پس از برگزاری چند نشست و جلسه بین کشورهای عضو برجام در وین و اتفاقاتی نظیر خرابکاری در تأسیسات نطنز، رئیس‌جمهور آمریکا نطقش باز شد و نخستین اظهارات خود را در نشست خبری با نخست‌وزیر ژاپن در مورد غنی‌سازی 60 درصدی ایران بیان کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
دست برتر ایران در مذاکرات وین

حانیه مسجودی

پس از برگزاری چند نشست و جلسه بین کشورهای عضو برجام در وین و اتفاقاتی نظیر خرابکاری در تأسیسات نطنز، رئیس‌جمهور آمریکا نطقش باز شد و نخستین اظهارات خود را در نشست خبری با نخست‌وزیر ژاپن در مورد غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران بیان کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد شنبه در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن در کاخ سفید به آغاز غنی‌سازی ٦٠ درصدی اورانیوم در ایران واکنش نشان داد. بایدن درعین‌حال گفت از پیوستن ایران به مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای خوشحال است.

او تأکید کرد: خرسند هستیم که ایران به توافق برای انجام مذاکرات، مذاکرات غیرمستقیم با ما و گفت‌وگو با شرکایمان بر سر این‌که چگونه پیش برویم و این‌که برای بازگشت ما به توافق (هسته‌ای) چه چیزی لازم می‌باشد، ادامه داده است. بنابراین ما دوباره بخشی از آن هستیم.

 مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای؟!

همان‌طور که مشاهده کردید رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی به مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای اشاره می‌کند و می‌گوید از این‌که ایران مذاکرات غیرمستقیم با ما را برای بازگشت ما به توافق ادامه داده است، خرسند هستیم.

اما مواضع جمهوری اسلامی ایران با اظهارات اخیر بایدن جور درنمی‌آید. همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند ایران تا زمان احیای مجدد توافق هسته‌ای که سال ۲۰۱۵ منعقدشده، با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

ایشان روز چهارشنبه هفته گذشته فرمودند که ایران فقط در موردتوافق هسته‌ای ۲۰۱۵ صحبت خواهد کرد و تا زمان احیا مجدد آن با آمریکا مذاکره نخواهد کرد. همان‌طور که ایشان تأکید کردند ازآنجاکه آمریکا این توافق را ترک کرده، دولت بایدن باید اولین گام را با برداشتن تحریم‌های اعمال‌شده توسط ترامپ بردارد و تا آن زمان، ایران غنی‌سازی اورانیوم را با یک جهش سریع ادامه می‌دهد.

از طرفی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز جمعه خبر داد که نیمه‌شب جمعه در ساعت‌۰۰:۴۰ دانشمندان جوان ایرانی توانستند به محصول اورانیوم با غنای ۶۰درصد دست یابند. روند غنی‌سازی ۶۰‌درصد در نطنز پس از اقدام تروریستی ۶‌روز پیش در شبکه توزیع برق مجمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن و ازکارافتادن بخشی از سانتریفیوژهای نسل یک آغاز شد.

درحالی‌که هفته اخیر احتمال می‌رفت که به دلیل خرابکاری صهیونیست‌ها در نطنز طرف ایرانی میز مذاکره را ترک کند اما همچنان مذاکرات بدون نتیجه خاصی ادامه دارد و جمهوری اسلامی پاسخ این اقدام تروریستی را با افزایش سه برابری سطح غنی‌سازی پاسخ داده است.

 طولانی شدن مذاکرات، خواست آمریکا برای دستیابی به توافقی با محوریت برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران

در این میان اما طرف‌های غربی به طولانی کردن و طولانی شدن مذاکرات تمایل دارند و قصدشان این است مانند تمام سال‌هایی که ایران را معطل نگه داشتند، این بار نیز به‌قدری مذاکرات را کش دهند که به اهداف خود برسند. اهدافی که پیش از انعقاد برجام ۲۰۱۵ نیز پیش‌بینی می‌شد؛ برجام ۲ با محوریت برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران.

اما به نظر می‌رسد ترکیبی از عوامل ازجمله اعضای کنگره آمریکا و همچنین سران اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی کاخ سفید را تحت‌فشار قرار داده‌اند و بر محدود کردن استراتژی‌های سیاسی، نظامی و منطقه‌ای ایران در یک توافق جدید اصرار ورزیده‌اند.

بنابراین طولانی شدن مذاکره به معنای حرکت در مسیری است که آمریکایی‌ها مشخص کرده‌اند تا در امتداد مسیر ایران را مجبور به پذیرش آب‌نبات‌های چوبی کنند که واقعیت ندارد و حتی پس از پذیرش هم همان آب‌نبات‌های چوبی تقلبی را از ایران بگیرند.

درحال حاضر مذاکره‌کنندگان در مورد تشکیل دو کارگروه توافق کردند؛ یکی متعهد به تصمیم‌گیری در مورد اقداماتی است که ایران برای بازگشت به انطباق کامل انجام می‌دهد و دیگری برای تهیه فهرستی از تحریم‌هایی که آمریکا باید لغو کند. در دور اول گفت وگوها، توافقی در خصوص لیست کارهایی که ایران انجام می‌دهد، وجود داشت اما هیچ پیشرفتی درزمینهٔ تحریم‌هایی که آمریکا باید از میان بردارد، نبود.

در همین راستا نیویورک‌تایمز نوشت: «اگر هیچ پیشرفتی در وین حاصل نشود و تهران به این نتیجه برسد که آمریکا تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد، مسئله هسته‌ای می‌تواند چرخشی خطرناک داشته باشد و به‌طور بالقوه ایالات‌متحده را به جنگ دیگری در خاورمیانه بکشاند.»

ایران از یک سوراخ دو بار گزیده نخواهد شد

این روزنامه در ادامه تصریح کرده است که این روند دیپلماتیک برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه و اجازه به جو بایدن برای تمرکز بر رقابت با چین بسیار حائز اهمیت است، اما تا زمانی که دولت بایدن سرعت عمل نداشته باشد، متزلزل خواهد شد. مذاکره‌کنندگان آمریکایی باید تحریم‌هایی را که ایالات‌متحده آمادگی دارد درازای انطباق ایران حذف کند، فهرست کنند. اگر دیپلماسی شکست بخورد، آمریکا به یک بحران خطرناک دیگر در خاورمیانه می‌رسد.بنابراین بهتر است آمریکا هرچه سریع‌تر از فرصتی که به‌واسطه نشست‌های کمیسیون مشترک برجام برایش ایجادشده، استفاده کند و بدون شرط و پیش‌شرط اقدامات احمقانه ترامپ را بپذیرد و به توافق هسته‌ای بازگردد. زیرا همان‌طور که سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز تأکید کرد ایران توان غنی‌سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد را هم دارد.کشوری که با رفتارهای تروریستی و گوش سپردن به دلقک‌های منطقه‌ای خود باعث آغاز استراتژی فشار در برابر فشار از سوی ایران شد، آمریکا بود. بنابراین کار جو بایدن بسیار سخت شده است چراکه با فشارهای داخلی و مقاومت ایران روبه روست و می‌داند که این کشور دو بار از یک سوراخ گزیده نخواهد شد.