اصلاح‌طلبان برای مردد شدن درباره شایستگی و ظرفیت ظریف برای کاندیداتوری دلایل متعددی دارند، مثلا اینکه ...

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فردا – محمد جواد ظریف در آخرین مواجهه خود با پرسش‌های انتخاباتی مثل هزار دفعه قبلی از بی‌میلی خود به ریاست جمهوری گفت و لیست‌هایی که از کابینه احتمالی او منتشر می‌شود را شوخی خوانده بود. با این وجود اصلاح‌طلبان اصرار خود بر کاندیداتوری او را بیشتر کرده و یک بار دیگر این گمانه را به صدر اخبار برگرداندند. محسن هاشمی از مثبت بودن نظرهای نسب به ظریف گفت و موجی از انتقاد نیز از سوی سایر اصلاح‌طلبان به راه افتاد. مثلا جلال جلالی‌زاده عضو اتحاد ملت در گفت‌وگو با فردا و ناصر قوامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» عملکرد ظریف در وزارت خارجه را مورد نقد قرار داده و او را گزینه‌ای نامناسب برای کاندیداتوری در 1400 خواندند.

فیاض زاهد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز امروز در گفت‌وگو با «اعتماد» تردیدهایی را درباره شایسته بودن ظریف برای نمایندگی از اصلاح‌طلبان مطرح می‌کند. این مصاحبه با تیتر « ظریف رای بالایی دارد اما آیا می‌تواند مقابل تندروها بایستد!» منتشر شده و فیاض زاهد می‌گوید: « درباره محمدجواد ظریف چند ابهام جدی وجود دارد. ابهام نخست این است که او این سرمایه اجتماعی را خود به دست آورده است. این اعتبار و سرمایه اجتماعی ناشی از حمایت و فعالیت حزب، گروه یا جریانی سیاسی نیست. وقتی فردی اینگونه، تنها با اتکا به سرمایه اجتماعی خود رییس‌جمهوری شود، در واقع یا فاقد تیم و گروه همکاران است یا خود را نسبت به تیمی که از او حمایت کردند، متعهد نمی‌داند.»

وی افزوده است: « درباره اشکال دوم درباره ایشان باید گفت هر چند آقای ظریف تمام عمر یک مذاکره‌کننده کارکشته بوده و در همه این سال‌ها نقش دیپلمات را ایفا کرده ولی در عین حال دست به استعفای خوبی هم دارد. باید سوال کرد که ایشان برابر فشارهایی که ازسوی نهادهای حاکمیتی، هسته سخت قدرت، عناصر تندرو که گاهی بی‌اخلاقی می‌کنند و چارچوب‌ها را نادیده می‌گیرند و... چه واکنشی نشان می‌دهد؟! آیا ظریف می‌تواند با این روحیه شکننده‌ای که دارد برابر آنها ایستادگی کند؟!»

به گفته وی نکته سوم این است که « بسیاری آقای ظریف را کاندیدای رای‌آور می‌دانند ولی او را شخصیت توانایی در اداره کشور نمی‌دانند و می‌گویند که به ‌هر حال او یک هندوانه نگشوده است و تجربه مدیریت داخلی مثل استانداری یا وزارت داخلی را ندارد.»