یک پایگاه خبری بین‌المللی در گزارشی درباره همکاری اخیر میان ایران و چین تاکید کرد که سرکوبگری آمریکا مانع همکاری میان پکن و تهران نشده بلکه در واقع سرکوبگری تنها سبب می‌شود که کشورها همکاری بُرد-بُرد بیشتری را پیگیری کنند.

واکنش گلوبال‌تایمز به همکاری ایران و چین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پایگاه خبری «گلوبال تایمز» روز دوشنبه در گزارشی به بررسی سند راهبردی 25 ساله میان چین و ایران پرداخت.

این گزارش که توسط «کیان فنگ» مدیر اداره تحقیقات موسسه راهبرد ملی در دانشگاه «چینگهوا» نوشته شده، تاکید شده که توافق ایران و چین نشان می‌دهد که سرکوبگری آمریکا مانع از همکاری بُرد-بُرد نمی‌شود.

گلوبال تایمز در این گزارش اضافه کرد: «تحت چشم‌انداز کنونی جهان و منطقه، بر اهمیت راهبردی توافق نمی‌توان به اندازه کافی تاکید کرد. این توافق نشان می‌دهد که تحت سرکوبگری مداوم آمریکا، چین،‌ ایران و دیگر کشورها در حال ادامه همکاری هستند که برای توسعه منطقه و ثبات جهانی مفید است».

بر اساس این گزارش، توافق ایران و چین برای دو طرف سودمند است. تحریم‌های شدید آمریکا باعث شده تا اقتصاد ایران در شرایط سختی قرار بگیرد. به علاوه، همه‌گیری کرونا نیز ضربه دیگری به اقتصاد این کشور وارد آورد و همکاری با چین می‌تواند به کاهش مشکلات اقتصادی ایران کمک کند.

برای چین نیز که بزرگترین وارد کننده نفت در جهان است، این توافق می‌تواند به تامین پایدار نفت طی 25 سال آینده کمک کند و از سوی دیگر نیز انتظار می رود تا سرمایه گذاری چین در بخش‌های بانکی، ارتباطات، بنادر و راه‌آهن ایران نیز تسهیل شود. همچنین قرار است که چین به توسعه یک منطقه آزاد تجاری در ایران و ساخت زیرساخت‌های شبکه‌های 5G‌ در ایران کمک کند.

گلوبال تایمز نوشت: «همانطور که این توافق نشان داد، سرکوبگری آمریکا مانع همکاری میان چین و ایران و دیگر کشورها در خاورمیانه نمی‌شود. در واقع سرکوبگری تنها سبب می‌شود که کشورها و منطقه همکاری بُرد-بُرد بیشتری را پیگیری کنند».

سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله روز شنبه در تهران به امضای محمدجواد ظریف و «وانگ یی» وزرای خارجه دو کشور رسید.

این سند ظرفیت‌ها و چشم انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و غیره را مورد بحث قرار داده است.

رسانه‌های آمریکایی امضای این توافق را تلاش تهران و پکن برای دور زدن سیاست‌های تحریمی آمریکا و پاسخی به سیاست‌های مقابله جویانه واشنگتن علیه ایران و چین خوانده‌اند.