رئیس جمهور آمریکا بامداد شنبه گفت که اقدام ایران در غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد، بر خلاف توافق هسته‌ای (برجام) است.

واکنش بایدن به آغاز غنی سازی ۶۰ درصد توسط ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا که در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز گفت: «ما از این اقدام (غنی سازی ۶۰ درصد) حمایت نمی‌کنیم و فکر نمی‌کنیم که حرکت به سوی غنی سازی ۶۰ درصد مفید باشد  اما خرسند هستیم که ایران به توافق در مورد مذاکرات ادامه داده است».

بایدن با اشاره به این موضوع که غنی سازی اورانیوم ۶۰ درصد توسط ایران، به مذاکرات وین کمک نمی‌کند گفت که هنوز زود است درباره ای این مذاکرات قضاوت کرد.

 «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز جمعه گفت که واشنگتن گام تحریک برانگیز ایران در غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد را جدی می‌گیرد.

وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می‌کرد، افزود: «گام اخیر ایران در جدیت این کشور در مذاکرات تردید ایجاد می‌کند و طرف‌های توافق هسته‌ای باید آن را رد کنند».

صبح یکشنبه‌ ۲۲ فروردین ماه «بهروز کمالوندی»معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با فارس از وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز خبر داد و گفت که این حادثه تلفات انسانی و آلودگی به همراه نداشته است.

روز سه شنبه عباس عراقچی معاون وزیر خارجه که در وین حضور داشت تصمیم ایران برای انجام غنی سازی ۶۰ درصد را اعلام کرد و پس از آن کمالوندی به فارس گفت که مقدمات اجرایی آن از سه شنبه شب در نطنز شروع می شود.

غریب آبادی نماینده ایران در آژانس نیز بعد از آن در توئیتی در این خصوص نوشت: بر اساس نامه و اطلاعات طراحی که در بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ماه تحویل آژانس شد، غنی سازی ۶۰ درصدی در دو زنجیره از سانتریفیوژهای جدید IR4 و IR6 در نطنز انجام می‌شود. فرآیند فنی از همین روز آغاز شده و پیش بینی می‌شود هفته بعد اورانیوم با غنای ۶۰ درصد برداشت شود. این اقدام که در واکنش به خرابکاری اخیر در نطنز صورت می‌گیرد، آثار قابل توجهی نیز در ارتقای کیفیت و کمیت رادیوداروهای تولیدی سازمان انرژی اتمی دارد.