وزارت خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه خبر داد که این کشور 4 ماه به عراق برای پرداخت بدهی واردات برق از ایران مهلت داده است.

واشنگتن: 4 ماه به عراق برای پرداخت بدهی ایران مهلت دادیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شبکه خبری الجزیره شامگاه چهارشنبه خبر داد که وزارت خارجه آمریکا به این شبکه خبری اعلام کرد که واشنگتن مهلت چهار ماهه‌ای به بغداد داده است تا بتواند بدهی خود به ایران بابت واردات برق را تسویه کند.

«احمد العبادی»  سخنگوی وزارت برق عراق نیز روز گذشته درباره ادامه صادرات برق ایران به این کشور صحبت کرده و ابراز امیدواری کرده بود که ایران بار دیگر صادرات گاز خود را مانند گذشته، افزایش دهد تا ثبات وضعیت برق عراق تضمین شود.

به گفته العبادی، مشکل عدم تمایل طرف ایرانی به تأمین گاز برای عراق نیز به انباشت طلب‌های ایران مربوط می‌شود که میزان آن به ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می‌رسد. این مبالغ از سوی طرف عراقی تامین و در بانک تجارت عراق سپرده‌گذاری شد و تنها مانع پرداخت آن، تحریم‌های تحمیلی بانکی علیه ایران است.

واشنگتن از بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام، چندین بار بغداد را از این تحریم‌ها معاف کرده است. دوره‌های این معافیت‌ها معمولاً ۹۰ تا ۱۲۰ روزه بوده‌ است. اما در چند نوبت در دولت «دونالد ترامپ»، این معافیت‌ها به ۴۵ تا ۶۰ روز کاهش یافته بود که به اعتقاد تحلیلگران کوتاه شدن دوره این معافیت‌ها احتمالا  نشانه‌ای از وجود اختلاف در روابط آمریکا و عراق و اعمال فشار واشنگتن بر بغداد بر سر برخی مسائل است.