فارین پالیسی در گزارشی مدعی شد که رئیس هیات مذاکره‌کننده آمریکا در وین می‌خواهد پیشنهاد رفع برخی از تحریم‌ها را در ازای بازگشت ایران به توافق هسته‌ای مطرح کند.

نقشه تازه رابرت مالی برای احیای برجام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و رئیس هیات مذاکره‌کننده واشنگتن در وین در حال آغاز طراحی نقشه‌ای برای احیای برجام می‌باشد.

به گفته منابع نزدیک به مذاکره‌کنندگان اروپایی و آمریکایی راب مالی قصد دارد پیشنهاد رفع تحریم‌ها را به ایران ارائه دهد؛ آنقدری که ایران حاضر باشد به توافق بازگردد اما نه آنقدری که بایدن را هدف تندروهای آمریکایی از جمله برخی از اعضای حزب دموکرات که مخالف هرگونه اجماعی با ایران هستند، قرار دهد.

علی واعظ از گروه بین‌المللی بحران در این خصوص اظهار کرد: تاکنون درخصوص تحریم بخصوصی صحبت نشده است و تنها راه‌های جامع کسب اعتماد مطرح شده‌اند. کاری که آن‌ها در این هفته انجام می‌دهند، نهایی‌سازی فهرستی از اقدامات است که دو طرف باید برای بازگشت به پایبندی به برجام انجام دهند.

در پی نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام، مقرر شد که گفت‌وگوهای فنی در نشست‌های کارشناسی در دو حوزه رفع تحریم و مسائل هسته‌ای، ادامه یابد. 

نتایج نشست‌های این دو گروه کارشناسی به کمیسیون مشترک اعلام می‌شود.

سید عباس عراقچی، رییس تیم مذاکره کننده ایرانی در وین نیز پس از برگزاری نشست روز  پنجشنبه گفت که شرکت کنندگان در جلسه روز پنجشنبه کمیسیون مشترک برجام تبادل نظرات بسیار سختی داشتند، اما همه آنها توافق کردند که پیش روند. اگرچه هنوز اختلافاتی داریم، اما این منافع مشترک را داریم که باید به جلو حرکت کنیم و باید این روند را تسریع کنیم تا در اسرع وقت به نتیجه برسیم.

وی گفت: آنها باید همه تحریم ها را بردارند و ما به لیست تحریم ها نیاز داریم و این باید کار ما در این دور از بحث باشد، زیرا بدون لیست (تحریم ها) من فکر نمی کنم که بتوانیم پیشرفتی داشته باشیم.

به گفته عراقچی، تهران همچنین آماده است لیستی مشابه درباره اقدامات هسته‌ای که باید اتخاذ شود، تهیه کند.

معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین بر ضرورت تهیه لیستی از تحریم ها توسط ایالات متحده تأکید کرد و گفت:  بدون آن "هیچ اتفاقی نخواهد افتاد."

وی اظهار داشت: من نمی توانم بگویم که خوش بین هستم، اما فکر می کنم که در مسیر خوبی قرار داریم، اگرچه تأثیرات منفی تحولات روزهای گذشته را داشتیم و باید به نوعی آن را مدیریت کنیم.

عراقچی گفت که لیست تحریم ها باید شامل اشخاص ثالثی باشد که به دلیل همکاری با ایران تحریم شده اند.