می‌خواهید از سلامتی خود بهتر مراقبت کنید؟ آیا می‌خواهید مدرک دانشگاهی بگیرید؟ آیا می‌خواهید پدر یا مادر متفاوتی برای فرزند خود باشید؟

فکر کنید که می‌خواهید زندگی شما در ۵، ۱۰ یا ۲۰ سال بعد به چه شکلی باشد؟ پیشاپیش فکر کردن کلید ساختن آن زندگی است که می‌خواهید با کمترین پشیمانی داشته باشید.

 

 اهداف هفتگی مشخص کنید

مشخص کردن هدف‌های هفتگی به شما کمک خواهد کرد ایده‌هایتان را به عمل تبدیل کنید. از خودتان بپرسید: «امیدوارم چه کاری را در هفت روز آینده انجام دهم که در هفته بعد هیچگونه پشیمانی نداشته باشم؟»

ممکن است بخواهید وزن خود را یک کیلوگرم کم کنید و یا شاید می‌خواهید یک هفته از کوره در نروید.

وقتی اهدافتان را بنویسید، شانس موفقیت را افزایش خواهید داد. در این صورت، اگر می‌خواهید پوستر درست کنید، آن را در سررسید خود بنویسید و یا اینکه از آن یک عکس پس‌زمینه برای رایانه و لپتاپ خود درست کنید و هدف هفتگی خود را روی کاغذ بیاورید.

 

 

اهداف روزانه ایجاد کنید

هر روز یک قدم را شناسایی کنید تا کمی به هدف هفتگی خود نزدیک‌تر شوید. اهداف شما ممکن است شامل جملاتی مانند «من امروز ۲۰ دقیقه تمرین می‌کنم» و یا «۱۵ دقیقه از وقتم را به تمیز کردن کمدم اختصاص می‌دهم» باشد.

هدف خود را یک قدم مشخص در نظر بگیرید و این هدف می‌تواند خیلی کوچک و یا به بزرگی هدف اصلی باشد، اما انتظارات خود را معقولانه نگه دارید و با هر روز موفقیت‌آمیز می‌توانید یک جشن کوچک و یا یک انگیزه برای ادامه مسیر در نظر بگیرید.

 

 خودتان را برای موفقیت آماده کنید

با آسان‌تر کردن رسیدن به اهداف روزانه‌تان، تا حد امکان، خودتان را برای موفقیت آماده کنید.

اگر می‌خواهید قبل از رفتن به محل کار ورزش کنید، کیف باشگاهتان را قبل از این که بخوابید، جمع کنید و یا کفش‌های دوندگی خود را کنار تخت خواب بگذارید. اگر می‌خواهید کتابی بنویسید، هر روز را برنامه‌ریزی کنید و برای هر کاری زمانی را اختصاص دهید و مقداری از آن‌ها را بنویسید و آن ها را نیز در سررسید خود بگذارید. اگر هم به جای این کارها، خواستید روی مبل بیفتید و به جای کار کردن روی کتاب خود، تلویزیون نگاه کنید، کنترل تلویزیون را جایی دور از دسترس قرار دهید، چرا که با این کار, کمتر برای روشن کردن تلویزیون وسوسه خواهید شد.

آماده کردن خودتان برای موفقیت می‌تواند شانس تحقق یافتن هدف‌هایتان را بالا ببرد. برخی از استراتژی‌های تغییرهای کوچک می‌توانند تنها چیزی باشند که توانایی شما را افزایش دهند تا موفق شوید.

 برای چالش‌ها و موانع برنامه‌ریزی کنید

در رابطه با چیز‌هایی فکر کنید که ممکن است شما را از مسیر خارج کنند. شاید یک مهمانی در شرکت باعث شود شما از رژیم غذایی خود دور شوید و ممکن است یک هفته پرمشغله داشته باشید که این هم بدین معناست که باید وقت کمتری را با فرزندانتان بگذرانید.

در مورد موانعی که ممکن است این هفته در مسیر شما قرار گیرند، فکر کنید. برنامه‌ای ترتیب دهید تا به شما کمک کند در مقابل وسوسه مقاومت کنید یا بر این چالش‌ها غلبه کنید.

 راه‌هایی برای پاسخگو بودن خود پیدا کنید

پاسخگو بودن می‌تواند جنبه کلیدی برای باانگیزه ماندن باشد و روش‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید خودتان را پاسخگو نگه دارید. مهم این است که آن استراتژی را پیدا کنید که برای شما نتیجه بهتری خواهد داشت.

علامت زدن روز‌هایی که می‌خواهید به باشگاه بروید در تقویم روی یخچالتان می‌تواند همه آن چیزی باشد که برای ماندن در مسیر نیاز دارید و   از یک اپلیکیشن موبایلی استفاده کنید که پیشرفت روزانه شما را دنبال می‌کند.

بعضی از افراد هم ممکن است نیاز داشته باشند تا دیگران پیگیر کارهایشان باشند و این می‌تواند به معنای دوستی باشد که با او تمرین می‌کنند و یا ممکن است به معنای پست کردن عکس در یک شبکه اجتماعی از دوستان هم‌نوع خودش باشد.

آن چیزی را که باعث خواهد شد شما در طول هفته پاسخگو بمانید، در نظر بگیرید، چرا که با این کار, شما بیشتر باانگیزه خواهید ماند تا به اهداف روزانه خود برسید.

به پیشرفت خود واکنش نشان دهید

هر روز چند دقیقه وقت بگذارید تا به پیشرفت خود واکنش نشان دهید. درباره این فکر کنید که چه کاری را به خوبی انجام داده اید و فردا چگونه می‌توانید بهتر عمل کنید.

نوشتن در یک سررسید می‌تواند بهترین راه برای دنبال کردن پیشرفتتان باشد. یک تمرین ساده برای این کار می‌تواند نوشتن قدم‌هایی باشد که شما برای نزدیک‌تر شدن به هدفتان برداشته‌اید.

سپس، در آخر هفته, یا یک ماه یک بار, تمام قدم‌هایی که برداشته‌اید را دوباره بخوانید، چراکه مرور کردن پیشرفتی که داشته‌اید، می‌تواند به شما انگیزه دهد تا سخت کار کردن را ادامه دهید. بنابراین، پشیمانی کمتری در زندگی خواهید داشت.

 موفقیتتان را جشن بگیرید

جشن گرفتن موفقیت‌های کوچک در طول مسیر می‌تواند سخت‌کوشی شما را لذت‌بخش کند. زودتر از موعد تصمیم بگیرید که چگونه به خودتان برای خوب انجام دادن کارتان جایزه می‌دهید.

شاید وقتی ۳۰ بار به باشگاه رفتید، تصمیم بگیرید که یک پیراهن جدید بخرید و یا شاید وقتی هزار دلار پول ذخیره کردید، دوست داشته باشید که دوستانتان را به شام دعوت کنید.

فقط اطمینان حاصل کنید که پاداشتان مانع هدف اصلی شما نشود. برای مثال، خودتان را به یک غذای پرچرب دعوت نکنید، چراکه در طول هفته رژیم خود را حفظ کرده‌اید، چیزی که اصلا نمی‌خواهید این است که جشن شما مانع پیشرفت شما شود.

 راه‌های پیشرفت خود را شناسایی کنید

با این که پذیرفتن تلاش و موفقیت شما مهم است، به همان نسبت شناسایی قدم‌هایی که می‌توانید برای ادامه پیشرفت خود داشته باشید نیز مهم است.

زمانی را صرف این کنید تا متوجه شوید هفته بعد می‌خواهید چه کاری را بهتر انجام دهید. آیا می‌خواهید هر شب ۱۰ دقیقه بیشتر وقت خود را در باشگاه سپری کنید؟ آیا می‌خواهید ۱۵ دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید؟ کار‌های قطعی که می‌خواهید انجام دهید، مشخص کنید و یک هدف هفتگی جدید برای خود در نظر بگیرید.

با تلاش و سخت کوشی مداوم، ممکن است متوجه شوید که در آخر هر هفته پشیمانی‌های کمتری دارید و دانستن این قضیه که شما برای بهتر شدن در آینده تلاش می‌کنید، می‌تواند به شما کمک کند تا حسرت‌ها و پشیمانی‌های خود را به فرصت یادگیری تبدیل کنید که شما را به سمت جلو و اهدافتان هدایت می‌کند.