هنوز یک روز از اعلام رسمی گازدهی به ماشین‌های نسل جدید سانتریفیوژ در مجتمع غنی سازی نطنز نگذشته بود که خرابکاری در این مجتمع اتفاق افتاد، خرابکاری که منجر به از مدار خارج شدن سانتریفوژهای IR1 شده است که به گفته مسئولین قرار است به زودی جایگزین شود.

نطنز خارچشم اسرائیل؛ غنی سازی شتاب می گیرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بامداد روز 22 فروردین منابع خبری از حادثه در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن خبر دارند که نشان از خرابکاری داشت

در همین رابطه صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به این حادثه تاکید کرد: اقدامی که علیه مرکز غنی سازی نظنز انجام شد نشان دهنده شکست مخالفین پیشرفت های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته ای از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم های ظالمانه می‌باشد.

به گزارش نور نیوز از منابع آگاه فردی که در خرابکاری سایت نطنز نقش داشته، شناسایی شد.

واکنش ظریف به حادثه روز گذشته در نطنز

ظریف نیز که امروز در کمیسیون امنیت ملی حاضر شده بود در واکنش به حادثه روز گذشته در نطنز تاکید کرد نطنز قوی‌تر از گذشته با استفاده از ماشین‌های پیشرفته تر ساخته خواهد شد و اگر فکر می‌کنند دست ما در مذاکره ضعیف شده است، اتفاقا این عمل زبونانه موضع ما را در مذاکرات قوی‌تر خواهد کرد و طرف‌های مذاکره باید بدانند اگر تاکنون با تاسیسات غنی سازی با ماشین‌های نسل اول مواجه بودند الان نطنز می‌تواند مملو از سانتریفیوژهای پیشرفته با چند برابر توان غنی‌سازی باشد. 

نخبگان و مردم نباید در دام مکارانه طراحی شده رژیم صهیونیستی بیفتند. صهیونیست‌ها می‌خواهند انتقام توفیقات در مسیر لغو تحریم‌های ظالمانه را از مردم ایران بگیرند ولی ما اجازه نخواهیم داد و انتقام این اقدامات را از خود صهیونیست‌ها خواهیم گرفت.

همچنین رسانه های صهیونیستی به نقل از منابع اطلاعاتی غربی اعلام کرد که موساد (سازمان اطلاعات و جاسوسی رژیم صهیونیستی) در حادثه امروز تأسیسات نطنز دست داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری با بیان جزئیاتی از حادثه دیروز در نطنز دست داشتن رژیم صهیونیستی در خبرکاری نطنز را تائید کرد و افزود تمامی سانتریفیوژها که از مدار خارج شدند از نوع IR1  بوده و با سانتریفیوژهای جدید جایگزین می‌شود. 

او همچنین گفت: پاسخ ایران انتقام از این رژیم در زمان و مکان خودش است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز به نقل از منابعی که نخواستند که اسمشان فاش شود مدعی شد که این سانحه با انفجاری بزرگ رخ داده است که کاملا سیستم برق مستقل و شدیدا تحت حفاظت داخلی را که تامین کننده برق سانتریفیوژهای زیرزمینی است تخریب کرده.

آن ها همچین ادعا کردند که این انفجار ضربه ای محکم به توان ایران برای غنی سازی اورانیوم وارد کرده است و دست کم نه ماه طول می کشد که تولید اورانیوم غنی شده نطنز بازیابی شود.

گفتنی است در حاشیه این اتفاقات هنگامی که کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی بعد این حادثه خرابکاری برای بازدید سایت هسته ای نطنز به آنجا رفته بود در یک اتفاق نامترقبه دچار حادثه گردید و از ارتفاع سقوط کرد، البته آسیب ها جزئی بوده و ایشان اکنون در بیمارستان در حال معالجه است.