ایرنا/ اقدام خرابکارانه صهیونیست‌ها در سایت نطنز بدون تردید حمله به فرایند دیپلماسی و گفت و گوهایی است که از ۱۳ فروردین ماه امسال با حضور نمایندگان ایران و ۱+۴ آغاز شده است. حالا باید دید اعضای برجام برای جلوگیری از اخلال در این فرایند چه دستور کاری دارند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پس از حادثه خرابکارانه در سایت نطنز کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین اعلام کرد: از مدیرکل آژانس خواسته شده است تا ضمن اتخاذ موضعی شفاف در خصوص حمله به نطنز، این اقدام تروریستی را محکوم کند. در پاسخ به این درخواست ایران فردریک دال، سخنگوی آژانس اعلام کرد: ما از طریق رسانه‌ها در جریان این حادثه در نطنز  قرار گرفتیم؛ در خصوص این حادثه و گزارش‌ها و اخبار رسانه‌ها در این خصوص با مقام‌های ایران در ارتباط هستیم.

این در حالی است که مطابق اساسنامه آژانس، این نهاد بین‌المللی علاوه بر وظیفه نظارتی خود، موظف است از ظرفیت‌های خود از داشته‌های هسته ای اعضا صیانت کرده و هرگونه خدشه به آنها را پیگیری کند. اما آژانس به این وظیفه خود در قبال تاکنون عمل نکرده و در مورد ایران کوتاهی کرده است در حالی که کمترین واکنش آژانس می‌توانست محکومیت این اقدام تروریستی را در پی داشته باشد. واقعیت این است که با عنایت به تجربیات اقدامات تروریستی مانند اقدام خرابکارانه چند ماه قبل در نطنز و ترور شهید فخری‌زاده از سوی صهیونیست‌ها بعید است آژانس و کشورهای عضو آن واکنش درخوری به چنین اقدامات خرابکارانه داشته باشند.

 خطی تحلیلی که بعد از خرابکاری در سایت نطنز از سوی رسانه‌های غربی پییگری شد این بود که این اقدام عملا فرایند غنی‌سازی ایران را به مدت ۹ ماه به تاخیر می‌اندازد و ایران در میز مذاکرات چیزی نخواهد داشت. این رویکرد را می‌توان پیوست رسانه‌ های عملیات خرابکاری در نطنز ارزیابی کرد. در واقع این خط از سوی این رسانه‌ها پیگیری می‌شود که ایران دیگر در میز مذاکرات چیزی برای گذاشتن بر روی میز ندارد. این مشاوره  طبعا می‌تواند زمینه ساز اشتباه محاسباتی طرف‌های غربی در مذاکرات شود. موضوعی که با واکنش عملی تهران مواجه شد.

 عصر روز گذشته سید عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی که برای ادامه گفت و گوهای کمیسیون مشترک برجام در وین به سر می برد، از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داد. او اعلام کرد که ایران در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند.

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که اقدام ایران برای تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌ها است. او توضیح داد که اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد را به عنوان سوخت راکتور تهران نمی‌خواهیم استفاده کنیم، بر اساس توضیحات فنی صالحی با اورانیوم ۶۰ درصد طی فرایندی ماده‌ای به نام مولیبدن تولید می‌شود و مولیبدن ماده اولیه ساخت و تولید بسیاری از رادیوداروهاست مولیبدن ماده‌ای که ایران بخش قابل توجهی از آن را از خارج وارد می کرد.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین در این خصوص گفت: برابر نامه و اطلاعات طراحی که در بعدازظهر روز سه شنبه تحویل آژانس بین المللی انرژی اتمی شد، غنی‌سازی ۶۰ درصدی در دو زنجیره از سانتریفیوژهای جدید آی. آر. چهار و آی. آر. شش در نطنز انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فرایند فنی از همین روز آغاز شده و پیش بینی می شود هفته بعد اورانیوم با غنای ۶۰ درصد برداشت شود.

 به گفته این دیپلمات کشورمان این اقدام که در واکنش به خرابکاری اخیر در نطنز صورت می‌گیرد، آثار قابل توجهی در ارتقای کیفیت و کمیت رادیوداروهای تولیدی سازمان انرژی اتمی دارد.

پس از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی، آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای تنها تایید کرد که ایران قصد خود برای آغاز غنی‌سازی تا سطح ۶۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات نطنز را رسما به این نهاد اطلاع داده است. رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گزارشی به اعضای شورای حکام گفت که ایران ما را از تصمیم خود برای غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات غنی‌سازی نطنز مطلع کرده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری گفت: کاخ سفید نگران اعلامیه تحریک‌آمیز ایران در خصوص آغاز غنی‌سازی با خلوص ۶۰ درصد می‌باشد. او گفت ما بر این باور هستیم که راه دیپلماسی و مذاکره تنها مسیر پیش روست و حتی مذاکرات غیرمستقیم نیز بهترین راه برای حل مسئله هسته‌ای ایران است.

فرانسه واکنش نشان داد، کاخ الیزه با صدور بیانیه‌ای غنی سازی ۶۰ درصدی را پیشرفتی جدی خواند و آن را محکوم کرد از کشورهای حاضر در توافق هسته‌ای موسوم به برجام و آمریکا خواست به این اقدام پاسخ هماهنگی بدهند.

واکنش‌های آمریکا و فرانسه در حالی است که این دو کشور هیچ واکنشی نسبت به اقدامات خرابکارانه رژیم اسرائیل در مورد نطنز نشان نداده و این اقدام را محکوم نکردند. تنها آمریکا از دست داشتن در این اقدام اعلام برائت کرد و جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت که ایالات متحده آمریکا در حادثه قطع برق در سایت هسته‌ای ایران در نطنز دخالتی نداشته است.

روسیه غنی‌سازی ۶۰ درصدی را نتیجه اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی دانست. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در واکنش اولیه به غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران در توییتی نوشت: کسانی که اقدام خرابکارانه علیه تاسیسات هسته‌ای نطنز را انجام دادند احتمالا می‌خواستند که فرایند احیای برجام را به تعویق بیاندازند. آن‌ها احتمال عوارض جانبی چشمگیر را دست‌کم گرفتند.

اولیانوف در عین حال از شفاف‌سازی ایران در این زمینه استقبال کرد و نوشت: ایران همواره در اقدامات انحرافی خود (کاهش تعهداتش) از برجام شفاف بوده است. نیازی به گفتن این نیست که ما از این مسئله خرسند نیستیم اما ما عادت داریم که بزرگ فکر کنیم. ما نباید روی دشواری‌های موجود تمرکز کنیم بلکه می‌بایست روی احیای برجام متمرکز شویم. اگر به موفقیت دست یابیم این مسئله و سایر مشکلات به زودی رفع خواهد شد.

مذاکرات پیرامون احیای برجام بین نمایندگان ایران و کشورهای ۱+۴ در وین امروز هم ادامه می‌یابد. بعد از نشست امروز می‌توان تصویر واضح و شفاف‌تری از رویکرد کشورها و حاضران در وین دریافت کرد. واقعیت این است که تا قبل از این اقدامات خرابکارانه هم چالش‌های بزرگی پیش روی احیای برجام وجود داشت و این اقدام تروریستی چالش دیگری به این چالش‌ها اضافه کرد.

 در عین حال اگر طرف‌های برجام واقعا جدیت لازم را برای احیای توافق داشته باشند می‌توانند از این چالش‌ها عبور کنند. مهم این است که مذاکره کنندگان در محاسبات خود دچار اشتباه نشوند و اگر اراده جدی برای حل مسئلهدارند اجازه ندهند کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی این فرایند را مختل کند.