تایمز آو اسرائیل در گزارشی به تحلیل نتیجه احتمالی نشست وین پرداخت.

تحلیل «تایمز آو اسرائیل» از توافق احتمالی ایران و آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش تایمز آو اسرائیل، توافق نهایی برای احیای برجام میان ایران و آمریکا محتمل است و این احتمالاً به دلیل آن است که همه طرف‌ها این را  می‌خواهند؛ نه فقط ایران. بعید به نظر می‌رسد که کارزار مخفی اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران قطار حرکت را متوقف کند.

اگرچه ایران لازم است برای نجات اقتصاد خود به توافق برسد اما فشارهایی وجود دارد که جمهوری اسلامی را به عدم تعجیل در مذاکرات سوق می دهد.

هنری روم ، تحلیلگر ارشد گروه اوراسیا ، گفت: ما باید کمی امیدوار باشیم  زیرا در درجه اول از ایرانیان و روس ها و کمی از چینی ها می شنویم.ایالات متحده و سه کشور اروپایی که برنامه اقدام مشترک  را امضا کردند - در اظهارات خود احتیاط بیشتری نشان داده اند.

وی افزود: "من فکر می کنم وظیفه پیش رو بسیار چالش برانگیز است ، و اگر واقعاً در بین سطرهای گفته های عراقچی و دیگران بخوانید ، مذاکرات در حال پیشرفت است ، اما ما در مرحله دستیابی به موفقیت یا شکست نیستیم."

مهمترین نگرانی ایران وادار کردن ایالات متحده به لغو تحریمهای شدید مجدد تحت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا است. بر اساس این تحریم ها ، تهران نمی تواند به میلیاردها دلار دارایی در بانک های خارجی دسترسی داشته باشد ، تورم و بیکاری افزایش یافته وصادرات نفت به شدت کاهش داشته است.اما هنوز ، مذاکره کنندگان ایران عجله ندارند.

راز زیمت، یکی از محققان موسسه مطالعات امنیت ملی در تل آویو ، گفت: "ایرانیان می خواهند این تحریم ها را بردارند اما احساس نمی کنند که تحت فشار قرار گرفته اند.اگر بیشتر خواسته های آنها برآورده شود که قطعاً حذف کامل تحریم ها در مرکز آن است - آنها مشکلی برای بازگشت به مسئولیت های خود در توافق هسته ای ندارند."

از زمان لغو آشکارا مسئولیتهای خود توسط آمریکا  در چارچوب برجام در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۹، ایران همیشه اعلام کرده است که در صورت لغو کامل تحریم ها آماده است اقدامات خود را لغو کند.

رم در این باره توضیح داد: اقتصاد آنها در وضعیت پایداری نیست که بتوانند به همین شکل ادامه دهند.از سوی دیگر ، البته ، رهبری نسبت به این که در مقابل فشارهای آمریکا ایران تسلیم نشود و یا ضعیف به نظر نیاید حساس است‌.

وی افزود:ما نباید تعجب کنیم از این  که ایرانی ها کلاه تسلیم در دست نشان نمی دهند آنها در مذاکراتی از این قبیل بسیار مهارت دارند ، حتی می توانند دست خوب را نیز به خوبی بازی کنند. این کمک می کند تا توضیح دهید که چرا آنها در این مرحله  نیازمند به نظر نمی‌رسند  ، حتی اگر وضعیت اقتصادی خلاف این را نشان دهد