سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عزم جدی این اتحادیه برای حفظ برجام تاکید کرد و گفت: اروپا برای حفظ برجام سخت کار کرده و می کند.

سخنگوی بورل: اروپا برای حفظ برجام سخت کار کرده و می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پیتر استانو در گفت‌وگو با ایلنا در ارزیابی مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین برای احیای توافق هسته‌ای گفت: ما در اتحادیه اروپا جلسات وین را هماهنگ و برگزار می‌کنیم؛ اکنون مذاکرات وین بیانگر تلاش جدی دیپلماسی برای احیای برجام است. توافق هسته‌ای ایران یکی از عناصر اصلی در ساختار منع گسترش سلاح‌های هسته ای جهانی است و به امنیت منطقه، اروپا و فراتر از آن کمک می‌کند. اتحادیه اروپا برای زنده نگه داشتن برجام بسیار سخت کار کرده و می کند. اتحادیه اروپا همچنان به رعایت توافق نامه‌های بین المللی و برای امنیت مشترک بین المللی متعهد به اجرای برجام است.

وی افزود: دولت جو بایدن منافع ایالات متحده برای پیوستن مجدد به برجام را کاملاً واضح اعلام کرده و این همان چیزی است که تلاش‌های دیپلماتیک کنونی بر آن متمرکز خواهد بود. 

این مقام اروپایی در ادامه در خصوص عزم جدی تمامی طرف‌ها برای احیای برجام گفت: این دلیل کار دیپلماتیک فعلی در وین است؛ فعالیت‌های در حال انجام در وین بیانگر این است که کلیه شرکت کنندگان و ایالات متحده برای یافتن راهی که چگونه بتوانند  برجام را به مسیر خود بازگردانند تلاش می‌کنند. در روزها و هفته‌های گذشته پیشرفت‌های متوسطی صورت گرفته است؛ با این حال، هنوز کار بیشتری لازم است و تا زمانی که در مورد همه چیز به درک مشترک نرسیم، به توافق نخواهیم رسید. 

وی افزود: اکنون تمرکز ما یافتن راهی برای بازگشت آمریکا به برجام و تمرکز بر اجرای موثر و کامل توافق هسته‌ای توسط همه طرف‌ها است.

وی هم‌چنین به موانع و اقدامات بدخواهانه عده‌ای در راستای ممانعت از احیای برجام اشاره کرد و گفت: ما با نگرانی اقداماتی این چنینی را پیگیری می‌کنیم. لازم است بگویم ما با نگرانی گزارش‌های مربوط به حادثه‌ای را که چند هفته پیش در تأسیسات هسته‌ای نطنز در ایران اتفاق افتاد، دنبال می‌کردیم که می‌تواند اقدامی خرابکارانه باشد. علل این واقعه باید کاملاً روشن شود.