ایسنا/ شبکه سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به اقدامات هسته ای ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی خود و ضرب‌الاجل سوم اسفند برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، تاکید کرد که هنوز فرصت نجات توافق هسته ای وجود دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شبکه سی‌ان‌بی‌سی در گزارش خود با ادعای اینکه جدیدترین اقدام هسته ای ایران نقض توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، نوشت: آغاز تولید اورانیوم فلزی در ایران، همان طور که آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز آن را مورد تائید قرار داده، توجه قدرت‌های بین‌المللی را جلب کرده است و موانع برای بازگشت به این  توافق را باتوجه به اینکه ایران خواهان برداشته شدن تحریم‌هاست، افزایش می دهد.

این رسانه آمریکایی در ادامه مدعی شد که " تولید اورانیوم فلزی با غنی سازی اورانیوم کاملا متفاوت است و موارد مصرف کمی در فعالیت های هسته ای صلح آمیز دارد" و افزود: این اقدام ایران زنگ هشدار را برای برخی در جامعه بین الملل به صدا درآورد. به گفته کارشناسان مقدار بسیار بیشتری از 3.6 گرم از این ماده (اورانیوم فلزی) می تواند برای تولید هسته یک بمب اتمی مورد استفاده قرار گیرد. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود 3.6 گرم اورانیوم فلزی را در تاسیسات اصفهان که کمتر از اندازه یک انگشت است، تایید کرده اند.

یک مقام پیشین آمریکایی در دولت باراک اوباما که در مذاکرات برجام نیز مشارکت داشت در گفت وگو با سی‌ان‌بی‌سی خاطر نشان کرد: این اقدام ایران جدی‌ترین گام هسته‌ای است که آنها تاکنون برداشته اند و این، واقعا تحریک‌آمیز است.

این مقام پیشین آمریکایی همچنین گفت: من فکر نمی کنم که این مسئله احتمال ورود به برجام را تضعیف کند اما در عین حال، دردسر ساز است.

به گزار ش سی‌ان‌بی‌سی، با این حال کارشناسان منطقه ای معتقدند که توافق هسته ای هنوز قابل حفظ شدن است.

انیسه تبریزی، محقق ارشد اندیشکده "بنیاد مطالعات امنیت و دفاعی سلطنتی" در انگلیس معتقد است که اقدامات ایران قابل بازگشت هستند، به ویژه اگر در مدت زمانی کوتاه انجام شوند.

وی ادامه داد: محکومیت هایی (علیه ایران) وجود داشته است اما هیچ سیگنالی را مبنی بر اینکه این پایان تلاش ها برای احیای مذاکرات بر سر برجام است، مشاهده نکرده ایم.

صنم وکیل معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده "چتم هاوس" نیز در این باره می‌گوید: ایران قابلیت تحت فشار قرار دادن سایر امضا کنندگان توافق هست ای را در کوتاه مدت دارد اما در بلند مدت، این آمریکا است که می بایست به رایزنی های کمیسیون مشترک وارد شود زیرا واشنگتن نقش محوری را در رفع تحریم های ایران در این توافق دارد.

وی همچنین تصریح کرد: اگر جامعه بین‌المللی به معنای واقعی مایل به مهار این بحران با است، اجرای یک استراتژی پایبندی به برجام و پیاده کردن طرحی برای مذاکره با ایران و کمیسیون مشترک، ضروری است. هر چه زودتر آنها بتوانند این طرح را گسترش دهند، بهتر می توانند تلاش‌های بیشتر ایران برای دامن زدن به شرایط کنونی را کاهش دهند.