بعد از گذشت پنج سال از قطع روابط دیپلماتیک ریاض و تهران که به دنبال اعدام «شیخ النمر» روحانی شیعه برجسته عربستان سعودی و اتفاق‌های صورت گرفته در مقابل سفارت ریاض در تهران صورت گرفت، یک رسانه انگلیسی دیروز مدعی مذاکرات مستقیم میان ایران و عربستان در بغداد شد که واکنش‌های متعددی در پی داشت. سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت‌وگو با پادشاهی سعودی استقبال کرده و آن را به نفع مردم دو کشور و صلح و ثبات منطقه‌ای دانسته و همین فکر ادامه خواهد داشت، در پاسخ به سؤالی درباره این‌که آیا این خبر را تایید می‌کنید؟ گفت: درباره گزارش‌های ضد و نقیض رسانه‌ای اظهارنظر نمی‌کنیم.

ادعایی درباره یک رابطه؛ ایران و عربستان پای میز مذاکره نشستند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ادعای فایننشال تایمز در مورد مذاکرات مستقیم ایران و سعودی

روزنامه «فایننشال تایمز» دیروز  به نقل از «سه مقام» مدعی شد که مقام‌های ارشد ایران و عربستان سعودی برای بهبود روابط دو کشور در بغداد پایتخت عراق مذاکرات مستقیم برگزار کردند و از ایفای نقش نخست‌وزیر عراق برای آغاز مذاکرات مستقیم بین مقام‌های ارشد ایران و عربستان سعودی در بغداد خبر داد.

منابع استنادی فایننشال تایمز مدعی شدند، اولین دور مذاکرات مستقیم عربستان سعودی و ایران در تاریخ نهم آوریل (۲۰ فروردین) انجام شد و به گفته یکی از مقام‌ها، این گفت‌و‌گوها، «مثبت» بودند.

بنا بر این گزارش ادعایی، ریاست هیات سعودی در مذاکرات بیستم فروردین ماه را «خالد بن علی الحمیدان» مدیرکل اداره اطلاعات عمومی برعهده داشت و دور بعدی مذاکرات مستقیم بین ریاض و تهران هم برای هفته آینده برنامه ریزی شده است.

فایننشال تایمز گزارش داد: «مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق فرایند (مذاکرات مستقیم ادعایی بین عربستان سعودی و ایران) را تسهیل کرده است و الکاظمی ماه گذشته در ریاض با شاهزاده محمد (ولی‌عهد عربستان سعودی) در این باره گفت‌و‌گوهایی داشت».

ساعاتی بعد از انتشار خبر روزنامه فایننشال تایمز اما روزنامه «عرب نیوز» عربستان سعودی این خبر را تکذیب کرد. در گزارش این رسانه آمده است: «یک مقام ارشد سعودی انجام شدن مذاکرات مستقیم با ایران را تکذیب کرده است».

یک منبع ایرانی هم بدون ذکر نام خود به شبکه المیادین گفت که خبر گفت‌وگوی ایران و عربستان سعودی در عراق صحت ندارد.

ادعای رویترز درباره جزئیات مذاکرات ایران و عربستان

خبرها تا جایی پیش رفت که خبرگزاری رویترز با نقل قول از مقامات و منابع مطلع منطقه خبر فایننشال تایمز را تایید کرد و مدعی شد: در حالی که واشنگتن در تلاش است توافق هسته ای را احیا کرده و به جنگ یمن پایان ببخشد، یک مقام ارشد ایرانی و دو منبع مطلع از منطقه گفتند که مقامات عربستان سعودی و ایران مذاکراتی مستقیم در راستای کاهش تنش میان این دو کشور انجام دادند. 

به ادعای این خبرگزاری، مقام ایرانی و یکی از منابع مطلع گفتند که در دیدار 9 آوریل که در عراق انجام شد و اولین بار روزنامه فایننشال تایمز آن را روز یکشنبه گزارش داد، هیچ گشایشی انجام نشد.

این منبع مطلع گفت که نشست بر موضوع یمن متمرکز بوده است. 

مقام ایرانی با گفتن این که  «این یک دیدار رده پایین به این منظور بوده است که ببینند آیا می شود راهی برای تنش های جاری در منطقه پیدا کرد یا نه»، مطرح کرد که این دیدار به درخواست عراق انجام شده است. 

منبع مطلع دوم از منطقه اظهار کرد که مذاکرات انجام شده همچنین بر موضوعاتی از جمله لبنان متمرکز بوده است که با خلائی سیاسی در یک بحران اقتصادی رو به رو است. کشورهای حاشیه خلیج فارس از گسترش نقش حزب الله لبنان که تحت حمایت ایران است، نگران هستند. 

مقامات سعودی به درخواست رویترز برای اظهار نظر در این باره جواب ندادند. 

یک دیپلمات غربی در منطقه نیز مطرح کرد که آمریکا و انگلیس کاملا از پیش از مذاکرات سعودی-ایران باخبر بوده اند اما  «نتیجه را نمی دانند». 

ادعای مقام عراقی: مذاکرات ایران و عربستان در منطقه سبز بغداد انجام شد

در همین رابطه اما یک مقام مسئول بلندپایه در دفتر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با العربی الجدید ادعا کرد: «این نشست ۱۰ روز پیش در منطقه سبز واقع در مرکز بغداد و تحت نظارت «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق و زیر نظر مستقیم الکاظمی و در چارچوب حل و فصل مناسبات تنش‌آلود تهران و ریاض برگزار شد.»

وی تصریح کرد:  این دیدار بیشتر برای ارزیابی طرفین از مواضع و رویکردهای یکدیگر صورت گرفت و طی آن بررسی پرونده‌ای خاص صورت نگرفت. عراق تلاش می‌کند نقش میانجی را در این پرونده ایفا کند زیرا دولت از خطر تنش بر سر پرونده امنیتی‌اش آگاه است.

سخنگوی وزارت خارجه: همواره از گفت‌وگو با پادشاهی سعودی استقبال کردیم

در این خصوص سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر گفت‌وگوی ایران و عربستان اظهار داشت: ما هم این گزارش‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی منتشر شده را دیدیم. نقل قول‌های متضادی در این گزارش‌ها منتشر شده است. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت‌وگو با پادشاهی سعودی استقبال کرده و آن را به نفع مردم دو کشور و صلح و ثبات منطقه‌ای دانسته و همین فکر ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره گفت‌وگوی ایران و عربستان و این‌که آیا این خبر را تایید می‌کنید؟ اظهار داشت: درباره گزارش‌های ضد و نقیض رسانه‌ای اظهارنظر نمی‌کنیم