پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

غذای پرنده در صورتی دارای ارزش غذایی می‌­باشد که ترکیب مناسبی از پروتئین، ویتامین و مینرال­‌های لازم برای بدن پرنده باشد. در صورتی که رژیم غذایی پرنده نامتعادل و بی­‌کیفیت باشد منجر به بیماری و مرگ زودرس پرنده خانگی و زینتی خواهد شد. بنابراین باید در انتخاب غذای پرنده بیشترین دقت لازم را داشته باشیم. خصوصاً اگر به تازگی صاحب پرنده خانگی شده‌­اید حتماً اطلاعات خود را بالا ببرید تا پرنده دچار سوء­تغذیه نشود. نامرتب بودن پرهای پرنده، کدر شدن رنگ پرها، تغییر شخصیت، رشد بیش از اندازه منقار و ناخن و عفونت­‌های مزمن از جمله نشانه­‌های سوء­تغذیه پرندگان زینتی و خانگی می‌­باشد که منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن پرنده، کاهش انرژی، افسردگی، کاهش قدرت تخم‌­گذاری و...می­‌شود. توجه کنید که به غذای پرنده بعنوان چیزی که قرار است فقط شکم او را سیر کند نگاه نکنید؛ بلکه ترکیبات غذای پرنده باید بگونه‌­ای باشد که تأمین کننده سلامت و طول عمر پرندگان باشد.

با غذای پرندگان زینتی بیشتر آشنا شوید!

مرغ عشق، کاسکو، طوطی، قناری، فنچ، عروس هلندی و...از جمله پرندگان زینتی و خانگی و مورد علاقه بسیاری از پرنده دوستان می­‌باشد که بعضی پروش­ دهنده و بعضی صرف علاقه و سرگرمی، از این پرندگان مراقبت می­‌کنند. غذای پرندگان زینتی باید با دقت تهیه شود و نباید از هر جایی غذای پرنده را خریداری نمود. زیرا بدن پرندگان زینتی که در خانه  و به دور از محیط طبیعی پرورش داده می­‌شوند نیاز بیشتری به مواد مغذی دارد. علاوه بر اینکه نیازهای غذایی پرندگان زینتی، متنوع و متفاوت از یکدیگر می­‌باشد، غذای پرندگان زینتی باید از تنوع لازم و کافی برخوردار باشد و در کنار آن باید از مولتی ­ویتامین­‌ها، مکمل­‌ها و پلت غذایی نیز برای حفظ سلامت پرندگان زینتی استفاده نمود. سبزیجات و میوه­‌های تازه مانند هویج، خیار، کاهو، ذرت، موز، آناناس، توت و...از جمله مواد غذایی مورد علاقه پرندگان زینتی می­‌باشند. علاوه بر آن پلت­‌ها هم شامل جیره غذایی مناسب و حاوی ویتامین­، پروتئین‌­ها و مواد معدنی لازم می­‌باشند. همچنین برنج قهوه­‌ای پخته، لوبیا، عدس، نخودفرنگی سینه‌­مرغ و تخم‌­مرغ آب­‌پز شده و دانه­‌های جوانه‌­زده که حاوی مینرال­‌ها، ویتامین­‌ها و آنتی­‌اکسیدان می­‌باشند جزئی از غذای پرنده محسوب می‌­شوند.

تغذیه سالم و استفاده از غلات ارگانیک برای سلامت پرندگان زینتی و خانگی امری حیاتی می­‌باشد. اما ممکن است غذایی که توسط انسان برای پرنده فراهم می­‌شود همه‌­ی نیازهای او را برآورده نکند. بنابراین پلت­‌های غذایی استاندارد می‌­تواند رژیم غذایی متعادلی را برای او فراهم کند. پلت به دلیل داشتن ترکیبات متنوع  تا اندازه‌­ای شبیه به غذای پرنده در حیات وحش می­‌باشد. همچنین باید بدانید که آب دانه­‌های پلت پرندگان در مرحله کنسانتره کشیده شده و به همین دلیل خشک و بدون آب بوده و پرنده در زمان خوردن پلت غذایی نیاز بیشتری به خوردن آب تازه دارد. پلت غذای پرنده را باید در ظرفی سربسته و در جایی خشک و خنک نگهداری کنید. علاوه بر این‌ها رعایت بهداشت توسط فرد پرورش‌­دهنده نقش بسیار مؤثری در حفظ سلامت پرندگان خانگی دارد. از جمله اینکه باید ظرف غذا و آب پرنده باید تمیز باشد و کاغذی که با آن کف قفس را پوشانده­‌اید باید هروز تعویض شود؛ زیرا رطوبت و کثیفی آن موجب رشد باکتری و قارچ و در نهایت بروز بیماری در پرندگان خواهد شد.

در غذای پرنده خانگی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

تغذیه پرندگان خانگی بایدها و نبایدهایی دارد که باید آن‌ها را رعایت کرد. از جمله اینکه باید مراقب باشید که هسته­‌ی میوه­‌های هسته‌­داری مانند سیب، هلو، گیلاس و آلو حاوی مقدار کمی از اسید سیاندریک می‌­باشند که برای بدن پرندگان خانگی بسیار مضر و سمی می­‌باشد. بنابراین باید هسته این میوه‌­ها جدا نمود و بعد میوه را بصورت خرد شده در اختیار پرنده قرار داد. همچنین سبزیجات و میوه‌­ها را باید کاملاً ضدعفونی و بخوبی بشویید و بصورت خام به پرنده بدهید. توجه کنید که نمی­‌توانید همه نوع از سبزیجات و میوه‌­ها را به غذای پرنده خانگی اضافه کنید، مانند کرفس، سیر، پیاز، ریواس، آووکادو، شکلات، کاکائو، قارچ، پنیر، خامه، ماست و غذاهای چرب که باعث کبد چرب در پرندگان خانگی شده و... که نباید به هیچ وجه به لیست غذای پرنده خود بگنجانید. همچنین ذائقه پرندگان خانگی با هم متفاوت می‌­باشد و بعضی از پرندگان با خوردن دان­‌ها و پلت­‌ها میلی به خوردن غذاهای تازه نشان نمی‌­دهند. بنابراین باید بتدرج به غذای پرنده اضافه شود.

تا زمانی که پرندگان در طبیعت و بصورت آزاد زندگی می‌­کنند تمامی املاح مورد نیاز خود را از محیط فراهم می‌­کنند ولی پرندگانی که در قفس و توسط ما نگهداری و پرورش داده می­‌شوند نیاز به دریافت ویتامین و مکمل غذایی دارند. این مکمل­‌ها دارای انواع مختلفی مانند مکمل­‌های کلسیمی، مولتی‌­ویتامین و مکمل‌­های آرامش‌­بخش می­‌باشند که استفاده از آن‌ها در زمان پرورش نقش بسیار مهمی دارد. مکمل کلسیم به سیستم عصبی و تقویت و رشد طبیعی استخوان‌­ها کمک می‌کند، از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و کمبود آن موجب ضعف عملکرد عضلانی، رفتار تهاجمی، پوسته نازک تخم، گیر کردن تخم در بدن پرنده و پراکندگی پرها می­‌شود.

از دانه مارکت چه می­‌دانید؟

دانه مارکت یکی از فروشگاه‌های اینترنتی و معتبر در زمینه فروش غذای پرنده، پلت غذایی، مکمل پرندگان و غلات ارگانیک با بهترین کیفیت و قیمت مناسب می‌­باشد. مانند مکمل دارویی پروبیوتیک که از جمله مواد لازم برای تقویت سیستم ایمنی بدن پرندگان زینتی و خانگی و همچنین برای پیشگیری از سوء­هاضمه بوده که می‌­توانید با کیفیت مرغوب و استاندارد از دانه مارکت تهیه نمایید. از آنجایی که در بازار همیشه عده‌­ای تنها بفکر کسب سود بوده و از هر راهی وارد می‌­شوند تا محصولات تقلبی و غیراستاندارد خود را بفروش برسانند بهتر است قبل از هر چیز اطلاعات لازم را بدست آورید و سپس اقدام به خرید غذای پرنده کنید. در کشور ما مراکز معتبر زیادی وجود دارد که یکی از این مراکز نام  آشنا دانه مارکت می‌­باشد. این فروشگاه توانسته رضایت مشتریان خود را با رعایت موارد بهداشتی که در تولید محصولات دانه مارکت صورت گرفته، را جلب نماید شما می­‌توانید برای آشنایی بیشتر با محصولات دانه مارکت و خرید غذای پرنده به سایت danemarket.com مراجعه نمایید.