سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با صدور اطلاعیه‌ای زمان واریز یارانه معیشتی فروردین ماه سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

اولین یارانه معیشتی1400 چه زمانی و چقدر واریز می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش سایت خبرآزاد بر اساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، نخستین یارانه معیشتی سال ۱۴۰۰ ساعت ۲۴ روز سه شنبه مورخ ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

واریز یارانه معیشتی 1400

در اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آمده است: هفدهمین مرحله یارانه معیشتی که ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. همانند دوره‌های قبل به حساب خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز می‌شود.

لازم به ذکر است چهارمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت نموده اند از این ماه کسر خواهد شد.یارانه معیشتیپرونده پرداخت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی کرونا در اسفند سال ۹۹ بسته شد و به نظر می‌رسد دولت اعتباری برای پرداخت یارانه کرونا در سال ۱۴۰۰ در نظر نگرفته است. اما چه یارانه‌ای در سال جدید پرداخت می‌شود؟

نخستین یارانه سال ۱۴۰۰، یارانه معیشتی است که از سال ۹۸ تاکنون هر ماه به حساب مشمولان واریز شده است.

این یارانه دهم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و احتمالا امسال هم همین روند ادامه پیدا کند. بر این اساس نخستین یارانه سال ۱۴۰۰، یارانه معیشتی است.

مبلغ این یارانه برای خانوارهای یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

دومین یارانه‌ای که در سال جدید واریز می‌شود، یارانه نقدی ماهانه است که مبلغ آن از سال ۸۹ تا کنون ثابت بوده و ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

این یارانه اصولا در بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شده و احتمالا امسال هم همان مبلغ در همان تاریخ واریز می‌شود. اما یارانه ۱۰۰ هزار تومانی کرونا دیگر واریز نمی‌شود و پرونده آن فعلا بسته شد.

نخستین یارانه معیشتی در سال جدید، در واپسین دقایق شب گذشته به حساب سرپرستان خانوارها واریز شد.

این هفدهمین نوبت پرداخت یارانه معیشتی به افراد مختلف است که پس از افزایش قیمت بنزین در آبان ماه سال ۹۸ به حساب سرپرستان خانوارها ریخته شد.

رقم پرداختی این یارانه از سوی دولت به افراد مختلف، به ازای هر نفر ۵۵ هزار تومان است.

طبق اعلام قبلی سازمان برنامه و بودجه کشور قرار است دهم هر ماه کمک معیشتی پرداخت شود.

براین اساس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با صدور اطلاعیه‌ای زمان واریز یارانه معیشتی فروردین ماه سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

در اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آمده است: "احتراما؛ بدینوسیله به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند هفدهمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴:۰۰ روز سه شنبه مورخ ۱۰ فروردین ۱۵۰۰ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

همانند دوره‌های قبل به حساب خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز خواهد شد. "

بر اساس بودجه سال آینده سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است به هر یک از خانوارهای ساکن مناطق فاقد لوله کشی گاز طبیعی به طور میانگین یارانه‌ای معادل سی و سه کیلو گرم گاز مایع در هر ماه متناسب با بعد خانوار، فصول سرد و گرم سال و محل سکونت دائم آنها در مناطق سردسیر و گرمسیر اختصاص دهد.

یارانه هر کیلوگرم گازمایع به اندازه مابه التفاوت نرخ تمام شده هر کیلوگرم از آن برای مصرف‌کننده نهایی در مناطق مختلف جغرافیایی معادل نرخ نیم لیتر بنزین سهمیه‌ای محاسبه می‌شود و به حساب بانکی سرپرست خانوار واریز می‌گردد و صرفا جهت خرید گازمایع قابل استفاده است.با این حساب معادل ۳۳ کیلو گرم گاز مایع رقمی در حدود ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان می‌شود زیرا نیم لیتر بنزین سهمیه‌ای معادل ۷۵۰ تومان است.

یارانه معیشتی/منابع یارانه گازی

منابع یارانه جدید ۱۴۰۰ قرار است از محل تغییر نرخ سوخت گاز مایع فراهم می‌شود بر اساس این قانون نرخ هرکیلوگرم گازمایع تحویلی به شرکت‌های توزیع‌کننده برابر دو سوم نرخ یک لیتر بنزین سهمیه‌ای تعیین شده است. هزینه سوخت مایع در امسال در حدود ۸۰۰ تومان بوده است که با این حساب سال آینده به هزار تومان افزایش خواهد یافت. دولت در بودجه موظف شده منابع حاصل از اجرای این بند ابتدا به عنوان یارانه سوخت گازمایع برای خانوارهای ساکن در مناطق فاقد لوله کشی گاز طبیعی و باقیمانده آن مطابق جدول تبصره (۱۴) برای توسعه زیرساخت استفاده از گازمایع در ناوگان حمل‌ونقل استفاده کند.

با این حساب در سال آینده علاوه بر یارانه نقدی و یارانه معیشتی بخشی از مردم یارانه گازی نیز دریافت می‌کنند.

در نخستین ماه سال جدید دولت باید دو یارانه معیشتی بنزین و نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند.