یک مقام ارشد امنیتی به شبکه «پرس‌تی‌وی» خبر داد، تهران در صورت برداشته شدن تحریم‌ها حاضر به بازگشت به تعهدات برجامی خود است و حذف مرحله به مرحله تحریم‌ها را نمی‌پذیرد.

مقام ارشد ایرانی: حذف مرحله به مرحله تحریم‌ها را نمی‌پذیریم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در حالی که مقام‌های مختلف آمریکایی همچنان برای بازگشت به تعهدات برجامی خود شرط و شروط می‌گذارند، یک مقام امنیتی ایرانی حذف مرحله به مرحله تحریم‌های ضد ایرانی را رد کرد.

شبکه «پرس‌تی‌وی» در خبری به نقل از «یک مقام امنیتی ارشد» گزارش داد، ایران با بازگشت مرحله به مرحله به توافق هسته‌ای برجام مخالف است.

به گفته این مقام امنیتی که نخواست نامش فاش شود، ایران بازگشت به پایبندی کامل به تعهدات برجامی را به برداشته شدن تحریم‌ها به روشی قابل راستی آزمایی منوط می‌داند.

این مقام امنیتی به پرس‌تی‌وی گفت، دولت جدید ایالات متحده در برداشتن تحریم‌هایی که تیم سابق مستقر در کاخ سفید (دولت دونالد ترامپ) بعد از خروج غیرقانونی از برجام علیه ایران وضع کرد، شکست خورده است.

وی افزود، تنها راه بازگشت تهران به تعهدات برجامی این است که واشنگتن همه تحریم‌های ضد ایرانی را رفع کند.

به گفته این مقام امنیتی، اگر تحریم‌های ایران برداشته نشوند تهران در آینده نزدیک طبق مفاد توافق (بند ۳۶ برجام)، اقدامات بعدی خود در زمینه کاهش دادن به تعهداتش را برخواهد داشت.

منبع امنیتی همچنین به پرس‌تی‌وی گفت، اظهارات کلامی و اقدامات ظاهری آمریکا برای ایران قابل قبول نیست و تهران فقط رفع همه تحریم‌ها را خواهد پذیرفت.

وی افزود، ایران تا پیش از رفع تحریم‌ها هیچ نشست و مذاکره رسمی یا غیر رسمی با آمریکا برگزار نخواهد کرد.

مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها اعلام کرده بودند که اقدامات تهران در کاهش تعهدات برجامی خود در چارچوب بند 36 این توافق و در پاسخ به نقض عهد و خلف وعده‌های مکرر واشنگتن و متحدان اروپایی آمریکا صورت گرفته است.

ایران همچنین تصریح کرده است که دولت جو بایدن باید ضمن کنار گذاشتن مواضع غیرقانونی آمریکا در خروج از برجام و تداوم پیگیری سیاست فشار حداکثری، تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را لغو کند.