در شرایطی که ایران و روسیه به تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگشت امریکا به برجام ادامه می‌دهند، درخواست‌های جدیدی که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران مطرح شده مسیر احیای توافق هسته‌ای را دشوارتر از قبل می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه شب در مصاحبه با روزنامه ژاپنی نیهون‌کیزای گفته که این نهاد با توجه به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، به دنبال بازرسی‌های گسترده‌تر است.

گروسی مدعی شد: «تولید اورانیوم در سطوح بالاتر، غنی‌سازی ایران را به سطوحی نزدیک‌تر می‌کند که امکان کاربری نظامی آن را نمی‌توان نادیده گرفت.» او توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران را «وضعیتی فوق‌العاده» خواند و گفت: «واضح است که نیاز به بازرسی جدی است، اگر می‌خواهید اطمینان یابید که انحراف نظامی وجود ندارد.» این ادعا در حالی است که کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام انجام شده است و به گفته مقامات ایرانی هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای وجود ندارد. امریکا و اروپا نیز با استناد به همین ادعا‌های آژانس اتمی اخیراً می‌خواستند قطعنامه‌ای را علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب کنند که با هشدار مقامات تهران، از طرح خود عقب‌نشینی کردند. گروسی در ادامه مصاحبه خود با اشاره به برخی ادعا‌ها در خصوص کشف اورانیوم در چند «پایگاه هسته‌ای اعلام‌نشده» گفت: «حتی در صورت شفاف‌سازی تهران در خصوص منبع این اورانیوم، کار تحقیقات تیم آژانس در ایران متوقف نخواهد شد.» مدیرکل آژانس اتمی گفت: «ایران کمی کمتر از ۲۰ کیلوگرم [اورانیوم ۲۰ درصد]دارد، اما آن‌ها دارای ۳ هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده هستند که قبلاً در سطوح پایین‌تر تولید شده است.»

وی افزود: «آن‌ها همچنین در حال افزایش توانایی غنی‌سازی با استفاده از تجهیزات بیشتر هستند.» گروسی همچنین ادعا کرد: «پاسخ‌های طرف ایرانی در این خصوص تاکنون از نظر فنی معتبر نبوده است.» مدیرکل آژانس با اشاره به سفر ماه گذشته خود به تهران و توافق موقت دست یافته با ایران گفت: «چارچوب سه ماهه، خوشبختانه زمانی را برای مشورت‌ها و مذاکره دیپلماتیک در خصوص برجام فراهم می‌کند.» گروسی پیش از این نیز با اشاره به رایزنی‌ها در خصوص بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی، گفته بود که وضعیت طی ماه‌های آینده پیچیده خواهد شد. ادعا‌های جدید گروسی درباره افزایش سطح بازرسی‌ها از ایران درحالی است که ایران اخیراً در توافق موقت با آژانس اتمی گفت در صورتی که در سه ماه آینده امریکا به برجام بازنگردد و تحریم‌ها را لغو نکند به کاهش تعهداتش ادامه می‌دهد و سطح بازرسی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش خواهد داد. ادعا‌های گروسی می‌تواند موانع جدیدی بر سر راه بازگشت امریکا به برجام بگذارد که دنبال بهانه‌ای برای ادامه سیاست فشار حداکثری است.

لفاظی نتانیاهو علیه ایران

در ادامه اتهام‌زنی‌ها و ابراز نگرانی صهیونیست‌ها از بازگشت احتمالی امریکا به توافق هسته‌ای ایران، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم شامگاه شنبه دوباره تهدید‌های پوشالی خود را تکرار کرد. نتانیاهو در گفت‌وگویی با شبکه ۱۳ تلویزیون صهیونیستی، درباره تماس تلفنی چند روز پیش خود با جو بایدن توضیح داد: «به بایدن گفتم که هر کاری بتوانم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی انجام می‌دهم.» نتانیاهو بزرگ‌ترین مخالف توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ است و در سال‌های اخیر بار‌ها مدعی شده که برجام بد‌ترین توافق تاریخ است و تمام تلاش خود را می‌کند تا از رسیدن ایران به ساخت بمب هسته‌ای ممانعت کند. ادعای نتانیاهو درحالی است که ایران بار‌ها اعلام کرده که برنامه هسته‌ای‌اش صلح آمیز بوده و هیچ گاه در مسیر ساخت سلاح هسته‌ای قدم برنداشته است. رژیم صهیونیستی در حالی ایران را به تلاش برای ساخت سلاح اتمی متهم می‌کند که به اذعان کارشناسان منطقه‌ای و بین‌المللی، اسرائیل خود دارای حدود ۴۰۰ کلاهک اتمی است.