در دویست و ششمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که دیروز سه‌شنبه برگزار شد، رئیس‌جمهور با‌ اشاره به گزارش رئیس کل بانک مرکزی از توافق انجام شده با کشورهای کره جنوبی، ژاپن، عراق و عمان درخصوص آزاد‌سازی منابع ارزی ایران گفت: اکنون شاهد طلیعه‌های امیدبخش شکست دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی و ناکارآمدی تحریم‌ها هستیم و مقاومت حداکثری مردم در برابر این جنگ تمام‌عیار دشمن به ثمر نشسته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روحانی افزود: از جمله این ثمرات آزادسازی منابع ارزی به ناحق و غیرقانونی بلوکه‌شده ایران است که بی‌تردید گشایش‌هایی را در فضای اقتصادی کشور فراهم می‌کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: هر نوع تنش و درگیری و هر اقدامی که به ثبات و استحکام و آرامش اقتصادی لطمه بزند، خیانت با هدف آسیب زدن به زندگی مردم و اقتصاد کشور است.

در این جلسه همچنین وزارت صمت از وضعیت اجرا و اقدامات انجام شده در چارچوب اجرای توافقنامه تجارت ‌ترجیحی با اتحادیه اوراسیا و میزان معاملات و تبادلات تجاری با کشورهای عضو این اتحادیه و آغاز مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد با این اتحادیه گزارش داد.

رئیس‌جمهور این توافقنامه را فرصت خوبی برای گسترش تعاملات و همکاری‌های منطقه‌ای و توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای عضو این اتحادیه دانست و با تأکید بر لزوم ادامه این تلاش‌ها در حوزه‌های مختلف و متنوع گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه برای تحقق این هدف از تدابیر دیپلماتیک صلح‌آمیز و رفع تنش استفاده کرده و توافقنامه تجارت ‌ترجیحی با اتحادیه اوراسیا از اقدامات بسیار سودمند و موثر در حوزه تجارت بین‌المللی در سال‌های اخیر بوده است.

روحانی تصریح کرد: با توجه به مواضع جمهوری اسلامی در توسعه صلح و امنیت پایدار، اوراسیا فضای مناسبی است که ثمرات آن در دوره تحریم و کرونا نه تنها به سود ایران بلکه به سود همه کشورهای همسایه و منطقه آشکار شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید ایران را به‌عنوان کشوری قابل اعتماد و پیش‌بینی‌پذیر در حوزه تعاملات بین‌المللی و تجاری معرفی کنیم، تأکید کرد: باید با استفاده از تجربه موفق تجارت ترجیحی با اوراسیا حضور ایران را در بازارهای جدید و همکاری در زمینه سرمایه‌‌گذاری، حمل و نقل، تهاتر و روابط بانکی، انرژی و ورود به دیگر ‌ترتیبات تجاری، منطقه‌ای و جهانی گسترش دهیم.

ایران به مؤلفه قدرت نظامی نگاه توسعه‌‌طلبانه ندارد

رئیس‌جمهور عصر دیروز سه‌شنبه همچنین در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با‌اشاره به نقش مهم مراکز علمی و غیر نظامی و حتی خصوصی در تامین نیاز نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس، آن را یک تجربه ارزنده خواند و گفت: در دوران پس از دفاع مقدس از جمله شرایط تحریم نیز بخش دفاعی و نظامی کشور خدمات متقابل و تاثیرگذار به بخش غیر نظامی از جمله اقتصاد وصنعت کشور ارائه کرده است.

وی قدرت نظامی و دفاعی مبتنی و متکی بر اصول اسلامی و اخلاق انسانی را از ویژگی‌ها و تفاوت‌های اساسی دکترین دفاعی ایران با سایر کشورها برشمرد و تصریح کرد: در شرایطی که برخی کشورها و قدرت‌ها با هدف سلطه بر جهان و توسعه‌طلبی به مولفه قدرت نظامی و تسلیحاتی نگاه می‌کنند و با همین انگیزه وارد رقابت‌های برتری‌جویی و مسابقه تسلیحاتی با یکدیگر شده‌اند، جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اعتقاد، ایمان و باورهای دینی خود، چنین هدفی را مدنظر نداشته و نخواهد داشت.

روحانی با‌اشاره به فتوا و دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب درخصوص قدرت و توان دفاعی گفت: سند جامع علمی، دفاعی و امنیتی باید به گونه‌ای تدوین شود تا در حرکت نیروهای مسلح در مسیر تقویت قدرت دفاعی اثرگذار باشد.

رئیس‌شورای عالی انقلاب فرهنگی ترسیم نقشه راه برای استحکام حلقه ارتباط و همکاری دانشگاه و مراکز علمی و تحقیقاتی با بخش دفاعی را ضروری خواند و گفت: با استفاده از تجربه‌های موجود در کشورهای توسعه‌یافته می‌توان بخش خصوصی بویژه مراکز دانش‌بنیان را وارد عرصه همکاری با نیروهای مسلح کرد.

در هشتصد و سی و هفتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی سند علم و فناوری در حوزه دفاعی که برشی از سند نقشه جامع علمی کشور بوده و همکاری‌های متمرکز و سازمان یافته حوزه کشوری و لشکری و رابطه ستاد مشترک را با حوزه دانشگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی، تنظیم می‌کند، بررسی و تدوین شد.

این سند در سطح چشم‌انداز، نظام ارزش‌ها و همچنین اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای کلان در یک برنامه زمان‌بندی 15 ساله تدوین شده است و هدف اساسی آن همکاری نظام‌مند بین نیروهای مسلح و دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی است.