سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به تلاش‌های اروپا در خصوص برجام، تصریح کرد که مذاکرات فشرده‌ای برای بازگشت این توافق به مسیر اصلی در جریان است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پیتر استانو روز چهارشنبه در جلسه توجیهی با خبرنگاران اشاره کرد جوسپ بورل به طور پیوسته با تمام طرف‌های مرتبط در خصوص برجام در تماس است.

وی افزود که از هفته گذشته تاکنون تحول خاصی صورت نگرفته است، «اما اکنون زمان دیپلماسی است و نماینده عالی (بورل) و همکارانش به شدت در تلاش هستند تا برجام را به ریل اصلی بازگردانند»

هفته گذشته جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای شرکت در نشست غیررسمی میان اعضای برجام با حضور ایران و آمریکا تصریح کرد که زمان برای برگزاری این  نشست را مناسب نمی‌داند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام ننموده است. 

وی افزود؛ اجرای تعهدات همه طرف ها در برجام موضوع مذاکره و بده بستان نیست و همه بده بستانها ۵ سال پیش انجام شده است. مسیر پیش رو بسیار روشن است: آمریکا باید به تحریم های غیرقانونی و یکجانبه خود خاتمه دهد و به تعهدات برجامی خود بازگردد. این امر نه به مذاکره احتیاج دارد نه به قطعنامه در شورای حکام! 

در همین حال اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه باید به دیپلماسی فرصت داد، اعلام کرد که همچنان آمادگی دارد تا جلسه ای را با حضور تمام اعضای برجام و آمریکا در "بازه زمانی مشخص" برگزار کند.

استانو هفته گذشته بیان داشت: رایزنی اتحادیه اروپا با اعضای این توافق و آمریکا برای اجرای برجام به بهترین نحو در جریان است و وظیفه آقای بورل این است که اجرای کامل برجام را تسهیل کند. او آماده است تا برگزاری جلسه ای را با حضور تمام مشارکت کنندگان در برجام و آمریکا در زمان مناسب، مهیا کند.

وی افزود: ما همیشه گفته‌ایم که باید به دیپلماسی فرصت بدهیم. راهبرد ما تغییری نکرده و انتظار داریم که برجام به طور کامل از سوی تمام طرف ها اجرا شود.

با این حال خطیب زاده تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران عمل را با عمل پاسخ خواهد داد و متناسب با رفع تحریم ها، به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران به رایزنی های نزدیک خود با کشورهای عضو کنونی برجام و نیز با آقای بورل به عنوان هماهنگ کننده برجام به صورت دوجانبه و چندجانبه ادامه خواهد داد.