نامه نیوز/ یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: رئیسی نمی‌آید و اصولگرایان یک کاسه نمی‌شوند.

لاریجانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود اما رأی نخواهد آورد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با نامه نیوز درباره کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات 1400 گفت: آقای لاریجانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شود اما رأی نخواهد آورد چون او سال 1384 یک بار همه نیروی خودش را تجهیز کرد و آقای باهنر هم رئیس ستادش بود اما در نهایت کمتر از 2 میلیون رأی آورد. آقای لاریجانی در بین نخبگان نفوذ دارد اما در بین بدنه اجتماعی این طور نیست.

وی افزود: آقای لاریجانی روی کسب آرای آقای روحانی و جریان همراه او حساب می کند، اصلاح طلبان نیز به عنوان رحم اجاره ای با لاریجانی برخورد می کنند چون امکان دارد آنها نامزدی نداشته باشند و ناچار به حمایت از لاریجانی شوند. البته ترکیب نامزدها نیز برای آقای لاریجانی خیلی اهمیت دارد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: حالت مطلوب برای لاریجانی آن است که دوقطبی شکل بگیرد و نامزد مقابلش هم آقای جلیلی باشد چون در دوقطبی جلیلی-لاریجانی، نامزد پیروز لاریجانی خواهد بود. البته حالت های دیگری هم امکان دارد به وجود آید. مثلا احمدی نژاد تأییدصلاحیت شود که در این صورت اکثریت آرا را به خود اختصاص خواهد داد.

وی ادامه داد: خیلی ها دوست دارند که آقای رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود اما فکر نمی کنم آقای رئیسی بیاید چون با حکم رهبر انقلاب مسئولیت ریاست قوه قضائیه را بر عهده دارد و برای کاندیداتوری مجوز رهبر انقلاب را می خواهد، پس باید یک استمزاجی انجام دهد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: آقای قالیباف هم بهتر است نیاید چون در صورت نامزدی به نوعی این ذهنیت القا می شود که قحط الرجال است و هر جایی گزینه ای نباشد او به صحنه می آید. معتقدم شکل گیری چنین تصوری در بین آحاد جامعه حالت خوبی ندارد.

وی درباره میزان تمایل اصلاح طلبان به حمایت از علی لاریجانی ادامه داد: اصلاح طلبان با واقعیت ها آشنا هستند. هرچند می گویند «رئیس جمهور تدارکات چی است» اما زنبیل های خودشان را در صف گذاشتند که این جایگاه را در اختیار بگیرند و از کنار آن منفعت ببرند اما طلبکارانه برخورد می کند تا قدری بتوانند در حاشیه امن قرار بگیرند.

وی نگاه مردم به مشارکت در انتخابات 1400 را خیلی پژموده خواند و گفت: مشکل اصلی اصلاح طلبان آن است که ضریب حساسیت مردم درباره اهمیت حضور در پای صندوق های رأی کمرنگ شده است چون افکارعمومی می گوید «همواره در انتخابات شرکت کردیم و وضع مان از حال حاضر بدتر شد». ضمن آنکه آقای روحانی وضعیت خوبی را برای کشور به ارمغان نیاورد و انتظارات پایگاه رأی اصلاح طلبان را برآورده نکرد.

این فعال سیاسی بیان کرد: هنوز فضا گنگ است اما به طور مسلم آقای لاریجانی از جمله کسانی است که در صحنه انتخابات حضور خواهد داشت یعنی روز آخر آقای خاتمی او را به صحنه خواهد آورد ولی در ابتدا بیشتر از جناح اعتدال حمایت می شود، بعد اصلاح طلبان نیز کم کم از او اعلام حمایت می کنند. با این وجود مشکل اصلی راضی کردن پایگاه اجتماعی جریان اصلاحات است که به نظر نمی رسد خیلی بتوانند در این زمینه توفیقی به دست بیاورند. البته این نکته را هم باید درنظر داشت که اصولگرایان نیز یک کاسه نمی شوند.