برنا/ سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی‌ درباره FATF گفت: نظر مجلس سال گذشته به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شده و طبق قانون مجلس نمی تواند نظر جدید بدهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«غلامرضا نوری قزلچه»، سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی‌، در گفت و‌ گو با برنا در رابطه با بیانیه تعدادی از نمایندگان خطاب به مجمع تشخیص برای عدم تصویب لوایح FATF گفت: بیانیه نمایندگان به نوعی فشار بر مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. وقتی می گوییم در تصمیمات مجلس نباید فشار نهادهای دیگر را دخالت دهیم در مجمع تشخیص نیز به همین صورت است.

او ادامه داد: نظر مجلس سال گذشته به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شده و طبق قانون مجلس نمی تواند نظر جدید بدهد. بیش از یک سوم نمایندگان بیانیه عدم تصویب FATF را امضا نکردند پس نمی توان بیانیه را نظر رسمی مجلس تلقی کرد. نظر رسمی مجلس همانی است که سال گذشته به مجمع فرستاده شده است.

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی‌ گفت: در مجمع تشخیص افراد مدیر و مدبر و از پختگان عالم سیاست هستند که تحت تاثیر این فضاها قرار نمی گیرند. آنچه را که به نظر خودشان به مصلحت نظام، مردم و منافع ملی کشور است را در نظر می گیرند و تصمیم هر چه باشد برای ما محترم است. نباید فضا سازی کرد، باید اجازه داده شود اعضای مجمع در فراق خاطر موضوع را به صورت دقیق بررسی کنند و نظر کارشناسی خود را ارایه دهند. 

نوری قزلچه گفت: نمایندگان به شدت درگیر موضوعات سیاسی و انتخاباتی شدند و تاثیر آن را با واکنش نمایندگان به موضوعات متخلف شاهد هستیم. برای تصویب FATF هیچ کشوری بر ایران فشار نمی آورد و در میان کشورها فقط ایران و کره شمالی هستند که به این لوایح نپیوستند.FATF را در مصداق سازمان بین المللی هوانوردی ایکائو می‌توان قیاس کرد. ما عضو ایکائو هستیم و به همین جهت اطلاعات پرواز را علیرغم خواسته هایمان در اختیار آنها قرار می دهیم و این مضراتی دارد اما در مقابل منافع بسیاری هم دارد. اگر ایکائو را قبول نکنیم در فرودگاه های بین المللی نمی توانیم، فرود بیاییم و در بنزین و مسافرگیری به مشکل می خوریم و از نظر ناوبری، پشتیبانی نمی شویم اما چون منافع ایکائو بیش از مضرات است آن را پذیرفتیم، FATF هم مانند همین است. 

او افزود: منافع FATF بیشتر از مضرات آن است، وقتی ادعا داریم که می خواهیم مشکلات مردم را حل کنیم FATF هم یکی از مشکلات مردم ‌است. نمایندگان اصلا متوجه نیستید راجع به چه چیزی اظهارنظر می کنند.