راهپیمایی‌های اعتراضی که شنبه در ده‌ها شهر در سراسر ایالات متحده برگزار شد، بر لزوم خاتمه خشونت‌ها علیه آسیایی‌ها در بحبوحه حملات نژادی پراکنده علیه آسیایی‌ها، آمریکایی آسیایی‌ها و مردم جزایر پاسیفیک تاکید کرد.

اعتراضات سراسری آمریکا در محکومیت خشونت ضد آسیایی‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش شبکه ای‌بی‌سی نیوز، این اعتراضات، تازه‌ترین تجمع‌ها در پی سه تیراندازی مرگبار اخیر در آتلانتاست که جان هشت تن ازجمله شش زن با تبار آسیایی را گرفت.

ساتای واتی، سازمان‌دهنده ائتلاف اَنسِر (اقدام اکنون برای توقف جنگ و خاتمه به نژادپرستی) در گردهمایی آتلانتا علیه تنفر ضد آسیایی‌ها گفت: ما آمده‌ایم تا بگوییم که نژادپرستی علیه جوامع آسیایی آمریکایی را تحمل نخواهیم کرد. به گفته او، این گردهمایی اعتراضی تنها یکی از ۶۰ برنامه سازمان‌یافته این ائتلاف در روز شنبه در سراسر آمریکا بوده است.

مقام‌های آمریکایی همچنان در حال تحقیق درباره انگیزه‌های تیراندازی مرگبار ۱۵ مارس هستند. آنها گفته‌اند که مظنون پرونده به نام رابرت آرون لانگ به اجرای این تیراندازی اعتراف داشته و مدعی است که انگیزه نژادی ندارد.

معترضان روز شنبه خواستار تفهیم اتهام این قاتلان به جرایم مرتبط با تنفر شدند. ساتای واتی، سازمان‌دهنده ائتلاف اَنسر گفت: ما این‌ را به چشم جرمی با انگیزه نژادی می‌بینیم. این بخشی از حملات بسیار و رشد حملاتی است که ما در سراسر این کشور علیه جوامع آسیایی – آمریکایی شاهد هستیم.

سال گذشته سازمان «توقف تنفر علیه آسیایی-آمریکایی‌ها و مردم جزایر پاسیفیک» که در واکنش به رشد احساسات ضد آسیایی در دوران پاندمی کرونا راه‌اندازی شد، حدود ۳۸۰۰ مورد حادثه مرتبط با تنفر ضد آسیایی در سراسر آمریکا ثبت کرد.