تارنمای شبکه العربیه به نقل از منابع خود اعلام کرد که «ایران و عربستان در مذاکرات خود بسیار جدی هستند اما از نظر سعودی‌ها شرط موفقیت این مذاکرات منوط به تغییر رفتار جمهوری اسلامی است.»

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

العربیه می‌نویسد: پس از انتشار گزارش‌های ضد ونقیض درباره مذاکرات ایران و سعودی در بغداد، یک منبع آگاه ضمن تایید این مذاکرات، به العربیه گفت: طرف سعودی تأکید کرده شرط موفقیت مذاکرات تهران و ریاض تغییر رفتار جمهوری اسلامی است. منابع آگاه به روند مذاکرات گفتند: دو طرف مذاکره بسیار جدی هستند و خواهان تسریع روند مذاکرات برای رسیدن به راهکارهای حل اختلافات به نفع دو کشور و کل منطقه هستند؛ اما شرط طرف سعودی تغییر کلی رفتار جمهوری اسلامی است. یک دیپلمات خلیجی سابق نیز به العربیه گفت: پس از اظهارات ولیعهد سعودی محمد بن‌سلمان اکنون توپ در زمین ایران است که باید انتخاب کند آیا می‌خواهد کشوری باشد که به ثبات منطقه کمک می‌کند، یا کشوری منزوی باش؟

محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی، درباره روابط با ایران و چالش‌های آن، در گفت‌وگو با شبکه «العربیه» درباره بازگشت این روابط ابراز امیدواری کرده‌اما در عین حال مدعی شده بود مشکل روابط، رفتار رژیم تهران است. مانند برنامه هسته‌ای یا حمایت از شبه‌نظامیان قانون‌شکن در برخی کشورهای منطقه و همچنین برنامه موشک‌های بالستیک.

 محمد بن‌سلمان همچنین درباره حمایت جمهوری اسلامی از مقاومت یمن در برابر‌ اشغالگران سعودی گفت:«کودتای حوثی‌ها علیه دولت یمن نامشروع است. حوثی‌ها رابطه محکمی ‌با رژیم ایران دارند.

العربیه گفت: شرط موفقیت مذاکرات، تغییر رفتار ایران در یمن و سایر کشورهای منطقه مخصوصاًً عراق است.

یادآور می‌شود، مقامات آمریکایی و صهیونیستی به رژیم عربستان به چشم گاو شیرده که استقلالی از خود ندارد نگاه می‌کند. به همین دلیل هم رژیم سعودی به‌ویژه در دهه گذشته، به‌عنوان تامین‌کننده اصلی منابع مورد نیاز گروه‌های ‌تروریستی در منطقه عمل کرده و نقش تامین‌کننده آتش‌افروزی‌های آمریکا و اسرائیل را برعهده داشته است.اولین انتظار مردم از رئیس‌جمهور جدید

آنچه این روزها سؤالی برای افکارعمومی شده این است که «فرمان اول رئیس‌جمهور آینده چه باید باشد؟» خبرگزاری دولتی خبرآنلاین، ضمن طرح این مطلب نوشت: فاصله تا ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری کوتاه است و صف کاندیداهای ریاست‌جمهوری بلند. اما فارغ از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور می‌شود و کدام جریان سیاسی پیروز رقابت می‌شود، آنچه این روزها سؤالی برای افکار عمومی شده این است که «فرمان اول رئیس‌جمهور آینده چه باید باشد؟» فرمان اقتصادی؟ فرمان سیاسی؟ فرمان اجتماعی یا ...

این خبرگزاری دولتی، از مخاطبان خواست تا نظر خود را درباره این سؤال به ‌اشتراک بگذارند. بخشی از نظرات را می‌خوانید:

- بورس و حذف قیمت‌های دستوری.

- فرمان نده کار کنه.

- هیچی اگه بخواد واقعاً کشور درست بشه باید از نو شروع کرد.

- اقتصاد رو درست کنه.

- اخراج تمام مسئولین دوتابعیتی.

- صداقت. مردم را سر کار نگذاشتن. وعده بیخودی و پوچ ندادن.

- دستگیری آقازاده‌های مختلس.

- اصلاح برجام ننگین.

- تو صف معطل نمونیم.

- پراید رو ارزون کنند. میخام تو اسنپ کار کنم. متشکرم.

- فرمان اقتصادی: رونق اقتصادی و حمایت عملی از بورس.

- بورس و حذف قیمت‌های دستوری.

- فقط اقتصاد رو درست کنه.

- درخواست رفراندوم.

- فرمان نده عمل کنه.

- گرفتن مالیات خیلی سنگین از محتکران مسکن و ممنوع کردن داشتن بیش از ۲ خانه برای هر ایرانی مگر اینکه در قالب شرکت‌های حرفه‌ای اجاره‌‌داری، کار کنند.

- حاکمیت قانون در کشور.

- حمایت از تولید ملی، ثبات بازار.

- فرمان نده، بره پای کار.

- برگشت پولی که از دست سهامداران بورس رفته.

- دستور دهد که دولت در بورس دخالت نکند و اجازه دهد بازار سرمایه منطبق بر سازوکارهای اقتصادی مسیر خود را طی کند.

- نجات بورس و مجازات محتکران مسکن.

- یه دستوری صادر کنه که دیگه تو صف وانستیم.

- رسیدگی بسیار جدی و سریع به وضع معیشتی همه کسانی که از صدقه سر دولت تدبیر و امید زیر خط فقر قرار دارند.چاک شومر: برجام باید برنامه موشکی تروریسم و حقوق بشر را هم شامل شود(!)

رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا، در یک گزافه‌گویی آشکار که ماهیت دموکرات‌ها را نشان می‌دهد، گفت: توافق احتمالی جدید با ایران باید مسائل مربوط به برنامه موشکی، تروریسم منطقه‌ای و حقوق بشر را هم شامل شود(!)

به گزارش دویچه‌وله، مخالفت‌ها با بازگشت آمریکا به توافق 2015 (برجام) گسترده است که از آن جمله می‌توان به اظهارات چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات‌ها در سنای آمریکا اشاره کرد.

چاک شومر در نشست اخیر شورای یهودیان نیوریورک خواستار گسترش محورهای مورد مذاکره با ایران شده است. به باور او، توافق با ایران نمی‌تواند محدود به توافق هسته‌ای باشد و باید دیگر مسائل را نیز دربر گیرد.

اظهارات چاک شومر در نشست شورای یهودیان نیویورک در شرایطی صورت می‌گیرد که شماری از سناتورهای جمهوریخواه نیز با رفع تحریم‌ها و رفع انسداد از دارایی‌های بلوکه شده ایران مخالفت ورزیده‌اند.

به گزارش دویچه‌وله اهمیت اظهارات چاک شومر برخاسته از موقعیت سیاسی او است. شومر رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنا است. سایت «جویش ‌اینسایدر» با انتشار گزارشی به بخش‌هایی از اظهارات شومر در نشست یاد شده پرداخته است.

شومر گفته است؛ اگر قرار بر نشستن پشت میز مذاکره باشد، آنگاه باید بدانیم که مسائل متعددی برای گفت‌وگو در دستور کار قرار دارد.

رهبر فراکسیون دموکرات‌ها در سنای آمریکا گفته در سال ۲۰۱۵ نیز یکی از مخالفان امضای توافق هسته‌ای با ایران بوده و سه سال پس از آن هم یکی از کسانی بوده که مخالف خروج آمریکا از آن توافق توسط دولت ترامپ بوده است.

چاک شومر تاکید کرده است که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به جای منزوی کردن ایران منجر به انزوای آمریکا شد. او گفت: «اکنون ایران از توان و ظرفیت هسته‌ای بیشتری برخوردار است و به ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای نزدیک‌تر از آن روزی است که ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد یا از آن روزی که اوباما آن توافق هسته‌ای را امضا کرد.»

چاک شومر تاکید کرد، او مخالفتی با مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی ندارد. حتی بر این باور است که این مذاکرات الزامی است. وی می‌گوید: منظور من این نیست که باید از گفت‌وگو و مذاکره با ایران اجتناب ورزید و من هیچ مشکلی با نشستن پشت میز مذاکره و گفت‌وگو با مقامات ایران ندارم.  عدم مذاکره با ایران می‌تواند منجر به آن شود که جمهوری اسلامی فعالیت‌های هسته‌ای خود را تا ساخت بمب اتمی ادامه دهد.

اما هرگاه مذاکره بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را پذیرفته‌ایم، باید به مسائل دیگر نیز توجه کنیم.

این مسائل نقض حقوق بشر، برنامه تولید موشک‌های بالستیکی، حمایت از تروریسم و گروگان‌گیری را نیز شامل می‌شود.همراهی عجیب شهرداری تهران با اراذل و اوباش آبان 98

شهرداری تهران با زمینه‌سازی یک روزنامه‌نگار ضدانقلاب از حقوق بیت‌المال در اغتشاشات سال ۹۸ اعلام گذشت کرد.

مشرق نوشت: شهردار تهران در یک نمایش انتخاباتی به سود اصلاح‌طلبان در شبکه اجتماعی کلاب هاوس حاضرشده و در بخشی از سخنان خود در پاسخ به یک خبرنگار ضدانقلاب اعلام کرد که برخی از اغتشاش‌گران سال ۹۸ با شکایت شهرداری روبه‌رو بوده و تا زمانی که خسارات وارده را جبران نکنند؛ احتمال آزادی آنها وجود ندارد.

پیروز حناچی در آن گفت‌وگوی چندساعته اعلام کرد؛ در انتخابات ریاست‌جمهوری وارد نشده و بهشت را با جهنم عوض نمی‌کند. فردای انتشار این خبر در رسانه‌ها؛ معاون ارتباطات شهرداری تهران در اقدامی عجیب در توییتر نوشت: «با درخواست تعدادی از شهروندان؛ حناچی به مدیرکل حقوقی خود دستور داده نسبت به متهمان اعلام رضایت کند.» این تغییر نظر ۱۸۰ درجه‌ای در عرض کمتر از ۲۴ ساعت قابل توجه است و مشاوران شهردار تهران خطای او را به سرعت پاک کرده‌اند.

به نظر می‌رسد این اقدام شهرداری تهران در اعلام رضایت از چند عنصر اغتشاش‌گر در ماجرای سال ۹۸ بیش از آنکه قدمی خیرخواهانه برای آزادی چند زندانی باشد؛ نمایشی در جهت به دست آوردن دل اصلاح‌طلبان و امضاءکنندگان بیانیه ۷۷ نفره در شب انتخابات است.

شهرداری تهران باید پاسخ دهد که بر اساس کدام منطق قانونی اعلام گذشت کرده و چرا باید پرداخت خسارت‌های وارده از جیب بیت‌المال باشد؟!

البته این [رفتار] ضدامنیتی در شهرداری تهران عمق دارد! روزنامه همشهری در روزهایی که عملیات تروریستی در کف خیابان در حال اجرا بود؛ در مقاله‌ای نوشته بود: «باید اعتراض در قانون و ساختار کشور به رسمیت شناخته‌شده و فکر می‌کنیم موقع آن رسیده که این حق را علناً به رسمیت بشناسیم و حتی آنها را هدایت کنیم.»

گفتنی است، مسئولان شهرداری تهران باید توضیح دهند که این مردمی که درخواست بخشیدن شکایت و مطالبه خسارت وارده از سوی اغتشاشگران به شهر و بیت‌المال را دارند دقیقاً چه کسانی هستند؟ آیا این مردم همان خبرنگار ضد انقلاب یا برخی افراد بی‌دغدغه حاضر در کلاب هاوس هستند یا مردمی که چهار سال است منتظر اقدامات عملی شهرداری در رفع مشکلات شهری و پایان یافتن کم کاری‌های مشهود در دوره مدیریت فعلی هستند؟ چطور هر موقع مردم مطالبه اقداماتی همچون گسترش حمل‌ونقل عمومی را از مدیران شهرداری می‌کنند بهانه کمبود منابع مالی مطرح می‌شود اما با ‌اشاره یک خبرنگار ضد انقلاب خسارت وارده به امکانات شهری که از جیب همین مردم تهیه شده با حاتم‌بخشی جناب شهردار بخشیده می‌شود؟!115 درصد تورم ظرف 3 سال دولت مواجهه واقعی نداشت

شکستن تورم، شجاعت می‌خواست اما دولت، این شجاعت را نداشت.

این تحلیل را وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و استاد دانشگاه خوارزمی تصریح کرده و به روزنامه آرمان گفته است: میانگین تورم دهه 90 همانند دهه 70 (دولت هاشمی) جزو بالاترین دهه‌های تورمی ‌بوده است. همچنین در سه ساله گذشته وضعیت تورم بسیار وخیم بوده‌؛ به شکلی که تورم سال 97 به میزان 38 درصد، تورم سال 98 به میزان 41 درصد و تورم سال 99 به میزان 36.5 درصد بوده است. در مجموع در 3 سال گذشته بیش از 115 درصد تورم داشته‌ایم.

علت این است که در تمام این سال‌ها با تورم مواجهه علمی ‌و اصلاح ساختاری نداشته‌ایم؛ برخورد ما با تورم بیشتر شعارگونه و غیراصیل بوده است. نکته مهم این است که هرگز شجاعت، جرات و قدرت اجرایی برای حل ریشه‌های تورم را نداشته‌ایم. حال اگر به بحث علت‌ها برگردیم؛ می‌بینیم چهار عامل اصلی منجر به بروز چنین تورم‌هایی در کشور شده است. عامل نخست مربوط به «سیاست‌های پولی و برگرفته از نظریه پولی»، عامل دوم مربوط به «تورم حاصل از بی‌انضباطی‌های مالی و کسری‌های بودجه دولت بوده که آن هم ناشی از انتشار پول و دست‌درازی به منابع بانکی و پولی برای تامین کسری بودجه است»، عامل سوم «تورم وارداتی و حاصل از کسری‌های تجاری غیرنفتی و ناشی از نظام تولیدی و وارداتی اقتصاد» و عامل چهارم که معروف به هسته سخت تورم است مربوط به «ضعف نظام بهره‌وری و نظام مدیریتی در اقتصاد» می‌شود.

این کارشناس اقتصادی همچنین گفته است: یکی از راه‌های کنترل تورم هدف‌گذاری برای مدیریت رشد نقدینگی است. برای این کار نیاز به اصلاحات نظام بانکی و اصلاح ساختار بانک مرکزی داریم؛ زیرا از حیث نظریه پولی ریشه‌های رشد نقدینگی ناشی از خلق نقدینگی سیستم بانکی، بی‌انضباطی‌های حاکم در نظام بانکی، ناترازی‌های بالا در سیستم بانکی کشور و رشد پایه پولی به واسطه بانک مرکزی است. در حال حاضر سیستم بانکی بیش از هزار‌هزار میلیارد تومان ناترازی واقعی دارد که این هم به دلیل ضعف ساختار و مطالبات معوق و وام‌های تمدیدی مکرر است که در دهه‌های گذشته انباشت شده است.

شقاقی شهری گفت: در سال 99 رشد پایه پولی بیش از 29 درصد شده که طبق گزارش بانک مرکزی بخش عمده این رشد به واسطه دست‌درازی دولت به منابع صندوق توسعه ملی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: شکستن هسته سخت تورم نیاز به اصلاحات ساختاری دارد. به‌عنوان نمونه برای بهبود فضای کسب و ‌کار، تقویت بخش خصوصی، رقابت‌پذیر کردن اقتصاد و کاهش دخالت دولت و نهادهای عمومی ‌غیردولتی در اقتصاد باید برنامه‌ریزی کرد و گام‌های بنیادی برداشت. برای رد شدن از پدیده تورم نیاز به اصلاحات ساختاری عمیق به‌ویژه در نظام بانکی، بودجه‌ریزی، تولیدی، ارزی و ساختارهای غیررقابتی و دخالت‌های دولت داریم و با نگاه شعارگونه و عوام‌فریبانه نمی‌توان گامی ‌برداشت.

وی در پایان گفت: در دولت آقای روحانی با بحث تورم مواجهه واقعی صورت نگرفته که البته دولت فرصت هم نکرده است؛ همین که دو سه سال اول درگیر مذاکرات بود و تا قرار شد برجام به‌ثمر بنشیند، مجدد با تحریم مواجه شد، بنابراین فرصتی برای دولت نماند. لذا دولت درگیر روزمرگی و حل مسائل روز اقتصاد شد و توان و فرصت اصلاح اقتصاد را نداشت.