تاریخ ساخت لوله ها به هزاران سال پیش برمی گردد کشاورزان برای انتقال آب ها به زمین های خود از لوله ها استفاده می نمودند، رفته رفته از لوله ها در جاهای مختلفی استفاده کردند لوله ها در دو نوع درزدار و بدون درز عرضه می شود، لوله های درزدار از ورق فولادی تشکیل می شود که دارای وزن سنگینی می باشند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 اما لوله بدون درز، از وزن سبکی بهره مند هستند و دارای جدار نازکی می باشند که با عملیات نورد، گرم شده سپس به صورت مستقیم تولید می شود. البته قیمت لوله های بدون درز مانند لوله مانیسمان، با لوله های سیاه مانند قیمت لوله داربستی متقاوت است.

1

ورق فولادی چیست؟

ورق فولادی به فلزی گفته می شود که دارای سطح صاف تری نسبت به آهن و یا هر فلز دیگری می باشد که با استفاده از نورد گرم شمش فولادی ایجاد می شود. ورق فولادی از انواع مختلفی برخوردار است از جمله: ورق فولادی نورد سرد، ورق فولادی نورد گرم، ورق روغنی، ورق گالوانیزه، ورق اسید شویی، ورق رنگی، ورق آلیاژی، ورق استیل، ورق آلومینیوم و...

ایران یکی از کشورهای تولید کننده ورق فولادی می باشد می باشد. فولاد مبارکه اصفهان، فولاد گیلان، فولاد اکسیژن، فولاد کاویان از جمله کارخانه های موجود در ایران می باشد که ورق های فولادی تولید می کنند.

 حال برویم سراغ این که ببینیم  چطور یک لوله از ورق فولاد تولید می شود:

تامین کردن مواد اولیه: در مرحله اول باید بدانید که به تهیه کردن مواد اولیه بپردازید ورق هایی که برای این انجام این کار مورد استفاده قرار می گیرد از کارخانجات فولاد مبارکه همچنین کشورهای نظیر روسیه و چین خریدای می شود لازم به ذکر است برای این که مشکلی در تبدیل نمودن به مقاطع و مصرف به وجود نیاید حتما باید از خواص مکانیکی بهره مند باشد.

برش کلاف ورق: کلاف ها در دستگاه های برش قرار می گیرد و به عرض مشخص بریده می شود قسمت های اصلی دستگاه برش عبارتند از: بخش ذخیره کلاف، کلاف گیر، ضربه گیر، همچنین سیستم باز کننده، صاف کننده، سیستم هدایت ورق ، قرقره، گیوتین، و... و نحوه انجام کار این دستگاه به این صورت می باشد که پس از این که کلاف ورق ها بر روی کلاف گیر قرار گرفت با حرکات دورانی شروع به باز شدن می نمایند و شکل کلاف را به خود می گیرد سپس برای صاف شدن به زیر غلتکی می روند و به راحتی صاف می شوند و با گیوتین به سازهای مشخصی بریده می شود.

و در نهایت این ورق ها با استفاده از قسمتی که شافت نام دارد به جداسازی آن ها پرداخته می شود و پس از عبور از دستگاه به مرحله نوار جمع کن می رساند که به راحتی به شکل مورد نظر در می آورند و جوش های لازم در آن داده می شود. پس از گذراندن این مرحله به مرحله بسته بندی برده می شود. لوله ها و پروفیل های فولادی قابل تولید با ورق های مختلفی مانند: ورق سیاه، ورق روغنی و... هستند، طبیعتا قیمت این ورق ها مانند قیمت ورق سیاه بر هزینه نهایی تولید لوله و پروفیل مانند قیمت تیرآهن هاش تاثیر خواهد داشت.

لازم به ذکر است که لوله ها در آخرین مرحله مورد آزمایش قرار می گیرند و با قرار دادن فشار سنگین بر روی آن میزان مقاومت آن را بررسی می کنند که اگر در این صورت مشکلی به وجود آمد آن لوله از رده خارج می شود.

2

مزایا و معایب تولید لوله از ورق فولادی

تولید لوله از ورق فولادی دارای مزایا و معایبی می باشد که عبارتند از:

همانطور که دانستید تولید لوله با روش مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود که اگر بخواهیم این دو را با هم مقایسه نماییم لازم به ذکر است که با روش غیر مستقیم می توان تنوع محصولات بسیاری را نسبت به روش مستقیم ایجاد نمود.

در صورت داشتن دستگاه مناسب، از سرعت تولید بالاتری نسبت به روش مستقیم برخوردار خواهد بود.

اما معایب روش غیر مستقیم برای ایجاد گوشه های گرد با دقت پایین تری نسبت به روش مستقیم انجام می شود.

علاقه مندان برای دریافت قیمت انواع مقاطع فولادی از جمله: انواع لوله، ورق و پروفیل های فولادی میتوانند با کارشناسان فولاد فیدار با شماره 021-66313156 تماس بگیرند، یا به وبسایت این شرکت به نشانی fooladfidar.com مراجعه نمایند.