مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی ضمن بیان اینکه توافق حاصل‌شده با تهران، یک تفاهم فنی موقت در دوره سه ماهه است، تاکید کرد هر گامی که در خصوص ایران برداشته می‌شود باید بر مبنای تداوم نظارت بر تأسیسات اتمی باشد.

گروسی در نشست خبری: به نظارت بر غنی‌سازی در ایران ادامه می‌دهیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) بعد از جلسه شورای حکام، مقابل دوربین رسانه‌ها حاضر شد و به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

گروسی در این نشست خبری با بیان اینکه آژانس اتمی به نظارت بر غنی‌سازی اورانیوم در ایران ادامه می‌دهد، گفت تفاهم فنی موقتی که با تهران به‌دست آورده، برای یک دوره ۹۰ روزه (سه ماهه) است.

وی ضمن اشاره به اینکه بدون فعالیت‌های نظارتی هیچ اقدامی، مبنایی ایمن و مطمئن ندارد، توضیح داد هر گامی که در خصوص برنامه هسته‌ای ایران برداشته می‌شود، باید بر مبنای تداوم نظارت بر تأسیسات اتمی ایران باشد.

مدیر کل آژانس اتمی درباره احتمال صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای حکام علیه ایران نیز گفت: «به‌نظرم، صدور قطعنامه در حوزه اختیارات کشورهای عضو [شورای حکام] است ولی اعضا تمایل دارند که مکالمه‌های سازنده‌ای داشته باشند و اقدامات آژانس را حفظ کنند. این برای من مهم است».

گروسی درباره تفاهم فنی موقت با ایران نیز گفت که ذیل این توافق، آژانس می‌تواند همچنان نظارت بر تولید اورانیوم غنی‌شده در ایران را حفظ کند؛ البته شاید تهدیدهایی درباره لغو کردن این توافق وجود داشته باشد اما فقط به اطلاعیه رسمی از سوی ایران اعتنا خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران نیز تصریح کرد: «پروتکل الحاقی به ما توانایی عمیقی برای دیدن آنچه که در ایران رخ می‌دهد، داده بود؛ اما اکنون آن را از دست دادیم».

مدیر کل آژانس اتمی ادامه داد: « از ژانویه ۲۰۱۶ [تاکنون]، آژانس ۱۷۰ مرتبه از تأسیسات اتمی ایران بازدید کرد اما به دلیل توقف [اجرای داوطلبانه] پروتکل الحاقی، اقدامات شفاف‌سازی مرتبط با توافق هسته‌ای دیگر وجود ندارد».

گروسی در پاسخ به اینکه از نظر وی، اجرای توافق پادمانی توسط ایران مهمتر است یا تفاهم اخیر آژانس با تهران، اظهار داشت: «می‌توانم بگویم، با توجه به اینکه با برنامه هسته‌ای به وسعت و عمق [برنامه] ایران مواجه هستیم - که پیچیده، بزرگ و بغرنج است - ما به همه چیز نیاز داریم».

وی با بیان اینکه تفاهم فنی موقت آژانس با ایران، فرصتی را برای دیپلماسی با توجه به تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام فراهم می‌کند، گفت: «البته این [دیپلماسی] مقداری طول می‌کشد. ممکن است حتی برخی بگویند که ۹۰ روز کافی نیست. شاید هم نباشد امیدوارم که آنها موافقت کنند و ما هم از آنها حمایت می‌کنیم».

در حال تکمیل...