مهر/ عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت امور خارجه نه تنها مجری خوبی برای اجرای سیاست‌های نظام در برجام نبود، بلکه مشاور خوبی هم نبودند.

انتقاد تند عضو هیأت رئیسه مجلس از مشاوره‌های ظریف در برجام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

احمد امیرآبادی فراهانی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه رهبر انقلاب فرمودند که سیاست‌گذاری در حوزه سیاست خارجی را وزارت خارجه تعیین نمی‌کند اما وزارت خارجه مجری است، آیا این تعبیر از رهبری به معنی هیچ کاره بودن وزارت خارجه است، گفت: اینکه گفته شود وزارت امور خارجه هیچ کاره است، حرف صحیحی نیست و اگر وزارت امور خارجه هیچ کاره بود، پس چرا رئیس جمهور مذاکرات برجام را که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شد، به وزارت امور خارجه منتقل کرد؟

وزارت خارجه تمام تعهدات برجام را یک باره پذیرفت

وی بیان کرد: در مذاکرات، شرط گذاشته شده بود که بحث‌های برجام گام به گام پیش برود، اما مسئولان وزارت خارجه ما تمام تعهدات را یک باره پذیرفتند و سپس ادعا کردند که ما بیشتر از این توان نداشتیم و دیگر کاری از دستمان بر نمی‌آمد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی متذکر شد: برای دستگاه دیپلماسی شرط گذاشته شده بود که تعهدات خود در برجام را به صورت گام به گام انجام دهند؛ به عنوان مثال ما ۲۰ درصد اورانیوم را اکسید کنیم و سپس طرف مقابل، تحریم‌های بانکی و مالی ما را لغو کنند اما آنان این گونه عمل نکردند و همه تعهدات را پذیرفتند و اجرایی کردند اما طرف مقابل به هیچیک از تعهدات خود عمل نکرد.

امیرآبادی فراهانی تاکید کرد: اتفاقاً آسیبی که در برجام دیدیم، از جهت اختیارات زیادی بود که وزارت امور خارجه داشت و اگر وزارت خارجه تمام آن مواردی را که سیاست گذاری شده بود به درستی عملیاتی می‌کرد، الان وضع ما در برجام اینگونه نبود که همه تعهدات بر کشور ما تحمیل شود و ضرر کنیم و طرف مقابل به هیچیک از تعهدات خود عمل نکند.

قانون لغو تحریم‌ها برگ برنده وزارت امور خارجه است

وی اظهار داشت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران فرصتی را در اختیار وزارت امور خارجه و تیم مذاکره کننده ما قرار داد و اگر این قانون در مجلس تصویب نشده بود، قطعاً الان برگ برنده‌ای در دست مسئولان دستگاه دیپلماسی ما نبود تا در مقابل غربی‌ها مطرح کنند.

نماینده مردم قم در مجلس یادآور شد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند در تمام دنیا، سیاست‌های کلی خارجی و حتی داخلی در یک مرکزی بررسی می‌شود که در جمهوری اسلامی ایران معمولاً این سیاست‌های کلی در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شود و مسئولان دستگاه‌های مختلف هم در شورای عالی امنیت ملی حضور دارند. البته وزارت امور خارجه هم در سیاست گذاری ها نقش مهمی دارد و به نوعی تصمیم‌ساز است و در بسیاری از موارد هم پیشنهادات خود را در جلسه شورای عالی امنیت ملی مطرح می‌کنند.

از فرمایشات رهبری سوء استفاده نشود

امیرآبادی فراهانی تاکید کرد: متاسفانه برخی افراد از فرمایشات مقام معظم رهبری سوء استفاده و آن را به هیچ کاره بودن وزارت امور خارجه تعبیر کردند که کار درستی نیست و به هیچ وجه این مسئله از سوی ایشان مطرح نشد.

وی گفت: دستگاه دیپلماسی ما در مذاکرات نشان دادند که علی رغم اینکه اختیارات کاملی به آنان داده می‌شود، اما از آن اختیارات طور دیگری استفاده می‌کنند و سپس هم می‌گویند که توان ما بیشتر از این نبود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت امور خارجه نه تنها مجری خوبی برای اجرای سیاست‌های نظام در برجام نبود، بلکه مشاور خوبی هم نبودند چرا که باید پیشنهادات خوبی را در شورای عالی امنیت ملی مطرح می‌کردند تا کشور را از این وضعیت نجات دهند اما در آنجا هم ضعیف عمل کردند.

امیرآبادی فراهانی گفت: بنده به محمد جواد ظریف برای تصدی وزارت امور خارجه رأی ندادم و کسانی که ۸ سال پیش وی را به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب کردند، باید در آن دنیا پاسخ دهند.