دانشجو/ عاموس یادلین در مصاحبه با شبکه CNBC آمریکا گفت: «این بار اوضاع فرق می‌کند. صدام و اسد غافلگیر شدند، امّا ایران ۲۰ سال است که منتظر چنین حمله‌‌ای به نطنز است. برنامه هسته‌ای عراق و سوریه در یک مکان متمرکز بود. این درحالی است که برنامه هسته‌ای ایران بسیار قدرتمندتر و نیز پراکنده‌تر است.»

راهبرد اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران چیست؟/ پاسخ مقام ارشد صهیونیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شبکه CNBC آمریکا در برنامه‌ای به گام جدید هسته‌ای ایران پرداخت. آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد ایران در واکنش به خرابکاری هسته‌ای اسرائیل در نطنز، موضوع مصاحبه این شبکه با عاموس یادلین رئیس اسبق سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل شد. بر همین اساس، پایگاه خبری وابسته به شبکه «سی‌ اِن بی سی» آمریکا نوشت: سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران به ۶۰ درصد رسید.

این اقدام پرشی کوتاه به غنی‌سازی نظامی اورانیوم در سطحِ ۹۰درصد است. قدرت‌های جهانی درصدد ترغیب ایران هستند تا این روند متوقف شود. از همین رو، دیدار‌هایی در اتریش با هدف بازگرداندن ایران و آمریکا به چارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) از سر گرفته شده است. اسرائیل عضو این گفتگوها نیست ولی بازیگر اصلی این نمایش است. اسرائیل به همراه متحدان عرب خود یعنی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین خواهان افزایش فشار آمریکا بر ایران از طریق گسترش مفاد برجام هستند. این مفاد شامل موضوعات موشکی و آنچه که از آن توسعه طلبی ایران در سراسر خاورمیانه یاد می‌‍کنند، است.

ایران و اسرائیل درگیر یک جنگ پنهان هستند که در ماه گذشته تشدید شده است. فرآیند کاری یکی از مراکز انرژی هسته‌ای ایران در نطنز در جریان یک انفجار مختل شد و یکی از کشتی‌های ایران در دریای سرخ به وسیله دستگاه انفجاری (مین دریایی) مورد هدف قرار گرفت.

در مقابل، ایران حداقل دو کشتی باربری اسرائیلی هدف قرار داد. تصمیم ایران به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم پس از انفجار نطنز اتخاذ شد. جمهوری اسلامی انگست اتهام را به سوی اسرائیل نشانه گرفت. اسرائیل اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای ایران را نابود می‌کند و آن‌ها در این عرصه تجربه دارند.

چهل سال پیش در ژوئن سال ۱۹۸۱، هشت جنگنده اسرائیلی F-16 بر فراز دریای سرخ به پرواز درآمدند، میان خط مرز‌ی اردن-عربستان حرکت کردند و پایگاه هسته‌ای اوزیراک در عراق را بمباران کردند. این عملیات اوپرا نامیده شد. یکی از خلبانان این عملیات ژنرال عاموس یادلین بود ـــ مترجم: یادلین بعدها رئیس سازمان اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی موسوم به آمان شد و هم‌اکنون نیز رئیس موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل است. عاموس یادلین در سال ۲۰۰۷ نیز به عنوان رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل به طراحی عملیات دوّم کمک کرد. این بار یک پایگاه هسته‌ای مخفی در سوریه مورد هدف قرار گرفت. عملیات باغ میوه با موفقیت به اتمام رسید؛ هدف کاملاً نابود شد.

سرلشکر عاموس یادلین در مصاحبه با شبکه CNBC آمریکا گفت: «این بار اوضاع فرق می‌کند. صدام و اسد غافلگیر شدند، امّا ایران ۲۰ سال است که منتظر چنین حمله‌‌ای به نطنز است. برنامه هسته‌ای عراق و سوریه در یک مکان متمرکز بود. این درحالی است که برنامه هسته‌ای ایران بسیار قدرتمندتر و نیز پراکنده‌تر است.»

رئیس اسبق سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل گفت: «برنامه هسته‌ای ایران در ده‌ها پایگاه در نقاط مختلف این کشور در جریان است و بسیاری از این تاسیسات در اعماق کوه احداث شده است. از همه مهمتر، مشخص نیست که آیا سازمان‌های اطلاعاتی تمام جزئیات درباره مکان‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را می‌دانند.»

طراحان نظامی اسرائیل اعلام کردند که بدون توجه به مذاکرات وین، پنج راهبرد برای توقف برنامه هسته‌ای ایران دارند:

راهبرد اول: افزایش فشار جهت انعقاد توافقی قدرتمندتر میان ایران و کشورهای عضو ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) راهبرد دوم: نشان دادن به ایران که ادامه برنامه هسته‌ای آن از لحاظ تحریمی و دیپلماسی هزینه‌ای بسیار گزاف دارد. راهبرد سوم: این راهبرد در اسرائیل تحت عنوان راهبرد C شناخته می‌شود - شامل حملات مخفیانه، اقدامات پنهانی و حملات سایبری. راهبرد چهارم: بمباران برنامه هسته‌ای ایران! راهبرد پنجم: فشار جهت تغییر نظام حکومتی در ایران؛ این سخت‌ترین راهبرد است.
اوّلین چیزی که ایران در مذاکرات وین می‌خواهد این است که آمریکا تحریم‌ها را کاهش دهد و صادرات نفت به کشورهای آسیایی و اروپایی آزاد شود. براساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی که تولید نفت در جهان را رصد می‌کند، ایران در حال دور زدن تحریم‌ها است و صادرات نفت به چین را افزایش داده است. صادرات نفت ایران به چین در ژانویه/دی رکورد زد.

آمریکا درحال ارسال سیگنال‌هایی است که حاکی از آمادگی آن برای توافق دارد. سوال بزرگ امّا درمیان گفتگوهای وین این است که اهرم فشار در بازی «جربزه مرغ» در اختیار کدام کشور است؟ ـــ راهبرد موسوم به Chicken Strategy نشات گرفته از جرأت و جربزه مرغ است. در ادبیات انگلیسی، جربزه مرغ معادل «بزدل» در ادبیات فارسی است.

«هنری رم» از ناظران مذاکرات وین و تحلیلگر گروه اوراسیا است. این تحلیلگر غربی امیدی به شکست یا موفقیت مذاکرات ندارد؛ زیرا به زعم وی دو طرف (ایران و آمریکا) در تلاش هستند که طرف مقابل را وادار به امتیازدهی و برداشتن گام اوّل کنند.

عاموس یادلین از این موضوع عصبی است که آمریکا بیش از حد مشتاق توافق است. یادلین با اشاره به غنی‌سازی ۶۰ درصد ایران گفت: «توافق اوّل (برجام) ثابت کرد که این توافق مشکل دارد. ببینید که آن‌ها باچه سرعتی جلو می‌روند. ایرانی‌ها می توانند اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت ۲ یا ۳ بمب اتمی را با سرعت بالایی بسازند.»

ژنرال عاموس یادلین در پایان مصاحبه خود با شبکه CNBC آمریکا گفت که شکی نیست ایرانی‌ها دانش تولید تسلیحات اتمی را دارند.