روزنامه دربار سعودی روز یکشنبه با اشاره به رویکرد اخیر دولت آمریکا در قبال ریاض(پرونده خاشقجی و...) نوشته، «عربستان سعودی جمهوری موز نیست که با تهدیدات آمریکا به لرزه درآید»! این در حالی است رئیس‌جمهور سابق آمریکا صراحتا و در تریبون‌های عمومی، بن سلمان را «گاو شیرده» می‌خواند و از دوشیدنش می‌گفت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گزارشی که دولت آمریکا جمعه درباره قتل وحشیانه جمال خاشقجی، منتقد سعودی منتشر کرد نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم محمد بن سلمان انجام شده است. این گزارش که دفتر اطلاعات ملی آمریکا آن را منتشر کرده می‌گوید محمد بن سلمان مجوز عملیاتی برای «دستگیری» یا «قتل» جمال خاشقجی را شخصا صادر کرده است. به دنبال این گزارش بسیاری منتظر بودند تا تحریم‌های آمریکا علیه بن سلمان را بشنوند اما تنها شماری از اطرافیان بن سلمان تحریم روادیدی! شدند. این نوع برخورد با بن سلمان کارشناسان را به این نتیجه رسانده که، آمریکا ضمن تلاش برای حفظ ظاهرِ «دفاع از حقوق بشری اش» نمی‌خواهد رژیم دست آموز سعودی را هم از دست دهد.

در این راستا نهادهای حقوق بشری و برخی مقامات آمریکایی در حال فشار بر دولت جو بایدن هستد تا ولیعهد سعودی را مجازات کنند و برخی نیز از لزوم بازنگری در روابط آمریکا با عربستان خبر داده‌اند. مجموعه این تحولات باعث شده تا رسانه‌های دربار سعودی برای اینکه در برابر این همه تحقیر و فشار اقدامی کرده باشند، دست به کار شوند.

در همین ارتباط، روزنامه «الشرق الاوسط» که در لندن و تحت مالکیت آل‌سعود چاپ می‌شود روز یکشنبه در مقاله‌ای به رویکرد اخیر دولت واشنگتن در قبال عربستان انتقاد کند! الشرق الاوسط نوشت: «عربستان که قدیمی‌ترین متحد عرب واشنگتن به شمار می‌آید جمهوری موز نیست که با تهدیدات به لرزه افتد». روزنامه «عکاظ»، دیگر رسانه دربار سعودی نیز در مقاله‌ای نوشته: «ما خواستار تقویت روابط عمیق با آمریکا هستیم اما این موضوع نباید به بهای حق حاکمیت ما باشد. سیستم قضایی و تصمیماتمان خط قرمز به شمار می‌آید». این واکنش در حالی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، عربستان را علنا گاو شیرده معرفی می‌کرد که به صورت مداوم باید دوشیده شود.

خبر دیگر اینکه، فعالان و حساب‌های کاربری حاضر در عربستان، به معارضان این کشور هشدار داده‌اند. پایگاه خبری «عربی-21» گزارش داده که حساب کاربری «العهد الجدید» به معارضان و فعالان سعودی در خارج از این کشور هشدار داده که به کشورهای دوست ریاض سفر نکنند. این حساب تأکید کرده، معارضان حکومت سعودی نباید پیشنهادها و دعوت‌هایی را بپذیرند که از سوی طرف‌های رسمی یا افرادی از آنان صورت می‌گیرد تا به کشورهای دیگر سفر کنند. العهد الجدید همچنین تأکید کرد، فعالان و معارضان دولت سعودی از طریق این پیشنهادات در دام می‌افتند و پس از آن به ریاض تحویل داده می‌شوند.

این حساب توئیتری پیشتر به تعدادی از فعالان و معارضان سعودی که تابعیت یک کشور خارجی بزرگ یا پناهندگی سیاسی دارند، هشدار داده بود. در همین ارتباط، مسئولان مغرب اخیرا «اسامه المحروقی» از اساتید دانشگاه و تجار سعودی را که تبعه استرالیا بود، بازداشت کردند. همین مسئله باعث نگرانی شماری از فعالان و معارضان سعودی شده که در خاک از این کشور حضور دارند. حساب کاربری «معتقلی الرأی» خبر داد که المحروقی بنا به درخواست ریاض، در حال حاضر در مغرب بازداشت است.