متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که صبح روز گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین شکری نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران آن را در محل همایش قرائت کرد، به این شرح است: بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم شهیدان و جانبازان و آزادگان زن، نمایشگرانِ یکی از برترین قله‌های افتخارات انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قدرت ایمان، راه مجاهدت‌های بزرگ را به روی زنان ایرانی گشود و صحنه‌های شگفت‌انگیز و کم‌نظیری از حضور شجاعانه و فداکارانه و مبتکرانه‌ آنان در میدان‌های دشوار پدید آورد. از تظاهرات شورانگیز روزهای انقلاب تا دوران فراموش‌نشدنی دفاع مقدس، و از قهرمانی در صفوف نبرد تا دل بریدن از فرزند و همسر و فرستادن آنان به پیشباز خطر و تا خدمات پشت جبهه، و از حضور در جبهه‌ علم و تحقیق و فناوری و درخشندگی در وادی ادبیات و هنر، تا هنرنمایی در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی و مدیریت‌ها، و سرانجام فداکاری در میدان سلامت و خدمت به بیماران در آزمون پُرخطر اخیر، همه و همه نشانه‌های اعتلای معنوی زنِ ایرانی است که به برکت نظام اسلامی و درس‌ها و ارزش‌گذاری‌های اسلام پدید آمده است.

بی‌شک زنان شهید و جانباز و آزاده- که تعداد آنان را هفده هزار دانسته‌اند- در قله‌ این افتخاراتند. زن ایرانی توانست به‌رغم فرهنگ فساد و انحطاط غربیِ تحمیل‌شده بر بسیاری از زنان در دوران نحس پهلوی، خود را به شرافت و طهارت مطلوب اسلام نزدیک کند و این افتخاری بزرگ است؛ والحمدلله رب العالمین.

سیدعلی خامنه‌ای

۱۸ اسفند ۱۳۹۹نخستین کنگره ملی «لشکر فرشتگان تاریخ‌ساز» دیروز، با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و جمعی از مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران و خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران در تالار خلیج‌فارس باغ‌موزه دفاع مقدس و به‌صورت وبینار در سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش «ایثار»، معاون اول رئیس جمهور در این مراسم گفت: ترویج و انتقال نسل به نسل فرهنگ ایثار و شهادت رسالت مهمی است که بر دوش همه ما قرار دارد. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وقتی از ایثارگری‌ها در طول تاریخ می‌شنیدیم بعضاً تصور می‌کردیم ممکن است این روایات دستخوش اغراق شده باشند، اما در تاریخ انقلاب اسلامی تمام این روایات را به عینه دیدیم و مردم انقلاب ایران همین روحیه شهادت‌طلبی را از خود نشان دادند.

اسحاق جهانگیری خاطرنشان کرد: در دفاع مقدس ملت ایران در واقع به تنهایی در برابر کشورهای مختلفی ایستاد که حامی رژیم بعث عراق بودند و میلیاردها دلار سرمایه را در این جنگ علیه کشورمان خرج کردند، آن هم در شرایطی که ما برای پیدا کردن ساده‌ترین سلاح‌ها دچار مشکلات زیادی بودیم. این فرهنگ ایثارگری و شهادت‌طلبی بود که جمهوری اسلامی را استمرار بخشید و پیام امام خمینی(ره) را در دنیا جاودانه کرد. بر مبنای چنین فرهنگی بود که مادران کشورمان فرزندان خود را به جبهه‌ها فرستادند و چندین شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند. انقلاب اسلامی با این فرهنگ پا برجا می‌ماند و همه ما باید بدانیم شهدا و ایثارگران چه دینی بر گردنمان دارند.

جهانگیری با اشاره به وجود 17 هزار شهید، جانباز و آزاده خانم در کشور گفت: زنان ایران در تمام صحنه‌های انقلاب نقش اول را داشتند و رهبر معظم انقلاب نیز در پیام خود به این کنگره به تمام این نقش‌ها اشاره کردند.

وی افزود: امروز نیز در شرایطی بسیار حساس از جنگ اقتصادی قرار داریم که راه مقابله با این جنگ نیز مقاومت راهبردی است که ملت ایران با نهایت بزرگواری و صبوری به‌گونه‌ای این کار را انجام دادند که این سیاست آمریکا به شکست انجامید. در عرصه این مبارزه نیز زنان نقش نخست مبارزه را داشتند. در جریان مقابله با ویروس کرونا نیز همچنان نقش بسیار مهم زنان را دیدیم که در روزهای نخست با کمترین امکانات به فداکاری پرداختند.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر لزوم ادامه یافتن راه شهدا و ایثارگران اظهارداشت: اگر به آینده کشورمان فکر می‌کنیم راهی جز زنده ماندن این راه نداریم که خوشبختانه با حضور رهبری معظم انقلاب با کوله باری از دانش و تجربه می‌توانیم به خوبی پاسدار راه شهدا و ایثارگران باشیم.

 روز بزرگداشت شهدا، بزرگداشت تمام فضائل تاریخ انقلاب اسلامی است

سعید اوحدی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این کنگره گفت: در طلیعه مبعث پیامبر(ص) نمی‌توانیم از ایشان صحبت کنیم و از حضرت خدیجه(س) در کنار ایشان یاد نکنیم، نمی‌توان نقش زنان بزرگی چون حضرت فاطمه(س)، حضرت ام‌البنین(س)،

حضرت زینب(س) و تمام زنان بزرگ تاریخ اسلام را نادیده گرفت، زنانی که همپای مردان و بعضاً جلوتر از آنان در تاریخ اسلام نقش‌آفرین بودند. امروز نیز شاهدیم همچنان بسیاری از زنان ما به عنوان مدافعان سلامت برای سلامتی مردم فداکاری می‌کنند و از جان و سلامتی خود مایه می‌گذارند.

 نقش زنان در زمینه ایثار و شهادت به اندازه مردان با اهمیت است

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز در این کنگره با بیان اینکه در این مدت صدها برنامه در سطح کشور برای معرفی شهدا، جانبازان و آزادگان زن برگزار شده است، گفت: این کنگره در واقع تجلیل از جایگاه زنانی بود که شاید سابقاً کمتر مورد توجه قرار می‌گرفتند و فرصتی بود تا ذهنیت نسل جوان نسبت به زنان شهید، جانباز و آزاده تغییر کند.

معصومه ابتکار ضمن تشکر از توجه رهبر معظم انقلاب به این کنگره و ارسال پیام برای آن گفت: کنگره ملی همایش لشکر فرشتگان تاریخ‌ساز علاوه بر اینکه شاید به‌نوعی جبران کم‌کاری ما در معرفی زنان شهید، جانباز و آزاده کشور است؛  تلاشی برای برقراری ارتباط نسل انقلاب و دفاع مقدس با نسل جوان و آینده ساز کشور است.

اهمیت حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه

همچنین معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس نخستین کنگره لشکر فرشتگان تاریخ‌ساز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، به ویژه ۱۷ هزار زن شهید، جانباز و آزاده کشور و تشکر از دستگاه‌های مختلفی که در این کنگره شرکت داشتند عنوان کرد: بخش اجرایی کنگره ملی لشکر فرشتگان تاریخ‌ساز از روز وفات حضرت ام‌البنین(س) کلید خورد و در ۳۱ استان و بعضی شهرستان‌های کشور استمرار یافت.

 سردار یعقوب سلیمانی با اشاره به نقش موثر زنان در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جنگ فرهنگی امروز اضافه کرد: امروز تکریم شهدا، خانواده‌های معظم شهدا و جامعه ایثارگری کمتر از شهادت نیست. ایثار و شهادت از پایه‌های اصلی نظام اسلامی هستند و باید در جامعه حفظ شود و اگر در این مسیر با همدلی، هم‌افزایی و وحدت جلو برویم؛ قطع به یقین موفق خواهیم بود.

 تجلیل از اسوه‌های ایثار

در پایان این نشست از آزاده سرافراز «رضوانه میرزا دباغ»، فرزند «مرضیه حدیدچی (دباغ)» از تهران، آزاده سربلند «فاطمه ناهیدی» از تهران، خانواده شهید «گوهر تقی‌سرکاره (خوش‌روانی)» از خوزستان، خانواده شهید «معصومه عامری سیاهوئی» از هرمزگان، خانواده شهید «ناهید فاتحی کرجو» از کردستان، جانباز سرافراز «رقیه کلانتری» از آذربایجان شرقی و جانباز سرافراز «اکرم اسکندری» از آذربایجان غربی به نمایندگی از زنان شهید، جانباز و آزاده کشور تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

همچنین دوره دوجلدی فرهنگ اعلام زنان شهید، فرهنگ اعلام جانبازان زن، کتاب ریحانه گلگون (گذری بر زندگی بانوان طلبه شهید)، کتاب مشق بهشت (مجموعه وصیت‌نامه زنان شهید)، دوره دوجلدی نشریه شاهد اندیشه (چکیده مقالات نخستین حماسه زنان ایثارگر) و دو نشریه عربی و انگلیسی «الطاهره» و «محجبه» نیز در این همایش ملی رونمایی شدند.