مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که تفاهم به دست آمده با ایران در خصوص تداوم نظارت و راستی‌آزمایی‌های ضروری فعالیت‌های هسته‌ای در ایران موقت و با قانون ایران سازگار است.

مدیرکل آژانس انرژی اتمی: تفاهم ایران و آژانس با قانون ایران سازگار است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش تارنمای آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی بیان داشت: بر اساس تفاهم به دست آمده آژانس قادر خواهد بود کار راستی آزمایی و نظارت بر تعهدات اتمی ایران ذیل برجام را اگر (این تعهدات) از طرف ایران از سرگرفته، شود ادامه دهد.

وی بیان کرد که از آخرین گزارش فصلی آژانس، تاکنون ۱۱ گزارش درباره تحولات فعالیت‌های اتمی در ایران منتشر شده است. گروسی یاد آور شد که ایران ۱۵ فوریه(۲۷ بهمن) اعلام کرد که اقدامات داوطلبانه تحت برجام را از ۲۳ فوریه (۵ اسفند)متوقف خواهد کرد. 

مدیرکل آژانس ادعا کرد که قبلا اعلام کرده است، «توقف یا محدود کردن فعالیت‌های نظارتی آژانس در این مقطع، بر توانمندی آژانس برای تهیه گزارش درباره تعهدات اتمی ایران پیامدهای جدی در پی دارد.» 

وی اشاره کرد که در جریان سفر اخیر خود به ایران با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران «برای پیدا کردن راه حلی قابل پذیرش دو طرف که آژانس بتواند به فعالیت‌های راستی آزمایی ادامه دهد، رایزنی کرد.

گروسی با بیان اینکه مفاد تفاهم به دست آمده با ایران ضمیمه گزارش او در این رابطه است تصریح کرد که توافق به دست آمده با قوانین ایران سازگار است.

مدیرکل آژانس همچنین دوباره ادعای شناسایی ذرات هسته‌ای در مکان‌های اعلام نشده در ایران را مطرح و ادعا کرد که جمهوری اسلامی پس از گذشت ۱۸ ماه توضیحات لازم و کامل را ارائه نداده است. وی با بیان این مطلب ادعایی نسبت به وجود این ذرات ابراز نگرانی کرد و گفت آژانس ماه گذشته نتیجه تحقیقات خود در این زمینه را به ایران اعلام کرده است.

وی همچنین عنوان کرد که در جریان اخرین سفرش به ایران در این باره گفت وگو و آمادگی خود را برای حل این اختلاف نظر اعلام کرده است.

آژانس پیش تر ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت های هسته ای اعلام نشده در مکان هایی در ایران خواند مطرح کرده اما منبع آن را اعلام نکرده است. دو سال بنیامین نتانیاهو نخست وزیر صهیونیستی ادعا کرده بود که ایران در محلی به نام تورقوز آباد فعالیت اعلام نشده اتمی داشته است.

ایران نیز با تاکید بر اینکه تعهد کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست، گفته است که قلمرو خود را بر مبنای ادعاهای دشمنان به‌روی آژانس باز نمی‌کند.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز با حضور ۳۵ کشور عضو این شورا آغاز به کار کرد. این نشست که موضوع ایران و برجام در کانون توجه آن قرار دارد، به صورت مجازی و به اصلاح پشت درهای بسته برگزار خواهد شد.

ایران ۲۷ بهمن ماه گذشته در چارچوب اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه تحت برجام را تحویل آژانس داد. بر اساس بند ۶ این قانون دولت موظف شد تا پنجم اسفند ماه، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی تحت برجام را متوقف کند.

ایران طبق موعد مقرر اراده جدی خود را برای اجرای قانون اقدام راهبردی به نمایش گذاشت و اعلام کرد که تنها در صورت لغو تحریم‌ها، تدابیر جبرانی تحت برجام برگشت پذیر خواهد بود.