ایرنا/ عضو فراکسیون امید مجلس دهم، دست اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری را خالی دانست و گفت: انقراض نسل و پدیده «چه کنم» اصلاح‌طلبان به اصولگرایان منتقل شده و داوطلبان برآمده از کابینه نهم و دهم که فکر می‌کنند تایید صلاحیت می‌شوند با حضور در انتخابات، برای اصولگرایی بحران بوجود می‌آورند.

فعال اصلاح‌طلب: دست اصلاح‌طلبان در انتخابات خالی است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«محمدعلی وکیلی» عضو فراکسیون امید مجلس دهم روز سه شنبه درباره نرخ مشارکت انتخابات ۲۸ خرداد، گفت: نگرانی چندانی نسبت به میزان مشارکت وجود ندارد. انتخابات ریاست جمهوری همواره مورد توجه مردم بوده است و  پیش بینی می‌شود بیش از ۴۰ درصد در انتخابات شرکت کنند. مردم می‌دانند که جایگاه رییس جمهوری در سرنوشت کشور نقش مهم و تاثیرگذاری دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس دهم، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را در شرایط بحرانی ارزیابی کرد و افزود: به فاصله ۴۰ روز به برگزاری انتخابات هنوز آرایش سیاسی گروهها مشخص نیست و در این بحران مشت اصلاح‌طلبان برای معرفی یک چهره رای‌آور و دارای صلاحیت اثباتی از سوی نهاد نظارت خالی است.
وکیلی خاطر نشان کرد: به‌رغم اینکه جبهه اصلاحات ایران درپی اجماع میان اصلاح‌طلبان است اما قابل پیش بینی است که دست این نهاد پر نیست. مشکل جریان اصلاحات به ویژه پس از انتخابات مجلس یازدهم، انقراض نسلی است که در این جریان اتفاق افتاده است.
وی گفت: اصلاح طلبان گرفتار پدیده «چه کنم» شده‌اند و سایه این بحران هم به اردوگاه اصولگرایان منتقل شده است. تکثر نامزدها در اردوگاه‌های اصولگراها نشانه ازهم گسیختگی و تشتت است و نشان می‌دهد که گفتمان مقابل که باعث انسجام آنها می‌شد تحلیل رفته و خاصیت کارکردی اصلاح طلبان برای اصولگرایان از دست رفته است.
وکیلی به اصولگرایان توصیه کرد که تلاش برای کنارگذاشتن رقیب، به حذف آنها منجر می‌شود چون اگر قرار است جام حذفی باشد و یک دسته، تیم مقابل را کنار بزند و دیگر تیمی برای رقابت وجود نداشته باشد تماشاگری هم وجود نخواهد داشت.
مدیرمسوول روزنامه ابتکار خاطرنشان کرد: وضعیت بحران در اردوگاه اصولگرایان مشهود است و اگر سید ابراهیم رییسی در انتخابات ریاست جمهوری داوطلب نشود، اصولگرایان به جان هم می‌افتند و داوطلبان برآمده از کابینه دولت نهم و دهم با حضور در انتخابات، برای اصولگرایی بحران بوجود می‌آورند.  
وکیلی تاکید کرد: هنوز عواقب بحران منابع انسانی درست لمس نشده چون گرد و غبار رفتارهای سیاسی اجازه نمی‌دهد که آثار زیان‌بار تحلیل رفتن منابع انسانی جریان‌های سیاسی درست تشخیص داده شود. اصلاح‌طلبان به وضعی افتاده‌اند که رهبری آنها دست سید مصطفی تاج‌زاده و فائزه هاشمی افتاده است و نیروهای اصولگرا هم با هویت‌های نامعلوم سر بر آورده‌اند و در جایگاه «لیدر من» خود را عرضه می‌کنند که موجب سردرگمی بدنه اصولگرا شده است.
وی یادآور شد: در گذشته خوانش‌های اصولگرایی را می‌شد تحلیل کرد ولی خوانش‌های کنونی که از سوی افراد فاقد هویت ارائه می‌شود به هیچ وجه قابل تخمین و تحلیل نیست و این نهایت بحران یک جریان سیاسی را نشان می‌دهد. وقتی دالان‌ها از منابع انسانی خالی شود این موضوع سیستم سیاسی را از داشتن عقبه‌ای قوی محروم می‌کند.
وکیلی گفت: سید ابراهیم رییسی شانس بیشتری برای  موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری دارد چون در جریان اصولگرایی مقبولیت، پایگاه مردمی و ظرفیت مشارکت‌سازی دارد. اگر او بیایید هیچ اصولگرایی در میدان حضور نخواهد داشت، یا با او ائتلاف می‌کنند یا به نفع او از صحنه رقابت کنار می‌کشند.
وی، حضور محمد جواد ظریف در انتخابات را ضعیف و بعید ارزیابی کرد و گفت: حتی اگر رادیکال‌ترین اصلاح طلبان هم بیایند شانسی برای موفقیت نخواهند داشت. احمدی‌نژاد قصد جدی برای حضور در انتخابات دارد. او می‌آید که از این رهگذر در فرآیند انتخابات تاثیر گذار باشد و اگر خود نتوانست بتواند حتی الامکان له و علیه افراد از پایگاه خود خرج کند.
وکیلی با اشاره به مذاکرات وین تصریح کرد: اگر مذاکرات به نتیجه برسد چون این توافق در بازه زمانی باقی مانده به انتخابات در سفره مردم تاثیر مشهودی نخواهد داشت و امیدی که مردم به آن داشتند شکل نخواهد گرفت و تاثیر حداقلی خواهد داشت. اگر این اتفاق مثلاً در بهمن ماه ۹۹ انجام می‌گرفت حتما در این بازه زمانی باقی‌مانده می‌توانست بر تورم تاثیرگذار باشد و باعث خلق امید در جامعه می‌شد.
وی افزود: افراد زیادی در داخل تلاش می‌کنند تا مذاکرات گرفتار فرایندی شود که نتایج آن در دولت آینده مشخص شود و در این دولت از نتایج موفق مذاکرات رونمایی نشود.
وکیلی با اشاره به مساله  FATF گفت: تصویب FATF در زمان تحریم‌ها دستاورد چندانی ندارد برای اینکه کشور گرفتار تحریم حداکثری است و اگر FATF تصویب می‌شد برای دور زدن تحریم‌ها با مشکل مواجه می‌شدیم. اما اگر تحریم برداشته شود و ما گرفتار تحریم  FATF باشیم لغو تحریم‌ها تاثیری نخواهد داشت در آن موقع شرط لازم برای رونق اقتصادی پیوستن به FATF  است که مجمع تشخیص مصلحت نظام در جهت منافع ملی باید مسوولانه تصمیم بگیرد.