پنج روز دیگر موعد اجرای بند ششم قانون راهبردی مجلس برای رفع تحریم هاست و ایران طبق این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را که از سال 94 و با اجرای برجام انجام می داد متوقف می کند. همین مسئله باعث شده تا از دو سوی ماجرا یعنی ایران و آمریکا شاهد فرستادن پیام های متفاوت باشیم، حتی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز قرار است شنبه به تهران بیاید تا شاید به خیال خودشان راهی برای توقف اقدام ایران بیابند، در حالی که یک منبع آگاه به خراسان گفته است تصمیم کشورمان برای توقف اجرای پروتکل الحاقی قطعی و مورد اجماع همه بخش های نظام است و آمدن رافائل گروسی نیز تاثیری بر اجرای این قانون ندارد. وی در عین حال تصریح کرد: تنها راه برای توقف اقدامات کاهشی ایران در پنج گام گذشته و قانون مجلس ، رفع همه تحریم های وضع شده یا بازگشته در سال های اخیر است.

مدیرکل آژانس، شنبه در تهران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه درباره توافق هسته‌ای با ایران مدعی شد: «هم اکنون مسیر دیپلماسی باز است. ایران همچنان از پایبندی به توافق فاصله دارد. بنابراین ما باید ببینیم چه کاری انجام می‌دهد.»بلینکن در پاسخ به سوالی در این باره که آیا هیچ گونه اقدامی برای از سرگرفته شدن دیپلماسی مستقیم انجام شده گفت که موضع «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا این است که اگر ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای بازگردد، آمریکا نیز کار مشابه انجام خواهد داد.وزیر خارجه آمریکا درعین حال گفت: «توافق هسته‌ای در قطع مسیر ایران به سوی تولید مواد شکافت‌پذیر برای یک سلاح هسته‌ای موثر بود و این مایه تاسف است که ما از آن خارج شدیم اما صرف از سرگیری برجام دیگر کافی نیست.»بلینکن گفت که هرگونه توافق آتی باید به دیگر موضوعات چالش برانگیز عمیق نظیر اقدامات ایران در دیگر کشورهای خاورمیانه بپردازد.وزیر خارجه آمریکا در ادامه این مصاحبه افزود: «زمان گذشته است بنابراین اگر ما بخواهیم دوباره وارد توافق شویم ، اگر ایران به تعهدات خود برگردد و ما نیز همان کار را انجام دهیم ، باید روی توافقی کار کنیم که طولانی تر و قوی‌تر از توافق اصلی باشد. ... اما اولین قدم بازگشت ایران به تعهدات است».

پاسخ ظریف به وزیر خارجه آمریکا

همچنین محمد جواد ظریف ،وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی براین که درهای دیپلماسی همچنان باز است، گفت: ما معتقدیم که هم اکنون توافقی داریم که نتیجه مذاکرات مستقیم، دوجانبه، سه‌جانبه و چند جانبه ایران و آمریکا برای مدت دو سال بود. این مذاکرات به نتیجه رسیده و توافقی روی میز است و نیاز به مذاکره ندارد. این توافق باید اجرا شود. اگر فکر می‌کنند می‌توانند توافق را تغییر بدهند، اشتباه می‌کنند.وی تاکید کرد: افراد داخل دولت بایدن، کسانی هستند که در مذاکره بودند و می دانند مواردی که در این توافق است که از نظر آن ها خوشایند نیست، مواردی است که با مذاکره به آن رسیدیم ،مواردی هم در توافق است که ما از آن خوشمان نمی‌آید، ما هم دوست نداشتیم برنامه هسته‌ای مان محدود شود و برخی محدودیت‌ها بر خریدهای تسلیحاتی ما برای پنج سال  وجود داشته باشد که تازه رفع شده اما بالاخره توافق بده بستان است. آن‌ها به زودی متوجه خواهند شد که زمان به نفع آن ها نیست بنابراین هر زمان اجرای تعهداتشان را آغاز کنند زمین برای آن ها باز است و می‌توانند تعهدات خود را انجام بدهند و ایران هم سریع به اجرای تعهدات کامل خود برمی‌گردد