تنش‌ها در اوکراین از سال 2014 میلادی تاکنون تشدید شده است.در این معادله، آمریکا و اتحادیه اروپا کشور اوکراین را به زمین‌بازی خود تبدیل کرده‌اند! مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ادعای اینکه حدود ۱۵۰ هزار نظامی روسی در مرز اوکراین مستقر شده‌اند، گفت خطر تنش‌زایی‌های بیشتر کاملا واضح است.«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر درباره تنش‌ها در مرز اوکراین و روسیه هشدار داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تنش‌ها در اوکراین از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون تشدید شده است.در این معادله، آمریکا و اتحادیه اروپا کشور اوکراین را به زمین‌بازی خود تبدیل کرده‌اند! مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ادعای اینکه حدود ۱۵۰ هزار نظامی روسی در مرز اوکراین مستقر شده‌اند، گفت خطر تنش‌زایی‌های بیشتر کاملا واضح است.«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر درباره تنش‌ها در مرز اوکراین و روسیه هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بورل که بعد از گزارش وزیر خارجه اوکراین به جلسه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در نشست خبری صحبت می‌کرد مدعی شد روسیه بیش از ۱۵۰ هزار نیروی نظامی را در شبه‌جزیره کریمه و در مرز اوکراین مستقر کرده است.وی بدون ارائه مدرکی برای ادعای خود، گفت: «خطر تنش‌های بیشتر بسیار مشخص است. بیش از ۱۵۰ هزار نیروی روسی در مرزهای اوکراین و کریمه تجمع کرده‌اند».

بر اساس این گزارش، این مقام اروپایی با بیان اینکه تحریم جدید یا اخراج بیشتر دیپلمات‌های روسی از کشورهای عضو این اتحادیه در نظر گرفته نشده، اما هشدار داد که انباشت نیروی نظامی روسیه در مرز اوکراین، بیشترین میزان خود است.به نوشته رویترز، یک مقام آمریکایی نیز که خواست نامش فاش نشود، با تأکید بر اینکه اطلاعی از رقم دقیق نیروهای روسیه در مرز اوکراین ندارد اما گفت این تجمع نظامیان حدود ده‌ها هزار نفر است.اوکراینی‌ها هفته گذشته روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کرده و مدعی شدند جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه به‌صورت سیستماتیک، آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند.کی‌یف چندی پیش کمک‌ نظامی چند صد میلیون دلاری از آمریکا شامل خودروهای زرهی، پهپاد و موشک‌های ضدتانک دریافت کرده و مشغول انباشت آن‌ها در نزدیکی مرز روسیه است.پیش‌ازاین نیز، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با تأکید بر تعهد این کشور به شراکت نظامی با اوکراین، گفت کی‌یف را برای دفاع از خودش در برابر مسکو تسلیح می‌کنند. 

 نقش غربی‌ها در تنش‌های اوکراین

نقش کشورهایی مانند آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس در تشدید تنش‌ها در اوکراین غیرقابل‌انکار است. رئیس‌جمهور آمریکا و صدراعظم آلمان در تماس تلفنی، ضمن ابراز نگرانی از تنش‌های روسیه و اوکراین، بر تداوم اقدامات حمایتی جهت برقراری صلح در افغانستان تأکید کرده‌اند. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن و مرکل در این تماس تلفنی بر پایبندی محکم خود به روابط فراآتلانتیک تأکید کرده و برای همکاری نزدیک درخصوص اولویت‌های مشترک متعهد شدند.به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی کاخ سفید، آن دو همچنین نگرانی خود از انباشت نیروی نظامی روسیه در مرز اوکراین و شبه‌جزیره کریمه را ابراز داشته و بر حمایت خود از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین تأکید کردند.بااین‌حال، بایدن و مرکل هرگز به نقش مخرب کشورهای خود در ایجاد و استمرار بحران در اوکراین اشاره‌ای نکرده‌اند. 

آیا اوکراین به صحنه نبرد دوباره تبدیل می‌شود؟

درحالی‌که تنش‌ها حول منطقه شرق اوکراین در حال افزایش است، وزارت دفاع آمریکا نیز با اظهارنظرهای جنجالی در حال دمیدن به این آتش زیر خاکستر است.شبکه الجزیره  به نقل از یک سخنگوی پنتاگون گزارش داد: «واشنگتن متعهد است تا شراکت استراتژیک نظامی با اوکراین را تقویت کند».

این مقام آمریکایی – که نامش اعلام نشد – در مصاحبه با الجزیره توضیح داد: «ما متعهد هستیم تا تسلیحاتی را به اوکراین ارائه کنیم تا بتواند از خودش در برابر ستیزه‌جویی روسیه دفاع کند».کی‌یف چندی پیش کمک‌ نظامی چند صد میلیون دلاری از آمریکا شامل خودروهای زرهی، پهپاد و موشک‌های ضدتانک دریافت کرده و مشغول انباشت آن‌ها در نزدیکی مرز روسیه است.پیش‌ازاین، وزیر دفاع اوکراین با هشدار درباره احتمال کشیده‌شدن این کشور به درگیری در پی اقدامات تحریک‌آمیز روسیه، گفت اقدام مسلحانه مسکو علیه کی‌یف فقط در صورت تصمیم‌گیری در سطوح عالی کرملین ممکن است.

 بحران‌آفرینی‌های ناتو ادامه دارد 

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو در سال ۱۹۴۶  میلادی با هدف دفاع جمعی پایه‌گذاری شد و ایالات‌متحده آمریکا کلیدی‌ترین نقش را در این مجموعه ایفا می‌کند. ناتو در آغاز جنگ سرد و با آرمان مبارزه با شوروی و نفوذ مارکسیسم تشکیل شد.پس از فروپاشی بلوک شرق، این سازمان فلسفه وجودی خود را از دست داد و پس‌ازاین تاریخ سران ناتو تصمیم گرفتند ناتو را از حالت نظامی به سیاسی تبدیل کنند.اما این تغییر فاز ناتو با توجه به زیرساخت‌های سیاسی و امنیتی آن امکان‌پذیر نبود.مطابق آنچه بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران نسبت به آن معتقدند،کلیت وجود ناتو با مناسبات نظام بین‌الملل پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی همخوانی نداشته و این مجموعه، درنهایت محکوم‌به فروپاشی است. بااین‌حال، اعضای ناتو طی هفته‌های اخیر با تشدید مداخله‌گرایی خود در امور داخلی اوکراین، در آستانه خلق فاجعه‌ای دیگر هستند. بدیهی است که مسئولیت این بحران‌سازی، بر عهده ناتو خواهد بود. 

مقامات اوکراین در سال ۲۰۰۷ میلادی و در جریان مناقشه اخیر اوستیای جنوبی به‌وضوح دریافتند که در صورت تهاجم نظامی روسیه به اوکراین نمی‌توانند بر روی کمک‌های ناتو و آمریکا حساب کند. از سوی دیگر، ماحصل بروز جنگ سردی دوباره میان آمریکا و روسیه افول قدرت اتحادیه اروپا و عقب‌گرد محسوس این مجموعه خواهد بود.تنها راه پیشگیری از این ضربه مهلک و بازدارنده تدوین مجدد چشم‌انداز سیاست خارجی اروپا بر اساس تحولات زیرساختی موجود خواهد بود.تحولاتی که حکایت از بیداری دوباره شرق در برابر غرب دارد.با همه این اوصاف، به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا و خصوصا اعضای اروپایی ناتو، هنوز قدرت محاسبه حداقلی‌ترین واقعیات پیرامونی خود را ندارند.برگزاری مانورهای متعدد ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه به بهانه دفاع از اوکراین، تنها منتج به تشدید اوضاع در این منطقه شده است .بدیهی است که در آینده‌ای نزدیک، شاهد تشدید منازعاتی خواهیم بود که بازنده اصلی آن اوکراین خواهد بود، کشوری که حتی اعضای اروپایی ناتو هنوز آن را به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی نیز درنیاورده‌اند !

 بااین‌حال، کشورهای اروپایی  و آمریکا، اوکراین را به قربانی خود درنبرد با روسیه تبدیل کرده‌اند و دولتمردان اوکراینی نیز این نقش‌آفرینی در زمین غرب را پذیرفته‌اند.