در پی افزایش درخواست‌ها برای تمدید دو ماهه حضور گارد ملی آمریکا در پایتخت به منظور جلوگیری از هرگونه آشوب هواداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا درخواست پلیس کنگره را برای تمدید استقرار نیروهای گارد ملی آمریکا در واشنگتن دی سی تا ۲۳ ماه می (سوم خرداد ماه ۱۴۰۰) تأیید کرد.

واشنگتن در آماده باش؛ 2300 نیروی گارد ملی در کنگره ماندنی شدند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شبکه روسی «راشاتودی» در این خصوص گزارش کرد، «جان کربی» سخنگوی پنتاگون روز گذشته (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران اعلام کرد که پنتاگون تلاش دارد تا «به شرط فراهم آمدن شرایط، نیروهای گارد ملی را به صورت تدریجی کاهش دهد».

وی سپس ادامه داد که با اینحال حدود ۲۳۰۰ نیروی گارد ملی آمریکا مجوز دارند تا ۲۳ ماه می همچنان در کنگره باقی بمانند.

طبق این گزارش، هفته جاری، در پی تهدیدات اخیر گروه راست‌ افراطی «کیو-اِنان» بیش از پنج هزار نیروی گارد ملی آمریکا همچنان در پایتخت ایالات متحده به حالت آماده‌باش درآمده بودند.

در آستانه تاریخ ادعایی ۴ مارس (۱۴ اسفندماه) که گروه راست‌ افراطی موسوم به «کیو-ِانان» بر این باور بودند که «دونالد ترامپ» در این تاریخ بار دیگر رئیس‌جمهور ایالات متحده خواهد شد، پنج هزار عضو گارد ملی آمریکا در نزدیکی کنگره آمریکا در «واشنگتن دی سی» به حالت آماده باش درآمدند. (جزئیات بیشتر)

کیو-اِنان، یک تئوری توطئه فراگیر و بی‌اساس است که تأکید دارد که دونالد ترامپ در حال جنگ با نخبگان شیطان‌پرستی است که کودکان را آزار جنسی می‌دهند و در دولت و بازار و رسانه‌ها رخنه کرده‌اند.

پیروان این جنبش بر این باورند که در نهایت این مبارزه به یک روز حساب ختم می‌شود که در آن افرادی چون هیلاری کلینتون دستگیر و اعدام می‌شوند.

روز دوشنبه هفته جاری در پی افزایش تدابیر امنیتی، کارگروهی که «نانسی پلوسی» رئیس‌ مجلس نمایندگان منصوب کرده بود، پیشنهاداتی را برای بهبود تجهیزات، آموزش، برنامه‌ریزی نیروهای پلیس کنگره ارائه کرد.

طبق این گزارش، در صورتی که گارد ملی آمریکا تا پایان ماه می (اوایل خردادماه) از پایتخت عقب‌نشینی کند که هنوز قطعیت ندارد، کنگره آمریکا به مدت بیش از چهارماه تحت حفاظت ارتش آمریکا خواهد بود.

بیش از ۲۰ هزار نظامی آمریکایی بعد از شورش‌های ۶ ژانویه طرفداران دونالد ترامپ در مقابل کنگره، در پایتخت ایالات متحده مستقر شدند.

ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند. حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

در حالی دو هزار و ۳۰۰ نیروی گارد ملی آمریکا تا سوم خرداد ماه در پایتخت ایالات متحده باقی خواهند ماند که پلیس کنگره پیش از این از بیم حمله احتمالی دیگر، خواستار تمدید استقرار بیش از پنج هزار نیروی گارد ملی در اطراف ساختمان کنگره شده بود.

ترامپ که ادعای وی مبنی بر به سرقت رفتن انتخابات از او و هوادارانش به شورش‌های کنگره در تاریخ ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه) منجر شد و در همین راستا پروژه استیضاح و تعلیق وی از توییتر کلید خورد، همچنان نیز علیرغم آنکه ریاست‌جمهوری وی به پایان رسیده است، از هر فرصتی برای تحریک هواداران خود به شورش بهره می‌گیرد.

وی اخیراً طی یک سخنرانی بار دیگر احتمال پیروزی برای «بار سوم» در صورتیکه تصمیم به مشارکت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری را اتخاذ کند، مطرح کرد که در حقیقت ادامه ادعاهای گذشته خود درباره پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بود.

وی در سخنرانی خود در نشست حزب جمهوری‌خواه (CPAC) به طور ضمنی به حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ هم اشاره کرد و گفت: «ممکن است تصمیم بگیرم آنها(دموکراتها) را برای بار سوم شکست دهم.»