تسنیم/ وزرای دفاع روسیه و ترکیه در گفت‌وگویی تلفنی موضوع نقض رژیم آتش‌بس در منطقه کاهش تنش ادلب سوریه را بررسی کرده و درباره اتخاذ تدابیر لازم برای تثبیت اوضاع به توافق رسیدند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 "سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه روز پنج‌شنبه در جریان یک مکالمه تلفنی با "خلوصی آکار" وزیر دفاع ترکیه، روند اوضاع کنونی در خاک سوریه را مورد بحث و بررسی قرار داد.
طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، توجه اصلی مذاکرات شایگو و آکار به روی مسائل مربوط به نقض رژیم آتش‌بس برای درگیری‌های نظامی در سوریه معطوف بود. علاوه بر این، برخی موضوعات مورد علاقه طرفین نیز مورد تبادل نظر قرار گرفت.
پیش از این نیز وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده بود که وزرای دفاع روسیه و ترکیه همچنین در خصوص اتخاذ تدابیر لازم برای تثبیت صلح و امنیت در منطقه کاهش تنش ادلب سوریه، با توجه به نقض تفاهم‌نامه مربوط به اقدامات مشترک در این منطقه به توافق رسیدند.
در خبر دیگری در این رابطه گزارش شده که از امروز، جمعه، سه گذرگاه عبوری برای پناهجویان سوری در منطقه کاهش تنش ادلب و استان حلب سوریه، بار دیگر کار خود را از سر گرفته است. فعالیت این کریدورهای انسانی یک سال قبل و به خاطر اقدامات نظامی گروه‌های مسلح غیرقانونی و محاصره راه‌های خروجی شهروندان در پی قوانین شدید قرنطینه به بهانه شیوع ویروس کرونا از سوی آنها، متوقف شده بود.
در اردوگاه‌های چادری مستقر در منطقه ادلب حدود دو هزار نفر از شهروندان غیرنظامی سوری باقی مانده‌اند که اکنون می‌توانند با استفاده از این کریدورهای انسانی منطقه را ترک کنند.  
لازم به یادآوری است، وزارت امور خارجه ترکیه روز سه‌شنبه "آلکسی ارخوف" سفیر فدراسیون روسیه در آنکارا را به دلیل وخیم شدن اوضاع در منطقه کاهش تنش ادلب، احضار کرده و نگرانی‌های مقامات ترکیه در این رابطه به وی ابلاغ شد. مقامات آنکارا نیروهای دولتی سوریه را در کشته شدن چند نفر از شهروندان غیرنظامی در حمله‌ای که گویا در تاریخ 21 مارس (اول فروردین ماه) در بیمارستانی در منطقه‌ای از استان ادلب که تحت کنترل دمشق قرار ندارد، متهم کرده‌اند.