درحالی‌که جوبایدن و همراهانش در کاخ سفید، بر روی مسئله «برجام» متمرکز بوده و در حال طراحی تاکتیک‌های جدید واشنگتن در قبال توافق هسته‌ای با ایران هستند، جمهوری‌خواهان بازی موازی و همزمان دیگری را علیه برجام آغاز کرده‌اند. بازی هر دو حزب آمریکا، بار دیگر در هماهنگی با یکدیگر ( علیه ایران) صورت گرفته است.

بازی تکراری آمریکایی‌ها با برجام!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

درحالی‌که جوبایدن و همراهانش در کاخ سفید، بر روی مسئله «برجام» متمرکز بوده و در حال طراحی تاکتیک‌های جدید واشنگتن در قبال توافق هسته‌ای با ایران هستند، جمهوری‌خواهان بازی موازی و همزمان دیگری را علیه برجام آغاز کرده‌اند. بازی هر دو حزب آمریکا، بار دیگر در هماهنگی با یکدیگر ( علیه ایران) صورت گرفته است. 

در رأس این حرکت، بار دیگر «تام کاتن» سیاستمدار ضد برجام و یکی از سناتورهای وابسته به لابی آیپک در کنگره ایالات‌متحده قرار دارد. 

تام کاتن و بیش از ۴۰ عضو جمهوری‌خواه کنگره روز چهارشنبه قطعنامه‌ای را برای مخالفت با هرگونه اقدامی در جهت لغو تحریم‌های ایران ارائه کردند. این اقدام قانون‌گذاران جمهوری‌خواه نشان‌دهنده مخالفت‌هایی است که دولت بایدن در تلاش برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با آن‌ها مواجه شده است.این قطعنامه مطابق با نسخه‌ای که در اختیار بلومبرگ قرار گرفته، با کاهش مجدد تحریم‌های ایران و هر اقدامی برای لغو ممنوعیت دسترسی ایران به سیستم مالی ایالات‌متحده مخالفت می‌کند.

امضاکنندگان این قطعنامه در مجلس نمایندگان و سنا در بیانیه‌ای گفتند: «ایالات‌متحده باید تحریم‌های ایران را تا زمانی که این کشور جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارد و به حمایتش از خشونت و ترور در منطقه پایان دهد، حفظ کند. ایران در زمان دولت اوباما از سیاست‌های ضعیف اوباما استفاده کرد و رئیس‌جمهور بایدن نباید همان اشتباهات را تکرار کند.»

با توجه به ترکیب سناتورها در مجلس سنای آمریکا و حضور جمهوری‌خواهان در اقلیت، قطعنامه صادر شده از سوی تام کاتن و همراهانش قابل اجرا  نخواهد بود. این قطعنامه عمدتا نمادین است و با توجه به کنترل دموکرات‌ها بر هر دو مجلس کنگره، شانس کمی برای تصویب دارد. بااین‌وجود، صدور چنین قطعنامه‌ای به‌صورت کاملا هدفمند صورت گرفته است! جمهوری‌خواهان معتقدند که باید با ارسال «پالس‌های منفی و بازدارنده»به شرکت‌ها، مؤسسات اعتباری و بانک‌های بین‌المللی هشدار بدهند که هرگونه همکاری با ایران در آینده، می‌تواند بار دیگر با «خروج دولت بعدی آمریکا از برجام» توأمان شود! 

تام کاتن در دوران ریاست جمهوری ترامپ، نقش پررنگ‌تری در حوزه سیاست خارجی ایالات‌متحده آمریکا ایفا کرد. پس از شکست هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶،  تام کاتن از اصلی‌ترین طرفداران لغو توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بود. متعاقب حضور دونالد ترامپ در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی نیز کاتن موافقت خود را با رویکرد سلبی وی در قبال برجام اعلام کرد.کار به‌جایی رسید که در برخی موارد، تام کاتن به سخنگوی دولت ترامپ در قبال برجام تبدیل شده بود!تام کاتن در یکی از مواضع جنجالی خود قبل از خروج رسمی دولت ترامپ از برجام  ، از مخالفان ابطال برجام در داخل دولت ترامپ  تا از سمت خود استعفا دهند یا با استراتژی رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در مخالفت با توافق هسته‌ای همگام شوند.این اظهارات کاتن   در سال ۲۰۱۷ میلادی، جنجال زیادی در فضای رسانه‌ای ایالات‌متحده بر پا کرد. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه سابق  و جیمز ماتیس، وزیر دفاع  سابق آمریکا اصلی‌ترین مخاطبان تام کاتن بوده و معتقد بودند که نتیجه خروج یک‌جانبه دولت ترامپ از توافق هسته‌ای، قطعا به سود منافع ملی و بین‌المللی ایالات‌متحده نخواهد بود. آن‌ها قویا معتقد بودند که درنتیجه این رویکرد، انزوای بین‌المللی ایالات‌متحده تقویت شده و در مقابل، جمهوری اسلامی ایران نیز امتیازی بابت باج‌خواهی‌های دولت ترامپ به کاخ سفید و کنگره آمریکا نخواهد داد.