ایرنا/ وزیر امور خارجه انگلیس بار دیگر تدابیر جبرانی ایران در واکنش به بی عملی طرف‌های اروپایی در برجام را مورد انتقاد قرار داد و ادعا کرد:‌ عدم پایندی سیستماتیک ایران به برجام مایه نگرانی جامعه جهانی و اعضای برجام است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس روز سه‌شنبه در مجلس عوام بدون اشاره به بدعهدی اروپایی ها در قبال برجام ادعا کرد: ایران با گزینه‌های روشنی روبروست؛ اینکه یا به برجام بازگردد یا با انزوای فزاینده  دیپلماتیک و اقتصادی رو برو شود.

وی اشاره کرد که در جلسه با همتایان فرانسوی، آلمانی و آمریکایی درباره اقدامات همه‌جانبه برای بازگرداندن ایران به اجرای کامل برجام گفت‌وگو کردیم. تمرکز ما روی این مساله است.

وزرای امور خارجه تروئیکای اروپایی و آمریکا دو هفته پیش در پاریس تشکیل جلسه داده تا پیرامون آینده برجام رایزنی کنند. آن‌ها در پایان این نشست با صدور بیانیه‌ای مشترک بر اراده خود برای تقویت برجام تاکید کردند.

تروئیکای اروپایی و ایالات متحده در این بیانیه از ایران خواسته‌اند تا از برداشتن گام‌های بیشتر، به ویژه در خصوص «تعلیق پروتکل الحاقی و محدود کردن فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس در ایران» پرهیز کند. آن‌ها همچنین نسبت به تصمیم ایران برای توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام هشدار داده و ادعا کرده‌اند این اقدام «فرصت برای دیپلماسی مجدد» را به محاق می‌برد.

ایران ۲۷ بهمن ماه گذشته در چارچوب اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه تحت برجام را تحویل آژانس داد. بر اساس بند ۶ این قانون دولت موظف شد تا پنجم اسفند ماه، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی تحت برجام را متوقف کند.

ایران طبق موعد مقرر اراده جدی خود را برای اجرای قانون اقدام راهبردی به نمایش گذاشت و اعلام کرد که تنها در صورت لغو تحریم‌ها، تدابیر جبرانی تحت برجام برگشت پذیر خواهد بود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در این رابطه تصریح کرد: تدابیر جبرانی ما پاسخی‌هستند به نقض‌های ایالات متحده و تروئیکای اروپایی. اگر از معلول هراسانید، علت را حذف کنید. به جای سفسطه بازی و قرار دادن بار مسئولیت بر دوش ایران، تروئیکای اروپایی/اتحادیه اروپا باید به تعهدات خود عمل کرده و خواستار آن شود که میراث تروریسم اقتصادی ترامپ علیه ایران پایان یابد.

بدهی ایران باید تسویه شود

دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس همچنین در خصوص طلب قانونی ۴۰۰ میلیون دلاری ایران در پرونده قدیمی تانک‌های «چیفتن» گفت که این مساله باید حل و فصل شود. او با این حال عنوان کرد که این بدهی ارتباطی به آزادی «بدون قید و شرط و فوری» زندانیان دو تابعیتی در ایران ندارد.

در همین حال جیمز کلورلی معاون وزیر امور خارجه انگلیس به سووالی در خصوص پیروی انگلیس از آمریکا برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی پاسخ داد و گفت: ما فهرست نهادهای تروریستی را مدام بررسی می‌کنیم.

وی بیان داشت: همانطور که می‌دانید درباره نهادهایی که قصد داریم آن ها را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهیم اظهار نظر نمی‌کنیم. این دیپلمات انگلیسی تکرار کرد که لندن در کنار اتحادیه اروپا سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در آوریل سال ۲۰۱۹ میلادی سپاه پاسداران را در فهرست گروه های تروریستی ایالات متحده قرار داد. با این حال وزارت امور خارجه انگلیس همان موقع درخواست وزیر خارجه آمریکا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران از سوی متحدان این کشور را رد کرد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس در پاسخ به سؤال خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) درخصوص درخواست 'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه آمریکا از متحدان واشنگتن برای پیوستن به رفتار غیرقانونی آن کشور علیه سپاه گفت: تصمیم آمریکا درباره تروریستی نامیدن سپاه به خود آن کشور مربوط است.