الف/ امروز آخرین روز ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم است و به گفته سخنگوی شورای‌نگهبان، مهلت ثبت‌نام به هیچ‌وجه تمدید نخواهد شد. اظهارات نامزدهای مشهور انتخاباتی را در این روز بخوانید.

نامزدهای ریاست جمهوری در روز آخر ثبت نام چه گفتند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ستاد انتخابات کشور در روزآخر ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400  پذیرای چهره های مشهور سیاسی بود . 

آیت الله رییسی، علی لاریجانی، عزت الله ضرغامی، مسعود پزشکیان، محسن هاشمی ، اسحاق جهانگیری  و محسن رضایی از جمله کسانی بودند که در روز آخر ثبت نام به ستاد انتخابات کشور رفتند.

8a1c61e3-a433-446c-abb1-428f63a547c1

رییسی: رقیب من فساد و ناکارامدی است

 سید ابراهیم رییسی پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: برخی تاکید کردند کار تحول در قوه قضاییه باید ادامه یابد و امر مبارزه با فساد و اجرای عدالت تداوم پیدا کند و دغدغه وضعیت دستگاه قضایی را داشتند.

 به گزارش ایرنا وی اضافه کرد: از اینجا از این دغدغه درست قدردانی می‌کنم اما در کنار مهم بودن امر قوه قضاییه، موضوع مهم و دارای اولویت یعنی معیشت و مشکلات مردم، بیکاری و گرانی، سفره مردم و وضعیت اقتصادی را باید مد نظر داشته باشیم.

 رییسی با بیان اینکه معیشت مردم دغدغه جدی برای ما ایجاد می‌کند، گفت: برخی ناامیدی ها که امروز در بخش‌هایی از جامعه خودنمایی می‌کند می‌تواند در یک دولت قوی تبدیل به امید شود و با همین امکانات و نیروی انسانی جوان و متراکم در کشور و این ذخایر مادی و معنوی کشور، می‌توان درد و رنج مردم را کاهش داد و ناامیدی را تبدیل به امید کرد.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حضور در این عرصه اجابت این دعوت و هم پاسخ به خواسته کسانی بود که نگران وضعیت اقتصادی کشور بودند، خاطرنشان کرد: اگر چه دعوت های زیادی داشته ام اما حضور بنده به صورت مستقل است و این حضور نافی حضور هیچ کسی نیست و کسانی که برای حضور در میدان احساس تکلیف کردند، بیایند.

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه آنچه ما پیگیری می‌کنیم تحول است و تحول یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، گفت: همه نیازمند مشارکت هستند حتی افرادی که به هر دلیلی ناامید هستند باید مشارکت کنند. تاکید می‌کنم با هر سلیقه سیاسی در این دوره از انتخابات شرکت کنند.

 وی تصریح کرد: خود را رقیب فساد، ناکارآمدی و اشرافی گری می‌دانم. رقیب جناح‌های سیاسی و این گروه و آن گروه نیستم. در این میدان حتما می‌دانم از همکاری بخش‌های مخحتلف در قوه قضاییه در این عرصه هم استفاده خواهم کرد.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حضور ما باید به انسجام گروه‌ها و کسانی که دغدغه کشور ودین را دارند، بینجامد، اظهار کرد: معتقدم بن بستی برای اداره کشور وجود ندارد و باید مدیریتی کارآمد و جهادی باید وجود داشته باشد تا این مسائل شکل بگیرد. این را هم باور دارم بانیان و شرکای وضع موجود نمی‌توانند تغییر دهنده وضع موجود باشند و باید کسانی بیایند که به تحول باور داشته باشند.

رییسی گفت: امکان تشکیل ستاد انتخاباتی و امکان مالی ندارم و دعوت کنندگان ستادهای مردمی خودجوش تشکیل می‌دهند با این عنوان که هر خانه یک ستاد خواهد بود.

 وی خاطرنشان کرد: با حضور و نقش دادن به مردم امیدوارم مشکلات را حل کنیم. ما دولتی مردمی و با تحول در بخش‌های مختلف اجرایی ایرانی قوی را شاهد خواهیم بود. این تحول و این دولت به عنوان دولت مردمی آنچه را رقم خواهد زد ایرانی قوی خواهد بود.

رییسی در پاسخ به این پرسش که برای سیاست خارجی چه برنامه‌ای دارید، گفت: سیاست نظام جمهوری اسلامی تعامل با کشورهای اسلامی و به ویژه همسایگان خواهد بود. برنامه ما در عرصه دیپلماسی تعامل دوستانه، عزتمندانه و مقتدرانه خواهد بود.

وی ادامه داد: تلاش من این بود شخص دیگری حضور یابد اما احساس کردم همه درخواست‌ها به نحوی برای من مسئولیت جدی ایجاد می کند تا جای عافیت طلبی و راحت طلبی نیست. دستگاه اجرای اهمیت بیشتری نسبت به دستگاه قضایی دارد چون در دستگاه اجرایی بسترهای فسادزا ایجاد می شود بسیاری از ناکارآمدی‌ها موجب ناهنجاری‌ها می شود. حل مسائل در دستگاه اجرایی می تواند از ‌پرونده‌ها در دستگاه قضایی بکاهد.

 داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مردم از وضع موجود گله مند هستند و باید این وضع را تغییر داد. عزم خود را "از مردم، در مردم و با مردم" می دانم. مساله اداره کشور جناح و حزب نمی‌شناسد.

وی درباره اینکه تکلیف ریاست قوه قضاییه چه می شود، گفت: نمی‌دانم و همچنین در پاسخ به اینکه اگر شکست بخورید چطور، گفت: انجام وظیفه به شکست ختم نمی‌شود.

017f7793-b410-4ef7-bcd0-760f9517cd5c

ضرغامی: باید بساط هزار فامیل را بر هم زد

عزت الله ضرغامی پس از ثبت‌نام در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در نشست خبری با خبرنگاران ضمن معرفی دستیاران خود اظهار کرد: میانگین سنی دستیاران من زیر ۴۰ بوده و این لبیکی به فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر «دولت جوان انقلابی» است.

به گزارش دانشجو ، وی بیان کرد: اشراف و مستکبران با تمام قوه و هیمنه، رخ در رخ محرومان و مستعضفان به تاراج و چپاول بیت المال مشغول هستند و نمرودوار، ستمدیدگان ایران زمین را به بند اسارت و محرومیت می کشانند.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اصحاب نکبت قدرت و ثروت، مکیدن خون فرودستان را پیشیه بُت پرستانه خود ساخته و در هزارتوی سیاست مستانه و فرعون وار می تازند.

ضرغامی ادامه داد: هنوز خون شهیدان وارسته و پاک باز انقلاب و دفاع مقدس می جوشد که یاران و هم نفسان آنان و نیز مردم مظلوم و بی پناه در باتلاق و مرداب تدارک شده مرفهین بی درد برآمده از مناسبات رانتی و اولیگارشی خودکامان و سلطان های نوظهور، مردم ایران زمین را گرفتار و زمین‌گیر کرده است.

وی گفت: باید بساط این برساخته های غیرمردمی جماعت های هزارفامیل را برهم زد و طرحی نو در تراز خروش عاشورایی خمینی کبیر در انداخت تا با اتصال رود خروشان جوانان هوشمند و تحصیلکرده و خدابنیاد، به دریای زلال انقلاب اسلامی دنیایی از استعداد و توان ملی را برای نوسازی ایرانی سربلند، پیشرفته و مقتدر و بر پایه عدالت اجتماعی فراهم ساخت.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید با صلابت و قدرت، زیر میز این وضعیت موهوم و جعلی بازماندگان تقاطع قدرت و ثروت که همه مقدسات را هزینه خود کرده اند، زد و انقلاب خمینی بزرگ را از این اشراف جهنمی و تبصره ساز که انگیزه ای جز بی رنگ کردن و دور زدن قوانین الهی و انسان ساز قرآن ندارند، رهانید.

ضرغامی ادامه داد: خودشیفتگان متوهم که خود را قبه نور می پندازند و دیگران را خاکستری می نامند، خودشان جز لکه سیاهی بر چهره نورانی ملت، هویت دیگری ندارند. این افراد دیربازی است که از قطار انقلاب فاصله گرفته اند و در خیال و رویایی کاذب مشغول پیاده کردن دیگران از قطار هستند. کوچک صفتانی که سالهاست بر طبل دفع حداکثری می کوبند و انقلاب را صرفا به انحصار قبیله خود درآورده اند.

وی اظهار داشت: سوداگرانی که هرگز بهره ای از اصول و اصلاح نبرده و سالهاست که ملت بی پناه را اسیر جنگ زرگری خود ساخته اند. زدن زیر میز به معنای فرصت زندگی است و باید فرصت زندگی را برای کسانی فراهم کرد که با نگاه معصومانه خود انتظار دارند تا پای این زورمداران ریاکار از گلوی آنان برداشته شود تا نفسی تازه کنند. زدن زیر میز به معنای مبارزه است و باید با فقر، فساد، تبعیض، ناکارآمدی، اشرافی گری، انحصار، آقازادگی، تبارسالاری، پنهانکاری، خستگی، بی انگیزگی، تکبر، فخرفروشی، تملق، چاپلوسی، فاصله طبقاتی وانواع این فسادها مبارزه کرد.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: انجام این رسالت مهم صرفا در توان کسانی است که خودشان گرفتار انواع تعارض منافع، بدهکاری ها و وابستگی های حزبی و قبیله ای نباشند.

ضرغامی اظهار داشت: به فضل خداوند می آییم تا با همت و انگیزه و نیت خدایی جوانان گمنام اما کارشناس و خردمند و با عقلانیت ایرانی و اسلامی و تجربه برآمده از دانش جهانی و روزآمد، این وضعیت آشوب را برهم زده و ایران بزرگ را به اعتلا و اوج خود برسانیم.

وی تصریح کرد: عهد می بندیم که تا پای جان برآرمان فرودستان و ستمدیدگان بمانیم و لحظه ای از این مسیر عقب نشینی نکنیم.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تلاش برای تحقق امنیت غذایی مردم از اولویت های اصلی بنده است، گفت: امروز مردم ما گرفتار نیازهای اولیه و معیشتی خود بخصوص خورد و خوراک اولیه هستند و بنده فکر نمی کردم سطح مطالبات ملت ایران در حوزه های مختلف را اینجا شروع کنم چرا که مردم در تامین گوشت، مرغ و روغن خود مانده اند.

ضرغامی اظهار داشت: بنابراین در طرح اولیه خود ۱۳ قلم جنس مورد نیاز مردم را در اولویت قرار دادم و فرآیند تولید و تامین آنها را بررسی کردیم. نیازهای ارزی و پشتوانه های داخلی آن را در نظر گرفتیم و مردم ما ان شاءالله با یک کارت اعتباری و بدون اینکه در صف های طولانی بیاستند و کرامتشان پایمال شود، در سهمیه مشخصی که دارند، می توانند این کالاها را از فروشگاه‌های عمومی تامین کنند.

وی گفت: یکی از شعارهای اصلی بنده این است که «من روحانی نیستیم» و با صدای بلند این موضوع را دائما برای مردم یادآوری خواهم کرد.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: یکی از کارهای این دولت بی تدبیر آن بود که مهمترین مسائل کشور را تبدیل به دوقطبی سیاسی کرد و هنوز هم از این کار دست برنداشته اند و کسانی که باید پاسخگو باشند و درباره رفتار ۸ ساله خود توضیح دهند، در پشت این دو قطبی ها سنگر می گیرند و از مردم مطالبه می کنند.

ضرغامی با اشاره به دو قطبی مذاکره و ضد مذاکره و همچنین دوقطبی فضای مجازی و فیلترینگ، اظهار داشت: برای اینکه اگر این افراد برای همیشه تکلیف خودشان را بدانند، باید گفت که فرصت تاریخی مذاکره را دولت روحانی از ملت ایران گرفت و روحانی نشان داد که نه توان صحبت با داخلی ها را دارد و نه توان لازم برای صحبت و تعامل با دنیا را دارد و در هر دو عرصه شکست خورده است.

وی تاکید کرد: اگر روحانی توان مذاکره از موضع قدرت را در طول این مدت بکار می گرفت، وضعیت مردم الان بهتر بود و ناتوانی دولت در مذاکره با دنیا  را باید در کنار کلکسیون ناتوانی های دیگر دولت بگذارید.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده معتقدم که در مورد تحریم، راه حل اساسی، خنثی سازی تحریم ها است و دور زدن تحریم و یا برداشتن تحریم ها در عین حال که مهم است، اما راه حل اساسی نیست و خنثی سازی تحریم ها باید با قوت ادامه پیدا کند و سفرای ما در دستگاه دیپلماسی باید مروج و مبلغ این سیاست باشند نه اینکه صرفا برای تشریفات و پروتکل بازی اقدام کنند.

ضرغامی تصریح کرد: بنده بر عملکرد وزرا نظارت دقیق خواهم کرد و برخی از آقایان از الان به عنوان سفیر در حال انتخاب هستند که باید دست نگه دارند چرا که با سیاست هایی که بنده در حوزه بین الملل دارم، اکثر آنها هماهنگی ندارند.
29b7270b-e886-4ff2-8729-f5c8f3837f4e

علی لاریجانی: مسئله امروز ایران  کلید جادویی ندارد

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و مشاور رهبر انقلاب بعد از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: مسئله امروز ایران با اقدامات نمایشی و پوپولیستی قابل حل نیست
 
به گزارش ایرنا علی لاریجانی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: نباید تصور کرد با چند اقدام نمایشی پوپولیستی مسائل امروز ایران قابل حل است، کلید جادویی وجود دارد و یا با سوپرمن بازی می‌توان به راه حل رسید.
 

علی لاریجانی رییس پیشین مجلس شورای اسلامی روز شنبه در پنجمین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات ۱۴۰۰ بعد از ثبت نام در جمع خبرنگاران گفت: سوال مهم در کشور این است که مساله امروز ایران چیست؟ قبل از این که پاسخ این سوال را بدهم باید بگویم بدلیل پیچیدگی موضوع و چند بعدی بودن آن ساده لوحی است که فکر شود با چند اقدام نمایشی پوپولیستی مساله قابل حل است و یا کلید جادویی وجود دارد و یا با سوپرمن بازی می‌توان به راه حل رسید.

 وی افزود: سعدی شیرازی می‌گوید سه چیز پایدار نماند مال بی تجارت، علم بی بحث و ملک بی‌سیاست.

 داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امام خمینی (ره) یک حکیم بود و رهبران صدر انقلاب اسلامی با عقلانیت پایه‌های انقلاب اسلامی را سامان دادند. پس چرا امروز وضع چنین است چون عده ای اداره کشور از مسیر حکمت و عقل خارج کرده اند و با سوار شدن بر موج احساسات و با پناه بردن به مسیر های انحرافی و یا فراموشی از آرمان‌های امام هزینه های گزافی را برای زندگی مردم ایجاد کرده اند و با صدای بلند همبستگی ملت را مخدوش کردند و به تعبیر شهید مطهری فرصت طلبان انقدر تند و افراطی شعار می دهند تا انقلابیون را کنار بزنند.

رییس پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من تعبیر علم بی‌بحث که سعدی گفت در عدم گفت و گوی داخلی و تبدیل شدن اختلاف‌ها به دشمنی‌ها ظهور پیدا کرد. عده ای فقط به دنبال تجزیه مردم هستند این نهایت بی هنری است.

وی تصریح کرد: هنر آن است که گام‌ها در طریق وحدت بیشتر و تحمل و مدارا در جهت ایجاد اراده قوی تر در بعد ملی برای طرح مسائل کشور باشد بنابراین یک مساله مهم ایجاد وفاق و وحدت و همبستگی ملی در کشور است که در نبود آن توسعه فراهم نمی شود و ثبات و آرامش برای زندگی مردم ایجاد نمی‌گردد.

 لاریجانی ادامه داد: موضوع دیگر حل مسال پیچیده بین المللی و منطقه ای است که طولانی شدن آن به زندگی مردم لطمه می زند. هدف اصلی سیاست خارجی کشور باید تسهیل روابط خارجی در جهت توسعه اقتصادی کشور باشد.

 وی یادآورشد: تجربه کشورهایی که در ۲۰ سال اخیر جهش اقتصادی داشتند نشان می‌دهد که آنها در سیاست خارجی و اقتصاد یک هدف را دنبال کردند و سیاست خارجی در خدمت توسعه کشور بوده است لذا خیلی روشن است که جهش تولید و پرش اقتصادی داخلی نیازمند باثبات سازی و تعادل در صحنه بین المللی است. نه هرروز با اقدامی مساله جدید ایجاد کنیم که هزینه آن را مردم در زندگی خود بدهند.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: برای گذر از صفت ملک بی‌سیاست اداره کشور نباید در دست افراطیون و سازشکاران قرار بگیرد. ملت و افراد رای می‌دهند که هر نوع مشکلات نظیر مسایل پیچیده بین المللی را حل کند. نه آن که درباره آن روضه خوانی سیاسی کنند و نه این که با طرح مسایل فرعی افزایش مشکلات ملت نردبانی برای هوس‌های سیاسی پوپولیستی خود کنند.

 وی با تاکید بر اینکه صحنه بین المللی با شعارهای تند غریزی آرام نمی گیرد، تصریح کرد: رونق مدیریت صحنه بین المللی و انقلابی عمل کردن در این مقطع آن است که وجوه بلوکه شده ملت ایران را از دست کشورها در بیاوریم و نه این که در داخل شعار دهند و ما نفت را با زحمت بفروشیم ولی پول آن در حساب‌های خارجی بلوکه شود.

لاریجانی ادامه داد: این چه نفعی برای ملت ایران دارد و چه تاثیری در زندگی آنها می گذارد. حکمرانی مطلوب در گرو شعار کمتر و قدرت اجرایی قوی است. با بی ارادگی در  حل مشکلات کشور و توهمات نابجا نمی توان آرامش مورد نیاز اقتصادی کشور را در صحنه بین المللی تدارک کرد.  

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: حکمرانی مطلوب در گرو شعار کمتر و قدرت اجرایی قوی است. با بی ارادگی در  حل مشکلات کشور و توهمات نابجا نمی‌توان آرامش مورد نیاز اقتصادی کشور را در صحنه بین المللی تدارک کرد. حل مسایل پیچیده بین المللی نیازمند افراد کاربلد است که بدون دستپاچگی و بدون تعلل، زمام امور دیپلماتیک را از دست بد اندیشان خارج کنند.

رییس سابق مجلس شورای اسلامی گفت: مساله سوم، توسعه اقتصادی کشور است. عدالت در توسعه اقتصادی، رکن است اما نه شعار عدالت بلکه داشتن نظریه عدالت و تحقق آن. عدالت در زبان صاحب‌نظران اسلامی، ایجاد زمینه رشد استعدادهای آحاد مردم است و این امر، جز با رقابت متوازن همه افراد جامعه رخ نمی دهد.  

وی یادآور شد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر نامگذاری فرمودند، به نظر من کشور ما نیاز دارد که حداقل دو دهه، اولویت اصلی خود را پیشرفت اقتصادی و منافع ملی قرار دهد و بقیه شئون کشور در خدمت آن قرار گیرند. نه اینکه ده هدف موازی تعریف کنیم که هر کدام کشور را به سمتی بکشانند.

لاریجانی اضافه کرد: من سخنی از شهید مطهری برایتان نقل کنم. وی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایدئولوگ نظام محسوب می شوند می‌گویند: ممکن است حکومتی، اهداف بسیار عالی را در نظر بگیرد اما اگر از اقتصادی سالم – یعنی اقتصاد ثروت زا – برخوردار نباشد به هیچ یک از آن اهداف متعالی نمی‌رسد.  

وی تاکید کرد: استقلال اقتصادی کشور، یکی از اهداف قانون اساسی است که با تکیه بر بنیه تولید داخلی و همراهی بین المللی در جهت توسعه صادرات، محقق می گردد. در این راه باید روحیه سیاست‌زدگی را در عرصه های مختلف توسعه اقتصادی بزداییم.

رییس سابق مجلس گفت: توسعه اقتصادی با محوریت عدالت، هم تئوری خاص دارد و هم ملزوماتی که یکی از آنها عدم دخالت دولت و سیاست زدگی در این قلمروهاست. امروز حتی در حوزه ورزش، سیاست مداران لباس مدیریت آن‌را بر تن دارند تا چه رسد به بنگاه داری هایی که مانع رقابت مردم در اقتصاد می شود.  

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: این دخالت‌های بنگاه‌های حکومتی، همان شرایطی را بوجود می آورد که سعدی شیرازی آنرا "مال بی تجارت" نامیده است. اگر پیشرفت اقتصاد، محور است یعنی تحقیقات دانشگاهی، فرهنگ، سیاست داخلی، سیاست خارجی و همه و همه باید در جهت تحقق آن باشند.

وی گفت: تجارت، نظامات پایدار می‌خواهد. حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود. سیاست روشن و ثبات در قواعد می خواهد و فعل و انفعالات طبیعی خود را می طلبد و با اقدامات نمایشی، مسایل پیچیده کشاورزان، بازنشستگان، کارگران، بیکاران و ... حل نمی شود.

لاریجانی افزود: هر کسی وعده بهشت در این شرایط پیچیده کشور می‌دهد خلاف می گوید. باید اول آتش جهنم اختلاف و لجبازی و افراطی گری و کارنابلدی را خاموش کرد. حل مشکلات کشور با هوس‌های پوپولیستی و نردبان سازی از محرومیت ملت حل نمی شود، بلکه کشور برای تحققِ پیشرفتِ اقتصادیِ شتابان و مردمی، به همبستگی ملی در داخل، تعامل هوشمندانه با غرب، همکاری سازنده و پویا با شرق، و هماهنگی برادرانه با همسایگان نیاز دارد. و این امر احتیاج به علم و دانش و تجربه دارد.

وی ادامه داد: باید سرنوشت ملت و آرامش زندگی مردم را به افراد کاربلد و جوانان با انگیزه سپرد. اینان، همت بلند و انگیزه های قوی دارند. امام علی (ع) فرمودند "تدبیرِ نیکو، سرمایه اندک را بالندگی می بخشد و مدیریت نادرست، سرمایه هنگفت را بر باد می دهد". وقتی جهان زیر آهنگ و فرهنگ ما قرار می گیرد که اقتصادی پویا و زندگی ای قابل پیش بینی برای مردم فراهم شود.

رییس سابق مجلس یادآور شد: من به کسانی که فکر می کنند با شعار، مسایل اقتصادی مردم حل می شود عرض می کنم بجای متخصص بازی در دور زدن تحریمها، قدری از وقت خود را صرف فراهم کردن شرایط آرام برای زندگی مردم کنند که بتوانند برای زندگی خود و فرزندانشان برنامه ریزی کنند.  باید برای حل مسایل سخت کشور، با شجاعت و از خود گذشتگی و ریسک در آبرو، به میدان گام نهاد.

لاریجانی گفت: صهیونیست ها و تروریست ها، بد اندیشان امروز هستند. به روح شهدای فلسطین و افغان درود می‌فرستیم و یاد دوست مجاهد، سیّدِ شهدای مدافع حرم، حاج قاسم عزیز را گرامی می‌داریم.

رییس پیشین مجلس شورای اسلامی  در باره حضور خود در انتخابات افزود: رایزنی با کسی نداشته ام آنچه مرا مصمم کرد که در روزهای اخیر ثبت نام کنم شرایط ایران بود. احساس می‌کنم کسانی که در این مسیر قرار دارند مشکل اصلی اقتصاد کشور را  نمی‌دانند. بعد از صحبت رهبر انقلاب مبنی بر اینکه کسانی که  می‌توانند  مشکلات کشور  را حل کنند در عرصه حضور یابند، تصمیم گرفتم برای حضور درانتخابات شرکت کنم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه از طرف دولت قصد دارید در انتخابات شرکت کنید، گفت: این خط تخریبی است که شروع کردند هرکس ایده‌های خاص خود را دارد من راه سومی را برای اداره کشور در نظر گرفته ام.

وی افزود: به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده ام و بنا نداشتم در انتخابات شرکت کنم و در هفته اخیر به این نتیجه رسیدم.  

لاریجانی گفت: دولت من ادامه دولت روحانی نیست سبک و سلیقه من برای اداره کشور متفاوت است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد اولویت های سیاست خارجی افزود: ما باید روابط هوشمندانه با غرب و روابط قوی با شرق و روابطی دوستانه با همسایگان داشته باشیم و فضای دیپلماسی را برای استقرار صلح  و توسعه اقتصادی در کشور آرام کنیم، هنر دیپلماسی این است. از این طریق می توانیم فشار را روی زندگی مردم برداریم.

لاریجانی در مورد مذاکرات برجام افزود: امیدوارم موضوع مذاکرات برجام به نتیجه برسد تا فضای تنفسی برای اقتصاد کشور فراهم شود.

3ea0d44f-abd6-4b64-ba67-72285c47bd19

اسحاق جهانگیری :سیر احیای برجام را ادامه خواهم داد

اسحاق جهانگیری روز شنبه پس از ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت:  ایران ما در سال‌های اخیر با مسائل و تنگناهای گوناگون روبرو بوده و اکنون به شدت نیازمند افق‌گشایی‌های واقعی در زندگی مردم و توسعه همه‌جانبه کشور، بهبود معیشت مردم با رفع تحریم‌ها و رشد اقتصادی پایدار و اشتغال‌زا و حمایت از تولید و بازتوزیع عادلانه‌تر ثروت است.

وی اضافه کرد: انتخابات را باید به عنوان فرصتی برآمده از آرمان‌های انقلاب اسلامی و ظرفیت‌های قانون اساسی برای اعمال حاکمیت ملی و اصلاح روند حکمرانی پاس داشت و تاثیرگذار کرد.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ماست. انتخاباتی که از آنِ همه و مظهر جمهوریت نظام است و به تاکید رهبر معظم انقلاب مشارکت گسترده و موثرتر در آن گشاینده راه برای توانمند شدن مردم و حکومت، عبور از بحران‌ها و افزایش اقتدار ملی است.

 جهانگیری خاطرنشان کرد: در چهار سال پیش رو فرصتی طلایی داریم برای این‌که به سمت حل مسائل بنیادین ایران، ‌ تامین منافع ملی و توافق و تنش‌زدایی در خارج و داخل برویم، روی ریل توسعهٔ فراگیر و پایدار قرار بگیریم و به اقتضائاتِ تامین عدالت، تشکیل دولت رفاهِ فراگیر، فقرزدایی و افزایش شمول و کیفیتِ خدمات پایهٔ همگانی، به ویژه در حوزهٔ سلامت و آموزش، تن بدهیم و با شکاف درآمدی، تبعیض و فساد سازمان‌یافته مبارزه کنیم.

وی چهار سال پیش رو را همچنین فرصتی برای این  عنوان کرد که ایران صرف نظر از جنسیت و قومیت و مذهب و محل زندگی‌ آنان، برای همهٔ ایرانیان شود، ‌به سمت توانمندسازی توامان نهادهای حکمرانی و نهادهای مدنی و افزایش ظرفیت‌های حل‌مسئله‌ایِ دولت و جامعهٔ‌ ایران برویم و برای صیانت از حقوق و آزادی‌های اساسی همهٔ شهروندان گام‌های عملی برداریم.

 معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: در این مدت این فرصت را داریم در جغرافیای سیاسی منطقه و جهان امروز یک محور تردد و ترانزیت شویم و راه‌ها و لوله‌های مهم اقتصادی، ایران را دور نزنند و محیط زیست مشترک ایرانیان را از تخریب‌های جبران‌ناپذیر نجات بدهیم و به جای آینده‌خواری آینده‌سازی کنیم.

وی تصریح کرد: همچنین فرصت داریم ایران را با اتکای به بهترین متخصصان و کارآمدترین مدیران، به ویژه زنان و جوانان، اداره کنیم و حذف و طرد و تبعیض را کنار بگذاریم، و به عنوان یک قدرت تعامل‌گرا در منطقه و جهان به رسمیت ‌شناخته شویم و کشوری باشیم که از همه سو قصد مهار و تضعیف‌مان را نداشته باشند.  

جهانگیری خاطرنشان کرد: قصد ورود به این انتخابات را نداشتم و امیدوار بودم نیازی به حضورم نشود. اما با توجه به نیامدن برادر عزیزم دکتر جواد ظریف و عدم امکان ثبت نام تعدادی دیگر از کسانی که می‌توانستند این مسئولیت را بپذیرند، و این‌که جبهه ‌اصلاحات ایران، رهبران و شخصیت‌های دلسوز اصلاح‌طلب و بسیاری از جوانان و فعالان سیاسی و مدنی ‌تشخیص داده‌اند که باید به صحنه بیایم، به رغم میل و مصلحت شخصی و با توکل به خدا از قبول مسئولیت شانه خالی نمی‌کنم.

 وی اضافه کرد: آبرو و تجربه‌ام را که متعلق به ملت است تقدیم ملت می‌کنم، با آگاهی از شرایط دشوار امروز کشور و سردی‌ها و کناره‌گزینی‌ها وارد این میدان می‌شوم و از هیچ تلاش و اقدامی، تا آن‌جا که ارزشها و هویت‌ اصلاح‌گرانه‌ام را تهدید نکند، ‌ دریغ نمی‌کنم.  

 معاون اول رییس جمهوری افزود: می‌دانم که چه شرایط سختی پیشِ روی رئیس جمهوری آینده است. اما نمی‌شد راه عافیت پیش گرفت. به مردم هم نمی‌توانم وعده‌های ناممکن دروغین بدهم. ما به خون شهدا و هم‌وطنانی که اسیر فقر و رنج و کولبری و سوخت‌بری و تبعیض‌اند مدیونیم. آینده را باید با هم بسازیم.

 داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: امروز خوشبختانه زمینه احیای مجدد برجام و رفع تحریم‌ها که مقدمه‌ای برای گشایش در وضعیت کشور و معیشت مردم است فراهم شده است و نباید در این مسیر مانعی ایجاد کنند. گشودن گره‌های ناشی از تحریم‌های شدید سه ساله که ضربات سنگینی بر پیکر اقتصاد کشور وارد کرده است کاری بسیار دشوار و سنگین است. ادامهٔ مسیر رفع عزتمندانهٔ تحریم‌ها را باید مدبرانه پی گرفت و البته بعد از پایان تحریم‌ها نیز بازسازی اقتصاد کشور دشواری‌ها و پیچیدگی‌ها و الزامات زیادی دارد.

جهانگیری عنوان کرد: بیکاری، فقر و نابرابری فزاینده، توقف بسیاری از کسب و کارها، کاهش مداوم سرمایه‌گذاری‌های نو، خشکسالی و بحران آب، تخریب‌های جبران‌ناپذیر محیط زیست، کاهش اعتماد عمومی به نهادهای حکمرانی، کاهش امید به اثربخشیِ رای مردم، افزایش فساد، مشکلات ناشی از ساختار بودجه و نظام بانکی و مالیاتی کنونی و مشکلات در تولیدِ صنعت، کشاورزی و خدمات کشور از جملهٔ مسائل مزمن کشورند.

 وی گفت: بحران کرونا و ضرورت سازماندهی قوی‌تر واکسیناسیون رایگانِ همگانی و سریع‌تر هم در صدر اولویت‌ها قرار گرفته است. همهٔ این‌ها تصویر نگران‌کننده را مقابل نامزد ریاست جمهوری که به عمق مشکلات توجه دارد قرار می‌دهد. آنان که در کارنامهٔ طولانی کاری‌شان کمتر اقدام واقعی و موثری برای حل عملی مشکلات مردم دیده می‌شود، چنان شعار می‌دهند که قادرند مشکلات پیچیده کشور و مردم را یک‌شبه حل کنند.  

معاون اول رییس جمهوری اظهار کرد: من واقعاً نگران سنگینی بار این مسئولیت‌ام. با این‌حال، مبتنی بر شناخت وسیع و عمیق از ظرفیت‌های انسانی، مادی، طبیعی و قدرت زیرساختی ایران باور دارم با افزایش ظرفیت و کیفیت حکمرانی و همیاری دولت و جامعه می‌توانیم بر این مشکلات فائق بیاییم.  

جهانگیری یادآور شد: با مشکلات کنونی کشور از نزدیک آشنا هستم و می‌پذیرم اگر مسئولانه به میدان نیایم در بدتر شدن وضع جامعه و خسارت‌های ناشی از عدم ورود به انتخابات ممکن است سهیم باشم. برای همین، در کنار همهٔ نیروهایی که نگران وضعیت و آیندهٔ کشورند و دغدغهٔ‌ رنج هم‌وطنانشان را دارند، برای جلب مشارکت موثر مردم تلاش خواهم کرد.

 وی خاطرنشان کرد: می‌دانم بدون افزایش مشارکت مردم و به صحنه آمدن جمعیت خاموش در انتخابات نمی‌توان پیروز شد. درک می‌کنم که اکنون بسیاری از هم‌وطنانم به سوء حکمرانی‌ها معترض‌اند و امیدی به انتخابات ندارند و راه قهر با صندوق را مطرح می‌کنند¬، اما برای بهروزی همین ایرانیان راهی روشن‌تر از احیای صندوق رای و تلاش مصلحانه برای افزایش اثربخشی رای عموم مردم نمی‌شناسم.

معاون اول رییس جمهوری عنوان کرد: اکنون گشایش وضعیت کشور نیازمند رأی ایرانیانی است که دلخسته و آزرده از امروز و ناامید از آینده به انتخابات پشت کرده‌اند. در راهی که به آن قدم نهاده‌ام نیازمند رأی همین هم‌وطنان‌ هستم و امیدوارم با برنامه‌ها و تیمی که معرفی خواهم کرد آن‌ها را قانع‌ کنم که رای دادن آن‌ها بهتر از انفعال است.  

جهانگیری خاطرنشان کرد: علیرغم توصیه‌های روشن مقام معظم رهبری و بر خلاف انتخابات ریاست جمهوری در ادوار گذشته تمایل و تشویق مردم به مشارکت حداکثری و کاستن از موانع تحقق آن در بخش‌هایی از حکومت هم کاهش یافته است.  متاسفانه برخی نهادها، رسانه‌ها و مراکز تأثیرگذار ظاهراً براین باورند که مشارکت حداکثری منجر به شکست جریان و نامزد مطلوب آنان خواهد شد. حال آن‌که، کاهش مشارکت به جمهوریت نظام لطمه‌ای جدی می‌زند و بر بحران‌ها می‌افزاید.  

وی تصریح کرد: سوابق آن‌ها که عوام‌فریبانه مردم‌مردم می‌کنند نشان می‌دهد که منافع‌شان در غیاب مردم تامین می‌شود و ضد مردم‌سالاری بوده‌اند. ما ایرانیانی که می‌خواهیم شرایط زندگی هم‌وطنانمان در ایران را عملا بهبود ببخشیم، راهی جز تلاش برای تقویت مشارکت و رقابت عادلانه در این انتخابات نداریم. برندهٔ مشارکت بالا جامعهٔ ایران است و برندهٔ‌ مشارکت پایین اقلیت و حامیان اندک‌سالاری.

جهانگیری یادآور شد: من برای دفاع از صندوق و حق رأی موثر مردم نامزد شده‌ام و با اتکا به رأی ایرانیانی که از مشارکت در انتخابات ناامید شده‌اند امید پیروزی دارم. من برای گشایش در زندگی مردم، توسعهٔ ایران و آغاز مرحلهٔ نوینی از اصلاحات افق‌گشا آمده‌ام.  

 داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مسیر دشواری پیش رو است، اما به لطف خدا و با حمایت و رأی شما، می‌توانم جمعی از بهترین متخصصان و شایسته‌ترین مدیران کشور را در جهت بسط خیر همگانی ایرانیان به همکاری دعوت کنم.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: برنامه‌ای برای ادارهٔ دولت ارائه خواهم کرد که با بهره‌گیری از مشورت و توان بهترین کارشناسان و نهادهای کشور و تجربهٔ گذشته بیش از سایر برنامه‌ها غنا و قابلیت تحقق داشته باشد.

 وی با بیان اینکه سیر احیای برجام، رفع تحریم‌ها و ارتقای جایگاه ایران در منطقه و جهان را ادامه خواهم داد،  تصریح کرد: جوان‌سازی دولت و اصلاحات نهادی کاهنده فساد و انواع تبعیض و افزاینده کارآمدی را پیش خواهم برد و می‌توانم برای ساختن توافق در خارج و داخل و ائتلاف‌های مساله‌محور «حل مساله» کنم.

معاون اول رییس جمهوری افزود: آنچه به عنوان معاون اول اختیارش را نداشتم و برای بسط توسعهٔ فراگیر و پایدار، دموکراتیک، متوازن و مشارکتی ضروری و ممکن می‌دانم را اجرایی خواهم کرد و برای بسط عدالت، آزادی، مردم‌سالاری و رفاه ایرانیان و بالیدن ایران در قرن پانزدهم شمسی هر چه در توان دارم را عرضه می‌کنم و «دولتِ ملت» را تشکیل خواهم داد.  

وی تصریح کرد: متاسفانه در این انتخابات شایسته‌ترها یا نیامدند یا امکان نامزدن شدن نداشتند. بسیاری از شایستگان حتی از مدیریت و خدمت در مسئولیت‌های دیگر علمی، فرهنگی و اجرایی در مؤسسات دولتی و غیردولتی محروم می‌شوند. من بنا دارم که همهٔ توان و همتم را به کار گیرم که شایسته‌ترین‌ها در سرنوشت کشور تأثیرگذار شوند.  

جهانگیری عنوان کرد: من اصلاح‌طلبم ولی می‌خواهم تواناترین‌ها، ‌ صرفنظر از گرایش‌ سیاسی‌شان، مسئولیت‌های اجرایی و علمی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی کشور را به عهده بگیرند و فرصت‌های خدمت در بخش‌های عمومی و غیردولتی به روی آنان گشوده شود، و امید و برنامه‌ای که برای توسعهٔ‌ ایران دارم با اختیارات ریاست جمهوری صورت عمل به خود بگیرد.

 معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: به خدای بزرگ تکیه می‌کنم و همیاری یکایک هم‌وطنانم را در این مسیر می‌طلبم که با همراهی شما همهٔ این اهداف دور و نزدیک دست‌یافتنی می‌شوند. جزئیات برنامه‌های پیشنهادی تحقق‌پذیر، گام‌های عملی و تیم همکارانِ توانا را در روزهای آتی تقدیم‌ می‌کنم؛ فرصت‌ها کوتاهند و وظایف بسیار.

معاون اول رییس جمهوری با ذکر چند بیت شعر عنوان کرد: «قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند، بس خجالت که از این حاصل اوقات بریم»، «در بیابان فنا گم شدن آخر تا کی، ره بپرسیم مگر پی به مهمات بریم».

b620658a-4644-407c-a88f-b3cd393ea057

پزشکیان: با تنش زایی به جایی نمی رسیم

 در حاشیه آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت : آمده ایم تا با انبوه مشکلاتی که در کشور وجود دارد خودمان را درگیر کنیم.

وی راه حل برون رفت از این مشکلات را اتکا به علم دانش و طبیعتاً نیروها و انسانهایی دانست که با این باور می‌توانند وارد صحنه شوند و مشارکتی همه جانبه در کشور به وجود بیاورند.

به گزارش ایرنا، پزشکیان گفت:  تمام امکاناتی که در کشور و حتی خارج از کشور داریم برای معضلات موجود راه حل ارائه دهند تا مشکلات را از بین ببرند  بدون دانش، علم و آگاهی هر تصمیمی در این مملکت بگیریم منجر به چیزی خواهد شد که الان با آن مواجهیم. باید بدانیم در این مسیر بدون مشارکت و تعامل با مردم امکان برون‌رفت از مشکلات وجود ندارد باید باور کنیم که کشور را همه کسانی که ایرانی هستند می‌توانند اداره کنند و این ایران است که با قومیت‌های مختلف رنگ ها، زبان ها و گویش های مختلف هستند که کشور را درست کرده‌اند بدون اینها و با اتکا به یک جناح و یک دسته امکان اینکه از این وضعیت خارج شویم وجود ندارد.

 پزشکیان با تاکید بر اتکا به مردم و با مردم بودن اظهار کرد: این فقط می تواند مشکلات را حل کند و برای این کار چاره‌ای نداریم جز اینکه روند تفرقه و اختلافات موجود در کشور، تنش داخلی و تنش با همسایگان را از بین ببریم. نمی‌شود با دعوا و تنش به فکر توسعه و آینده کشور بود.

 وی اضافه کرد:  هیچ کشوری در دنیا  نتوانست با تنش به جایی برسد. قطعاً باید با تنش زدایی در کشور و خارج از کشور مشکلات را از بین ببریم با دوستان مروت با دشمنان مدارا. با جنگ، درگیری، اختلاف، حذف کردن، پنهان کردن  امکان اینکه به جایی برسیم وجود ندارد. در هیچ تاریخ ملتی و جامعه امکان نداشت گروهی به اجبار توانسته باشند مملکتی را اداره کرده باشند.

این داوطلب ریاست جمهوری تاکید کرد:  باید درد مردم را بفهمیم و نیازهای آنان را بدانیم و خود را خدمتگزار مردم بدانیم. با تمام وجود باید بین مردم عشق ورزیدن دردهای آن را پیگیری کنیم و وقتی مشکل دارند به جای اینکه آنها را بگیریم بزنیم و به زندان کنیم باید آنان را درک کنیم.

وی افزود: من یک بار نایب رئیس بودم و بانک‌ها موسسات ما پول مردم را گرفته بودند و به جای حل مشکلات در خیابان آنها را می‌زدند ما می توانیم این را برعکس کنیم نهایتاً این فساد بی اعتمادی و آن چیزی که در کشور وجود دارد را اینگونه رفع کنیم. معتقدم اگر سیستم را درست کنیم مشکلات در عرض ۶ ماه تا یکسال حل شده و امکان ندارد به راحتی بتوان پول خورد و دزدی کرد.

پزشکیان تاکید کرد:  اگر اف‌ای‌تی‌اف داخلی را اصلاح کنیم دیگر رانت‌خواران نمی‌تواند حضور پیدا کنند و پول ها گم نمی‌شود و امکان ندارد گاهی ۷۰ هزار میلیارد تومان پول معلوم نیست به کجا رفته باشد پول‌ها را بردند و خوردند و ما نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است ۱۰ هزار میلیارد ۸۰۰۰ میلیارد و ۷ هزار میلیارد تومان پول غیب می شود و افتخار می‌کنیم که خوردند.

وی افزود:  اگر بتوانیم یارانه هایی که حدود ۲ میلیارد تومان است به افرادی که راحت طلب در خانه های میلیاردی زندگی می‌کنند پرداخت نکنیم و به کسانی که نان شب ندارند بدهیم آنها دیگر مجبور نیستند دست برای تامین زندگی روزمره دست به کارهایی بزنند که حتی آوردن اسم آن هم درست نیست.

وی ادامه داد:  با اتکا به دانش علم و نیروهای جوانان غیر آزموده نی توانیم از این وضعیت خارج شویم. نه اینکه افرادی که در مملکت عمری مدیریت کردند و باعث شدند این وضعیت به وجود بیاید دوباره با همان آدم ها بخواهیم مملکت را درست کنیم باید به جوانان زنان متکی شد و زنانی که در جامعه ۵۰ درصد جمعیت را تشکیل می دهند را باور کنیم. پس باید باور کنیم که این ها می توانند باید باور کنیم غیر از ما و غیر از کسانی که در قدرت بودند و باعث چنین وضعیتی شده‌اند هستند افرادی که بتوانیم به آنان اتکا کنیم و با کمک آنان مشکلات را رفع کنیم.

وی ادامه داد:  اتکا به افرادی که در این مدت  نتوانستند اقدام خوبی انجام دهند و نتیجه عمل شان چیزی است که امروز در کشور می‌بینیم، باور غلط است.

پزشکیان اظهار کرد : دست به دست هم خواهیم داد و تلاش خواهیم کرد مشکلات مردم را رفع کنیم و با اتکا به جوانان و حضور همه قومیت‌ها جمعیت ها و بر اساس عدالت و انصاف کشور را اداره کنیم.

پزشکان درباره اینکه آیا به نفع جهانگیری کناره گیری می‌کنید و نامزد پوششی هستید،  گفت:  اگر نیروهای در صحنه حضور یابند و بیایند و در نهایت از آن نظر مردم است اگر اقبال یک فردی در یک جناح زیادتر باشد از این بابت می‌توان به نفع آن جبهه به نفع فردی که اقبال بیشتری دارد کنار کشید اما اینکه من نامزد پوششی جهانگیری هستم صحت ندارد.

وی افزود:  با قدرت در صحنه خواهیم بود مگر اینکه از اصلاحات به معنای واقعی یعنی وحدت و انسجام کسی اقبال بیشتری در نظرسنجی ملی داشته باشد،کنار خواهم رفت.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه خود در حوزه مسکن گفت:  در رابطه با بحث مسکن آنچه فکر می کنم می توانیم یارانه هایی که افراد ثروتمند می دهند را کنار بگذاریم به آنانی بدهیم که نان شب را ندارند و این پول را آزاد کنیم قطع یقین می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: تلاش بر این خواهد بود که این پول‌ها را آزاد کرده و به نفع اقشار نیازمند استفاده کنیم با این باور و با این اعتقاد زندگی کردم.

پزشکیان درباره باور به زنان گفت: وقتی با همسرم آشنا شدم هر دو دانشجوی پزشکی بودیم. همراه و همیار هم شدیم ایشان جراحی خواندند و با هم مسیر را طی کردیم و معتقد بودم همان موقعی که بسیاری میگفتند  زن ها نمی توانند با وجود داشتن چهار فرزند دو نفر در بعد کشوری جزو نفرات برتر شده‌ایم و باور داشتیم اگر با هم و در کنار هم باشیم می‌توانیم به بهترین نحو عمل کرده و در مهم‌ترین مدارج علمی قرار بگیریم و این برای من افتخار بود و تصور می‌کنم اگر زنان خود را باور داشته باشند چیزی از مردان کم ندارند.

وی افزود: این بستر برای شکوفایی آنان و نشان دادن خودشان آماده باشد نباید ساختاری درست کنیم که بستر برای شکوفایی و توانمندیهای بانوان آماده نباشد. قطعاً این بستر را آماده خواهیم کرد و آنها در بسیاری از جاها می‌توانند بهتر از ما و درست تر از ما عمل کنند.

4857451e-fced-4587-89bf-9b694290ee8b (1)

آخوندی: نگران ایرانم

عباس آخوندی با بیان اینکه نگران ایرانم، اظهار داشت:گران تمدن چندین هزار ساله‌ای هستم که چراغ آن به سبب کُندی توسعه و فرسایش اجتماعی کشور عزیزمان ایران در حال خاموشی است. من نگران این هستم که با کم‌توانی قدرت نرم ایران و ارزیابی اشتباه از موقعیت و قدرت سخت‌مان، گرازان در منطقه چیره شوند و نه تنها ایرانیان که تمام ملت‌های منطقه را بِدَرند. هم‌چنان‌که هرروز شاهد ریختن خون بی‌گناهان و مردمان بی‌دفاع در افغانستان، عراق، لبنان، فلسطین، یمن و سایر ملت‌های واقع در حوزه‌ تمدنی ایران هستیم.

به گزارش ایرنا، وزیر سابق مسکن و شهر سازی خاطرنشان کرد: من می‌فهمم که شما پدیده‌ی چنددولتی و یا بی‌دولتی را با تمام رگ و پوست‌تان حس می‌کنید. می‌بینید که دولت مستقر امکان سیاست‌گذاری ندارد و کمتر سیاستی را می‌تواند به نتیجه برساند. اغلب، مشکل‌های مردم حل نمی‌شوند و بر هم انباشته می‌گردند. بسیاری از گرفتاری‌های شهروندان بر روی زمین مانده تا جایی که دولت حتی توان امکان تصمیم‌گیری برای تهدیدی فوری چون بیماری همه‌گیر کرونا را نیز از دست‌ داده‌است. در این پانزده ماهه که این بیماری شیوع یافته، ده‌ها هزار کسب‌وکار فروپاشیده و حدود سه میلیون نفر بیکار شده‌اند و دولت امکان حفاظت از فعالیت‌های اقتصادی سالم و حمایت از خانوارها را نداشته‌است.  

وی افزود:شوربختانه، جوانان و نیروهای جویای کار، شغل آبرومند و مناسبی نمی‌یابند و ملت در تله‌ فقر افتاده‌است. میانگین تورم ۵۰سال گذشته‌ی ایران بیش از ۱۹درصد است. سطح عمومی قیمت‌ها و بهای اقلام خوراکی هرروز افزایش می‌یابد و هیچ کس فردا را نمی‌تواند پیش‌بینی کند. نرخ ارزهای خارجی روزانه تغییر و زندگی و معیشت تک‌تک مردم ایران را تهدید می‌کند. اقشار عادی و مردمی که هیچ‌گاه در اندیشه‌ی نرخ ارز نبودند، امروزه هر روز باید نگران فراز و فرود ارزش واحد پول بیگانگان باشند. کارکنان و کارمندان دولت و غیر دولت و بازنشستگان عزیز هر روز می‌بینند که قدرتِ خریدِ مستمریِ دریافتی‌شان کاهش می‌یابد.   

آخوندی با بیان اینکه مفهوم تفکیک قوا به غلط به تجزیه قوا و شکل‌گیری دولت‌های چندگانه تبدیل شده‌است، تصریح کرد: دولت مطابق قانون اساسی در ایران یگانه است. رهبری در راس، رییس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی و دو قوه دیگر، همه با هم دولت ملی ایران را شکل‌دهند. در این وضعیتِ تجزیه‌شده، دولت‌های چندگانه به‌جای پرداختن به درد مردم در پی جنگ و نزاع با یکدیگرند و خود را مستقل از ملت و ملت را مواجب‌بگیر خود می‌دانند.

 وی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی دولت موجودیتی مستقل از ملت ندارد، گفت: دولت باید مظهر اراداه‌ ملت باشد و ملت تنها یک اراده دارد و آن نیز در دولت ملی و مدرن تجلی می‌یابد. شهرها و روستاها در اختیار شوراهای اسلامی شهرها و روستاهاست. شوربختانه در این دوره، هیات‌های نظارت منتخب از سوی مجلس شورای اسلامی پا را از حیطه‌ نظارت فراتر گذاشته و وارد حیطه‌ اختیارات هیات‌های اجرایی شده‌اند و مانع امکان تحقق خواست مردم در شکل‌دهی نظام حکمروایی شهری و ارتقای شهرداری‌ها به دولت‌های محلی زیر نظر دولت ملی گشته‌اند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:به گمان من انتخابات یک قرارداد اجتماعی میان رییس جمهور و یکایک شما است. این یک قرارداد واقعی است. رییس جمهور باید به حقوق شهروندان اعتراف کند و تعهدات خود به شهروندان را به وضوح بگوید تا قرارداد به صورت درست و صحیح منعقد و جاری شود و گرنه، این قرارداد ناروشن و نامعین است.

وی افزود: دولت یگانه مرجع و پناه‌گاه ملت ایران است. لیکن، از سال ۱۳۸۴ بدین سو، دولت مرجعیت خود در سیاست‌گذاری و حکمرانی بر اقتصاد، اجتماع، سیاست، فرهنگ و امنیت را از دست داده‌است. بنابراین، نخستین سیاست باید بازگرداندن مرجعیت دولت به صحنه حکمروایی ملی باشد. برای دستیابی به این هدف دو راهبرد ملی در پیشِ رو است: یکی برداشتن مانع‌ها از سرِ راه و دیگری ایجاد صلاحیت در دولت. بزرگترین مانعِ شکل‌گیری دولت ملی، تجمیع قدرت اقتصادی، سیاسی و گاهی نظامی در نهادهای عمومی غیردولتی و تشکل‌ها و نیروهای پشتِ آنها است.

آخوندی  با بیان اینکه راهکار ما بازگشت به قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است خاطرنشان کرد: در قانون اساسی، مالکیت یا خصوصی و تعاونی و یا دولتی است. مالکیتی تحت عنوان نهاد عمومی غیردولتی وجود ندارد. نهادهای عمومی و یا نظامی برای انجام ماموریت‌های خاص، مطابق قانون تاسیس شده‌اند و ورودشان به حوزه‌ی کسب‌وکار هم فراقانونی است و هم مخل رقابت منصفانه با بنگاه‌های خصوصی و تعاونی است که بنیان سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی است.شوربختانه، بخش اعظمی از دارایی‌های بازار بورس اوراق بهادار ایران متعلق به همین نهادهاست. در غیاب بازار رقابتی منصفانه، میل به سرمایه‌گذاری در میان سرمایه‌گذاران از میان می‌رود. بیهوده نیست که برای ده سال متوالی، نرخ رشد سرمایه‌گذاری در ایران منفی ۶.۸% بوده‌است.  

وی افزود:این تمرکز و تجمیع پیش‌گفته‌است که موجب شکل‌گیری پدیده‌ چنددولتی شده و در حاشیه‌ی آن گروه‌هایی شکل‌گرفته‌اند که منافع‌شان در ادامه وضعیت موجود است. تورم استخوان‌سوز، موجب افزایش ارزش دارایی‌ها آنها می‌شود، لذا، هیچ‌گاه اصلاح سیاست پولی و حل‌وفصل پول‌های سمی در بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری، تعیین تکلیف بدهی دولت و اصلاح نظام بودجه و مالیات به‌طور جدی و غیرقابل بازگشت در دستور کار قرار نمی‌گیرند.

 وزیر پیشین راه و شهرسازی ادامه داد: افزایش نرخ ارز ثروت آنها را فزونی می‌بخشد، نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف و ایجاد محدودیت بر تجارت موجب افزایش قدرت کنترل آنان بر کل تجارت ایران، زیرزمینی شدن تجارت و مبادله‌ی مالی و وابسته ساختن فعالان اقتصادی به آنان می‌گردد. از این رو، می‌آیم تا این بساط را برچینم و گلوگاه‌های تجاری ایران را باز کنم زیرا که مسیر تولید و توسعه اقتصادی تنها از مجرای آزادی تجارت می‌گذرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این بستر، بیشتر فساد تا توسعه و رشد اقتصادی پرورش می‌یابد. فسادهای هزاران میلیاردی که می‌شنویم ثمره‌ی چنین وضعیتی است. بی‌گمان، هرکس که به جنگ با فساد و این باندها برود هزاران تیر تهمت بر او فرود می‌آید و با هزاران تله و مانع مواجه می‌شود. لیکن، سیاست‌مدار ملی باید تمام این مخاطرات را به‌جان بخرد و در اندیشه‌ی ملت ایران باشد.

 وی یادآور شد: من می‌آیم تا با اتکای نیروی ملت روبه‌روی باندها و شبکه‌های فساد بایستم و با خلق ظرفیت‌های جدید در درون و بیرون ایران، افزایش اعتبار اقتصادی ایران را سبب شوم و شیوه‌های نوین تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در مسیر توسعه و رشد اقتصادی را عرضه کنم تا چرخ راکد توسعه کشور دوباره به حرکت درآید. می‌آیم تا با توسعه‌ فناوری‌های نوین و اکوسیستم نوآوری، ارتقای رقابت اقتصادی در تمام حوزه‌های صنعتی، ساختمانی، کشاورزی، صنایع خلاقه‌ی فرهنگی و خدمات، رفع تبعیض در دسترسی به اعتبارات و اطلاعات، بازتعریف نظام یارانه‌ها و سهولت کسب‌وکار، ظرفیت اشتغال را افزایش دهم و از فقر بکاهم.

آخوندی تصریح کرد: عدالت به منزله‌ فراهم‌آوردن امکان دسترسی برابر به فرصت‌های طبیعی و عمومی برای آحاد شهروندان است. در پیشگاهِ عدالت، تمام آحاد ملت ایران فارغ از هر کیش و آیین و فارغ از هر قوم و دسته‌ای برابرند. ملت ایران فراتر از اقوام است و اقوامی که در این سرزمین زندگی می‌کنند، همه ایرانی و برابرند. توسعه پیش از هر چیز و بیش از هرچیز به مفهوم توسعه‌ی انسانی است. از این‌رو، به عدالت آموزشی و فراهم کردن فرصت برابر و آموزش همگانی رایگان و باکیفیت برای رشد و تعالی همه‌ی فرزندان ایران ایمان دارم.

باید این تمرکز متصلب در آموزش شکسته شود و حق انتخاب به معلمان و دانش‌آموزان در سراسر ایران عطا شود. رییس جمهور باید خود راهبر حوزه‌ آموزش از پیش‌دبستانی تا آموزش عالی و بازآموزی تمام کارگرانی که به سبب فناوری‌های نوین شغل خود را از دست می‌دهند باشد. من به‌عنوان یک معلم راهبری آموزش و راهبری توسعه‌ی فرهنگی را در صورت پیروزی بر عهده خواهم گرفت. بهداشت و درمان عمومی دومین حوزه‌ی خیر عمومی است که مورد توجه من است و به آن از منظر عدالت می‌نگرم. به‌ویژه در این شرایط کرونایی.

وی گفت: عدالت حکم می‌کند که نابرابری‌ها میان مناطق از میان برود و توسعه به‌جای آن‌که روبه‌مرکز باشد، رو به مرزها باشد. نابرابری میان کلان‌شهرها و شهرهای کوچک و یا میان شهرها و روستاها پذیرفتنی نیست. بازخوانی ایده‌ی ایران در این روزگاران، افزون بر توسعه‌ی ارتباطات درون تمدنی، برپایی راهِ‌ابریشم دریایی است. از این رو است، که توسعه دریامحور چه در جنوب و چه در شمال ایران در کانون توجه من است. هم‌چنین، توسعه منطقه‌ای ایران می‌بایست مبتنی بر ظرفیت‌های اقلیمی باشد تا با طبیعت و محیط زیست نیز با عدالت رفتار کنیم. ظرفیت‌های طبیعی ایران بسیار محدود است و باید با احتیاط و هوشیاری، ضمن بهره‌برداری سالم از سرزمین ایران، نگران ظرفیت بازتولید طبیعی نیز باشیم.  

وزیر سابق مسکن و شهرسازی با بیان اینکه عدالت، آزادی و رقابت منصفانه وجه‌های یک حقیقت واحد به نام توسعه‌اند افزود: اگر از حکمروایی خوب سخن به‌میان می‌آید و یا از شفافیت، مبارزه با فساد و مشارکت شهروندان سخن گفته می‌شود، هیچ‌کدام در غیاب این سه اصل قابل دسترسی نیستند. جامعه مدنی، توسعه نهادهای مردم نهاد، فعالیت‌های سیاسی و حزبی، و یا حرفه‌ای و صنفی و هم‌چنین سندیکاهای کارگری همه در سایه‌ی عدالت، آزادی و رقابت قابل دستیابی هستند. و من برای تحقق این سه هدف پا به این میدان گذاشته‌ام و هر سه را در چارچوب قانون اساسی تعهد می‌کنم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:در ایده‌ی ایرانی که من به آن باور دارم، ایران چهار راه جهان و ستون فقرات راهِ ابریشم است. بنابراین، برترین ماموریت ما در جهان بازنگاه داشتن این چهارراه و حفظ امنیت و روانی حرکت در این راه است. بر این باورم که اسرائیل، برهم‌زننده‌ی امنیت و نظم این منطقه است. بنابراین، به‌جای متشتت ساختن توجه‌مان به جهت‌های مختلف باید از هرگونه رقابت درون منطقه‌ای دست برداریم و تنها با این رژیم نژادپرست دست‌وپنجه نرم کنیم و صلح پایدار منطقه‌ای را برقرار سازیم. می‌آیم تا در مسیر استقرار صلح و رفع تحریم‌های ظالمانه سیاست کشور را با قوت هر چه بیشتر به‌پیش ببرم و اقتصاد را آن‌چنان به تعهدات سیاسی منظم کنم که عدم بازگشت تحریم‌ها تبدیل به سازوکاری درونی شود.  

وی گفت:من عباس آخوندی شهروند ایران، دانش‌آموخته دانشکده فنی دانشگاه تهران و هم‌چنین فارغ‌التحصیل دانشگاه لندن با تجربه‌های آموخته از عضویت در اولین شورای مرکزی جهاد سازندگی و مسئولیت ستادبازسازی پشتیبانی جنگ، معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزیر مسکن و شهرسازی، قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما، وزیر راه و شهرسازی و اینک عضو هیات علمی دانشگاه تهران، آن‌چه در بالا گفتم را به منزله‌ قرارداد اجتماعی میان خود و ملت تعهد می‌کنم. تا چنانچه مورد استقبال ملت قرار گرفت امانت ایشان را با قوت برگیرم و خداوند را بر این عهد، گواه و ملت را داور قرار می‌دهم.

fff487ef-6de9-46ee-b53d-69a5fd5a7f89

زاکانی: مسببان وضع امروز طلبکار شده اند

 علیرضا زاکانی روز شنبه و در آخرین روز ثبت نام داوطلبان سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: امروز با یک تعارض مواجهیم؛ از یک طرف دارای مکتب عالم‌گیر اسلام و ایرانی متمدن و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و ملتی رشید و موقعیت سوق‌الجیشی بی‌نظیر، امکانات و سرمایه‌های عظیم انسانی و مادی و معنوی، عمق استراتژیک و اراده عمومی برای تحول و پیشرفت ایران اسلامی هستیم که به راستی همه اینها حکایت از توانمندی ایرانی قوی و پیشرفته برای تکیه بر بام جهانی دارد، اما از سوی دیگر با حجم انباشته‌ای از ناکارآمدی‌های متعدد و آزاردهنده برای مردم مواجهیم.

به گزارش ایرنا وی ادامه داد: تورم ۲ رقمی، خط فقر تشدید شده، نرخ بالای بیکاری، وعده‌های فراموش شده دولتمردان، ناترازی در نظام بانکی، نقدینگی افسارگسیخته، وضعیت اسفبار بازار بورس و زیان جمع زیادی از مردم، کاهش ارزش پول ملی، عدم توجه به توانمندی‌های داخلی، سیاسی‌کاری‌ها، شعارزدگی‌ها و فساد اقتصادی خانمان‌سوز، تبعیض‌های ناروا و دنیا طلبی برخی از مسؤولان و قدرت‌طلبی برخی سیاسیون و انفعال و خدشه به استقلال سیاسی کشور در مقابل بیگانگان امیدی را در دل مردم به ویژه جوانان آینده‌ساز کشور کم‌رنگ کرده و انتظار از دولت آینده برای سامان دادن و کارآمد ساختن حکومت در ارائه خدمت به مردم و تسریع پیشرفت کشور در گام دوم انقلاب اسلامی را بالا برده است.

زاکانی با بیان اینکه عدالت، استقلال، آزادی، پیشرفت در سایه معنویت و عقلانیت باید به معنای حقیقی کلمه محقق شود، گفت: تصمیم اینجانب تا دیروز نیامدن بود و همه تلاش خود را معطوف به تبیین شرایط سخت کشور و انسجام جبهه انقلاب نمودم، اما آرایش جدیدی در صحنه رقابت شکل گرفته است.

 رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه تمام نمادهای فساد، اشرافیت سیاسی و ناکارآمدی به صحنه آمده‌اند، گفت: مسببین وضع اسفبار فعلی و حامیان آنها طلبکارانه به عرصه آمده‌اند و سودای دولت سوم روحانی را در سر می‌پرورانند. در پاسخ به نیاز جبهه انقلاب و با اهتمام به منطق وحدت، پذیرفتم به میدان بیایم تا ان‌شاءالله با زمین زدن شبکه فساد و نفوذ، ایرانی قوی و پیشرفته محقق شود.

وی با بیان اینکه کشورداری و تحول اقتصادی با قانون شکنی، حرف‌درمانی، سستی و بیگانه‌پرستی، غفلت از ظرفیت‌های داخلی و  تصمیمات ۲۰ دقیقه‌ای میسر نخواهد شد، اظهار کرد: جبهه انقلاب به سطحی از بلوغ و عقلانیت و هوشمندی رسیده است که هیچ نگرانی بابت تصمیم‌گیری جمعی در رسیدن به نامزد واحد نخواهیم داشت.

 زاکانی افزود: مردم به جای کنترل از راه دور پشت میز حضور در میدان حل مشکلات اقتصادی را می‌خواهند. دوقطبی انتخابات امروز، میز قدرت‌پرستی در برابر حضور جهادی در میدان خدمت‌رسانی و مبارزه بی‌امان با فقر و فساد و تبعیض است. باید به خدا توکل کرد و به مردم اعتماد و تکیه نمود، اهل قلم و شایستگان را محول تحول قرار داد و از همه فرصت‌های جهانی و منطقه‌ای برای پیشبرد مصالح انقلاب و منفعت ملت بهره برد.

علیرضا زاکانی با ثبت نام در عرصه رقابت سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: نرخ بالای بیکاری، وعده‌های فراموش شده دولتمردان، وضعیت اسفبار بازار بورس و زیان جمع زیادی از مردم، کاهش ارزش پول ملی، عدم توجه به توانمندی‌های داخلی، سیاسی‌کاری‌ها، شعارزدگی‌ها و فساد اقتصادی خانمان‌سوز، تبعیض‌های ناروا و دنیا طلبی برخی از مسؤولان و قدرت‌طلبی برخی سیاسیون و انفعال و خدشه به استقلال سیاسی کشور در مقابل بیگانگان، امید را در دل مردم به ویژه جوانان آینده‌ساز کشور کم‌رنگ کرده و انتظار از دولت آینده برای سامان دادن و کارآمد ساختن حکومت در ارائه خدمت به مردم و تسریع پیشرفت کشور در گام دوم انقلاب اسلامی را بالا برده است.

1f74dbda-5198-423e-8b08-4d61c806762c

سید شمس الدینی حسینی: بساط اقتصاد ارزی را بر می‌چینم

سید شمس الدینی حسینی وزیر پیشین امور اقتصادی و دارایی و داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دلیل شرایط خاص کشور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری با توجه به وضعیت کشور برای حضور در انتخابات احساس کردم این شانس را به خودم بدهم تا یک اقتصاددان در عرصه اجرایی کشور حضور پیدا کند. 

به گزارش ایرنا داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: من آمده‌ام به عنوان یک سرباز در جهت حل مشکلات وارد عمل شوم.

حسینی با بیان اینکه اعداد و ارقام تولید ناخالص مالی کاهش پیدا کرده ، گفت: طی ده سال گذشته ما هیچ رشد اقتصادی را شاهد نبودیم و این به معنا است که ما وضعیت خوبی نداریم از این اگر وضعیت افزایش قیمت‌ها کنترل نشود ما تورم بالای ۴۰ درصد خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه شاخص های اقتصادی کشور از سال ۱۳۹۰ کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: ۶۰ میلیون دلار برای کالاهای اساسی درنظرگرفته شده است ولی بهبودی در این حوزه شاهد نبودیم.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من شمس الدین حسینی از خطه شمال هستم و یکی از برنامه های من توجه به بخش کشاورزی است و قریب یکصد کتاب دارم و در وزارتخانه های مختلفی کار کردم و در حال حاضر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هستم و مسائل و مشکلات کشور را درک می کنم.

حسینی تاکید کرد: یک برنامه در دستور کار ما قرار دارد و آن این است که مردم باید در فروش نفت سهام دار باشند.

نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر نظام تامین مالی ما حل شود قفل تورم در کشور حل می‌شود.

سید شمس الدین حسینی داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مهمترین مشکلی که امروز در سیاست ارزی ما وجود دارد چندگانگی نرخ ارز و فساد ارزی است که من حتما بساط اقتصاد ارزی را بر می‌چینم.

وی پس از ثبت نام با حضور در جمع خبرنگاران گفت: من با توجه به اینکه سال‌ها خودم عضو مجمع صاحبان سهم بانک جهانی و رییس شورای وزیران اقتصاد و دارایی اکو بودم. همچنین عضو مجمع صاحبان سهم گروه بانک توسعه اسلامی هم بودم و با نهادها و سازمانهای ملی بین المللی آشنا هستم و بیش از ۲۰ سال پیش هماهنگ کننده برنامه سازمان ملل متحد در سازمان برنامه و بودجه بودم.

وزیر پیشین امور اقتصادی و دارایی افزود: لذا با یک تعامل عزت‌مندانه و هوشمندانه و با در نظر گرفتن منافع ملت ایران مشکلات را پیگیری می‌کنم.

حسینی در پاسخ به اینکه آیا به نفع چه کسی کنار می‌روید، گفت: من مستقل آمده‌ام.

وی در پاسخ به اینکه آیا بورس را نجات خواهید داد، گفت: حتما اینکار را انجام خواهم داد. اگر شما به متخصصین بازار سرمایه مراجعه کنید ملاحظه می‌کنید که عصر نوین بازار سرمایه در ایران و پیاده‌سازی قانون جامع بازار سرمایه ایران در دوره مدیریت من و ریاست من در شورای عالی بازار سرمایه انجام شد و حتما از نوسانات شدید پیشگیری و حقوق همه سهامداران به ویژه سهامداران بورس را پیگیری خواهم کرد.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اینکه آیا ساختار بورس را تغییر خواهد داد یا خیر، گفت: به اعتقاد من ساختار بورس به جمیع جهات شرایط خوبی دارد و آن موضوعی که ایراد دارد فرابورس، البته نه به مفهوم سازمان فرابورس بلکه در وهله اول موضوعی که ورای بازار سرمایه وجود دارد و حتماً در خصوص چگونگی هدایت و راهبری آن هم برنامه های را خواهم داشت.

حسینی درباره برنامه‌های خود درخصوص سیاست‌های ارزی هم اظهارکرد: مهمترین مسئله و مشکلی که امروز در سیاست ارزی ما وجود دارد چندگانگی نرخ ارز و فساد ارزی است که من حتما بساط اقتصاد ارزی را بر می‌چینم.

10f3434c-19e3-4a24-9294-52babe55fbe5

محسن هاشمی: دوران ما شبیه به دوران پایان جنگ تحمیلی است

محسن هاشمی رفسنجانی پس از ثبت نام با حضوردر جمع خبرنگاران با بیان اینکه جمهوری اسلامی، نیروی انسانی بسیار قوی دارد و از موقعیت‌های جغرافیایی شایانی در جهان برخوردار است، گفت: موقعیت کم نظیر استراتژیک ایران و حتی در جهان بسیار مهم تلقی می‌شود و لذا باید پیشرفت و توسعه و رفاه بهتری را برای مردم ایجاد کنیم.

به گزارش ایرنا وی اضافه کرد: مردم ایران در سه سال اخیر جنگ اقتصادی سختی را تجربه کرده‌اند و با تحمل این رنج خوشبختانه با تمام فشارها و به آنها وارد شده است امیدهایی برای پایان این تحریم‌ها ظلم ها ایجاد شده است، زیرا که تحریم کنندگان شکست فشار حداکثری را از آن خود کردند.

این داوطلب ریاست جمهوری با مقایسه امروز ایران با دوران جنگ گفت: اگر بخواهیم شرایط امروز ایران را با مقطع خاص انقلاب اسلامی مقایسه کنیم، شبیه به پایان جنگ تحمیلی هستیم البته از نظر زیرساخت‌ها و وضعیت تولید در کشور و نیروی انسانی به مراتب وضع بهتری نسبت به تاریخ گذشته داریم اما متاسفانه به لحاظ سرمایه‌های اجتماعی، امیدهای اجتماعی و حتی آسیب‌های اجتماعی با وضع بدتری مواجه هستیم.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی با دولت کار و سازندگی خرابی‌های جنگ و عقب ماندگی ها و محرومیت‌ها را تا حد زیادی توانستند برطرف کنند در این مقطع نیز می توانیم با اراده ملی آسیب‌های وارده را به رفاه و توسعه و معیشت مردم و اعتماد عمومی جبران کنیم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به برنامه‌هایش گفت: این برنامه‌ها در نظر در محضر داوری و کارشناسان و نخبگان قرار خواهیم داد این برنامه با عنوان دولت رفاه و دولت عدالت عرضه شده و هدف آن رفتن به سمت رفاه و توسعه و معیشت مناسب و البته عدالت به معنای مبارزه با تبعیض و فساد است.

وی افزود: در کوتاه مدت باید به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشیم و در میان مدت بتوانیم رشد اقتصادی که در کشور دچار رکود و حتی منفی شده را جبران کنیم و به رشد مناسب در شان مردم ایران برسیم البته.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید از درایت مناسب، شفافیت مناسب رانت زدایی و مبارزه با تبعیض را در روش‌های مدیریتی خود استفاده جدی بکنیم. برنامه دولت رفاه و عدالت با رویکرد مسئله محوری پیش خواهیم رفت و البته توسعه متعادل و متوازن جامعه محور و پایدار را دنبال می‌کنیم.

هاشمی گفت: انشاءالله بتوانیم برای این موضوع جایگاه درونی و بین المللی ایران را ارتقاء چشمگیری بدهیم.

 وی ادامه داد: اعتقاد دارم در نهایت با توجه به شرایط موجود ایران و شرایط سختی که مردم در زندگی شان تحمل می‌کند رویکرد سیاسی نامزدهای محترم باید پرهیز از تخریب و ایجاد فضایی توأم با احترام به یکدیگر باشد و به هم افزایی بپردازیم و در نهایت در برابر مردم و اراده عمومی در صندوق‌های رای احترام بگذاریم.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش درباره برجام گفت: برجام توانست در حدود ۵ سال از ابتدای دولت روحانی برخی مشکلات داخلی و خارجی حل کند و این ترامپ بود که مشکلاتی ایجاد کرد.

وی با اشاره به تجربیاتش در شورای شهر ادامه داد: ۷۵درصد مردم ایران در شهرها زندگی می کنند و تجربه من در شورای شهر و شهرداری می تواند مثبت باشد. توصیه من این است از کارهایی که گذشتگان را تکرار نکنیم.

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره ائتلاف اصلاح طلبان و ثبت نام علی لاریجانی در انتخابات گفت: ما نسبت به انتخاب گزینه اصلح بعد از تایید صلاحیت ها اقدام می کنیم.

وی درباره کناره گیری به نفع جهانگیری اظهارکرد: من با وی رایزنی داشتم و به من گفتند ثبت نام کنید.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه از نظر شورای نگهبان در مورد تایید صلاحیت ها تبعیت خواهیم کرد، تصریح کرد: بنده به عنوان یک اصلاح طلب میانه رو فعالیت سیاسی خود را انجام می دهم

وی با بیان اینکه درباره نامزدهای دیگر اظهار نظر نمی کنم، گفت: بعد از اعلام اسامی نامزدهای نهایی درباره گزینه ها صحیت خواهیم کرد.

داوطللب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: برای رشد کشور طبق برنامه ششم حرکت می کنیم. ما برای تحقق این وضعیت نیازمند ارتباط با همسایگان هستیم از این رو منش آیت الله هاشمی یعنی تنش زدایی را در دستور کار خود قرار خواهم داد.

72a4cf83-6bba-4e1a-9bc7-6cf6e4d1290a

محمد شریعتمداری : شورای نگهبان رد صلاحیتم کند، بیمه همه‌شان را قطع می‌کنم!

محمد شریعتمداری پس از ثبت‌نام در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: انتخابات ریاست جمهوری و حق انتخاب مردم یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی و مظهر "خداباوری، مردم‌باوری و خودباوری" است. این ایام، زمانی است که هر آنکه به توسعه و پیشرفت ایران و حق زیستن با آرامش و عزتمند ایرانیان می اندیشد باید نسبت به مسئولیت خود به ایران ، مردم و نظام عمل کند.

به گزارش خبرنگار مهر، وی بیان کرد: می دانم مردم از کشمکش مداوم مدیران خسته و فرسوده اند و آنها رئیس جمهوری نمی خواهند که با طرح مطالبات انحرافی و غیر ممکن به اختلافات دامن زند ، بلکه به دنبال رئیس جمهوری هستند که برای مشکلات اصلی و ضروری آنها راه حل داشته باشد.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آمده ام تا با همراهی مردم و اصالت دادن به گفتگو، مدارا و تحمل، به منازعات و جدل‌هایی که امید به آینده را می کشد پایان دهم و دولت گفتگوی اجتماعی فراگیر، اصلاح‌گر و کارافرین با توان حل منازعات را تشکیل دهم. باور دارم تا زمانی که محیط عمومی کشور مملو از جدال و منازعه است و امید و اعتماد در حال فروپاشی است، هیچ برنامه و وعده سیاسی اقتصادی محقق نخواهد شد.

شریعتمداری ادامه داد: پژوهش های معتبر نشان می دهد از سال ۹۶ که کشور با تشدید تحریم شروع شد و سیاست های مناسب حمایت از مردم به دلیل اختلافات بین قوا به اجرا در نیامد، جمعیت زیر خط فقر به دو برابر افزایش یافت و من با درک از این شرایط آمده ام تا با پایان دادن به منازعات درونی و مخاصمات بیرونی، زمینه را برای اجرای سیاست های کارآمد، مشارکت جویانه و شهروندمدارانه، حمکرانی داده محور مبتنی بر اطلاعات موثق، کاهش فقر و حمایت از معیشت و سفره مردم را محور ائتلاف فراگیر قرار دهم.

وی اظهار داشت: معتقدم از مرزی که کامیون عبور نکند، لاجرم تانک عبور خواهد کرد. نگاه فرصت محور به مرزهای گسترده ایران بزرگ در دولت من جایگزین نگاه امنیت محور به مرزها خواهد شد. آمده ام هم میدان و هم دیپلماسی را با رعایت اصول سه گانه عزت حکمت و مصلحت در خدمت زندگی مردم و عزت ایرانیان قرار دهم.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: می آیم تا امنیت شغلی کارگران تضمین شود، از آنها که بیکار شده اند حمایت کنم، مسکن و تامین اجتماعی برای همه مردم ایران به ویژه کارگران را با همراهی خودشان تامین کنم و تضمین امنیت اقتصادی و کفایت مستمری و تکریم بازنشستگان را تداوم بخشم.

شریعتمداری ادامه داد: می دانم هزینه های آموزشی دهک های ثروتمند کشور ۶۰ برابر دهک های فقیر است. آمده ام تا عدالت آموزشی را برقرار کنم تا فرزندان این سرزمین از سیستان و بلوچستان تا خوزستان از کرمان تا کرمانشاه از تحصیل باز نمانند، می آیم تا آموزش با کیفیت و بیمه کامل درمانی برای ایرانیان را بجای بیمه های تکمیلی گروه های خاص را برای همه ایرانیان محقق سازم. می آیم تا اشتغال جوانان فقط در حده وعده و شعار باقی نماند.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: می آیم تا اشتغال جوانان وطن، مسائل و مطالبات صنعتگران، کشاورزان ، کارفرمایان، معلمان، ورزشکاران، دانشجویان، دانشگاهیان و هنرمندان در هیاهو و نزاع های سیاسی فراموش نشود.

شریعتمداری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت ردصلاحیت چه واکنشی نشان خواهید داد، اظهارداشت: بنده هیچ دلیلی برای رد صلاحیت خود بعد از ۱۶ سال کار در هیئت وزیران در دولت های مختلف نمی بینم.

وی بیان کرد: از سوی دیگر اگر شورای نگهبان بنده را رد صلاحیت کند، چه کاری می توانم انجام دهم؟ البته شاید بتوانم بیمه همه آنها را قطع کنم، چرا که من هنوز وزیر هستم. (با خنده)

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه ای درباره اعطای یارانه به مردم دارید، تصریح کرد: بنده برنامه مدونی در عرصه های گوناگون خصوصا در حوزه رفاه اجتماعی آماده کرده و تقدیم می کنم.

شریعتمداری افزود: با اتکاء به اطلاعات ثبتی متقن، متأسفانه شرایط اقتصادی مردم خوب نیست و بنده از خط فقر و افزایش صددرصدی آن طی سه سال سخن گفته ام و طبیعی است زمانی که صحبت از حذف یارانه ها می کنیم، باید بدانیم که با شرایط نامطلوبی در بسیاری از دهک های جامعه مواجه هستیم.

وی اظهارداشت: به جز دهک دهم که حدود ۸ میلیون نفر هستند و دارای درآمدهایی هستند که احتیاجی به دریافت یارانه های مستقیم و غیرمستقیم ندارند، بقیه آحاد ملت نیازمند حمایت هستند.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در دولت بنده حمایت از مردم به اشکال گوناگون انجام خواهد شد و دولت بنده دولتی خواهد بود که مردم مالک ثروت باشند نه اعانه بگیر و هدفم آن است که مردم در جایگاه واقعی خودشان بنشینند و برای آن برنامه اجرایی موجود است که ارائه خواهم کرد.

شریعتمداری درباره لیست اموال خود و خانواده اش، گفت: لیست کامل اموال خود و خانواده ام را دقیقا در ذهن ندارم اما به صورت مختصر بگویم که لیست اموالم خانه ای است که بخشی از آن به عنوان مهریه در سال های گذشته به همسرم تقدیم شده است.

وی بیان کرد: دارایی مهم دیگری که متعلق به خودم باشد ندارم اما همسرم دارایی های دیگری دارد. میزان حقوق وزراء ۱۰ میلیون تومان خالص است که در سال ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است که بنده همین حقوق را دریافت می کنم.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: البته ناگفته نماند که یواشکی حسن روحانی و در دولت های قبل محمد خاتمی که بنده در دولتش حضور داشتم، گاهی سکه هم به ما وزراء هدیه داده اند و بنده هم از آن بی بهره نبوده ام.

همتی: ایران چاره‌ای جز اصلاحات اقتصادی ندارد

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی که عصر امروز برای ثبت نام انتخابات ریاست‌جمهوری وارد وزارت کشور شده بود در جمع خبرنگاران حضور یافته و به ارائه سخنانی در این درباره برنامه‌های خود پرداخت که متن کامل آن به شرح زیر است:

به گزارش فارس، امروز، جایگاه اقتصادی کشور و رفاه و آسایش زندگی شما مردم، هم‌تراز با فداکاری، همت، شجاعت، تلاش و صبوری شما نیست. امروز کشور در شرایطی است که هیچ امری مهم‌تر و بنیادی‌‌تر از بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی شما مردم وجود ندارد. قدرت و آینده ایران در گرو اصلاح حکمرانی اقتصادی، تغییر مناسبات اقتصادی و ایجاد زمینه اشتغال مولد است. ایران امروز ما چاره‌ای جز اصلاحات اقتصادی ندارد. فسادهای گسترده و زمین‌گیر شدن رشد اقتصادی، ضمن تاثیرپذیری شدید از تحریم های ظالمانه، بخشی معلول ساختار حکمرانی اشتباه اقتصادی است.

امروز اصلاحات گسترده و عمیق اقتصادی مهمترین و حیاتی‌ترین اولویت کشور است. بحث‌های بی‌سرانجام سیاسی راه به جایی نمی‌برد. هر صحبت دیگر، در این شرایط جز بیراهه رفتن ثمری ندارد. گذران زمان به نفع ما نیست. آنچه شما مردم مطالبه می‌کنید، رشد، رفاه و آرامش اقتصادی است، و این تنها در سایه بینش اقتصادی و بهره‌گیری از تجربه اجرایی و اتکای بی چون و چرا به دانسته‌های علم اقتصاد در کنار تعامل جدی بین‌المللی است. شما مردم انتظار به حق دارید که در رفاه زندگی کنید، امنیت شغلی و درآمد کافی داشته‌ و از آینده زندگی فرزندانتان اطمینان خاطر داشته باشید، اینها خواسته‌های زیادی نیستند. بسیاری از کشورهای دنیا، زمانی که تکیه بر تجربه، ترجیح اقتصاد به سیاست، و تمرکز بر تولید اشتغال‌محور و فقرزدا را سرلوحه تمام برنامه‌های خود قراردادند، با یک برنامه منسجم و زمان‌دار توانستند زندگی شهروندان خود را بهتر کنند. ایران ما، و شما مردم در این بزنگاه تاریخی هستید. بزنگاهی که درآن باید تکیه بر تجربه علمی و اندوخته‌های دانش بشری برای افزایش درآمد، رشد اقتصادی، حمایت از رشد و توسعه بازارهای مالی به‌ویژه بازار سرمایه، ارتقای سرمایه اجتماعی و افزایش امید و اطمینان تنها اولویت ها برای دوره آینده کشور باشد. 

بنده، بدون وابستگی به هیچ حزب و تشکیلات سیاسی و با توکل به خداوند و اعتماد به قدرت و توان و استعداد شما مردم وارد این صحنه می‌شوم. برنامه عملی خود برای تغییر ریل اقتصاد کشور و قرار دادن آن در مسیر رشد پایدار در چارچوب شرایط کشور را در روزهای آینده منتشر خواهم کرد. این برنامه یک شعار و آرمان‌ پردازی نیست، بلکه ماحصل تجربه و درک محدودیت‌ها و فرصت‌های کشور است. کابینه و همکاران من، بهبود وضعیت اقتصادی از طریق اصلاح حکمرانی اقتصادی را در اولویت هدف‌‌های خود قرار خواهند داد. قوه مجریه، بر اجرای برنامه اقتصادی متمرکز خواهد بود و ظرفیت اصلی خود را به این امر اختصاص خواهد داد و یقین دارم که نتیجه خواهد گرفت. امیدوارم در روزهای آینده بیشتر با شما صحبت کنم و جزییات بیشتری را از برنامه‌های تنظیمی خود در معرض نقد و بررسی و در نهایت قضاوت شما قرار دهم. امیدوارم شایسته اعتماد شما مردم عزیز در جایگاه رییس قوه مجریه باشم.

رضایی: آن که هنگام ثبت‌نام گریه کرد و کسی که گفت «نه چکش نه کلید»، خودشان عامل بدبختی مردم بودند
 داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: کسانی آمدند ثبت‌نام کردند که خودشان مسبب مشکلات کشور بودند،‌ یک عده زدند زیر گریه و یک عده آمدند و گفتند نه چکش و نه کلید. شماها عامل بدبختی مردم ایران بودید. اگر دولت‌ها و مجلس‌های گذشته درست عمل کرده بودند، اینگونه گرفتار نبودیم.

محسن رضایی امروز شنبه پس از نام‌نویسی در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران علت اصلی مشکلات را افتادن کشور در دست نااهلان و نامحرمان دانسته و گفت: اگر امروز معیشت مردم، اقتصاد کشور و  فرهنگ ما دچار آسیب هایی شده است به تغییر ریل مربوط است که به دست نامحرمان و نا اهلان در ارکان کشور به وجود آمده است.

وی افزود: اگر امروز در کشور آلودگی امنیتی، تاخت و تاز دلالان و واسطه‌گران و اگر امروز بازیگران سیاسی را می‌بینیم که ثمره انقلاب را به انحراف بکشانند چیزی جز این نیست که نااهلان و نامحرمان وارد اداره کشور شده‌اند باید فکری کرد و چاره اندیشی کرد.

این داوطلب ریاست جمهوری با اشاره افزایش قیمت های هر روزه، درباره مشکلات کشاورزان گفت: کشاورزان مشکل زیادی دارند. محصولشان را ارزان می خرند و به مشتریان و مصرف کنندگان گران می فروشند‌.

وی اضافه کرد: باید شرمنده ملت ایران باشیم هر چند روزی در هیچ دولتی و هیچ قوه‌قضاییه و هیچ مجلسی نبودم من هم ولی شرمنده ملت ایران هستم.

رضایی گفت:  آیا این میراث ملت امام و مقاومت ۴۰ ساله ملت ایران بود و چرا فرهنگ و اقتصاد باید مثل دفاع ملی و اقتدار ایران اداره نشود و چه اتفاقی افتاده است در بخشی از اداره کشور نامحرمان و نااهلان وارد شده اند.

وی افزود: علاوه بر این آلودگی های امنیتی، آسمان ما را بردند مسافربری ترکیه و امارات مزیت نسبی و منافع آسمان ما را برد بنادر چند صد میلیون تنی عمان و امارات سواحل ما را از منافع بندری خالی کرده است نباید اینگوته باشد.

رضایی اظهار کرد:  به دقت به اظهارات آقایانی که در این چند روز  آمده اند گوش کرده ام و بسیاری از آنها از فساد و از تبعیض ناکارآمدی گفتند که درست است اما چرا علل اینها را نگفتند و چرا سهم خود را در این تبعیض‌ها بیان نکرده‌اند.

وی ادامه داد: امروز روز  شعار دادن نیست روز برنامه است روز وعده دادن نیست عمل کردن است.

رضایی با بیان اینکه امروز روزی است که باید از سعی و خطا جلوگیری کنیم‌. تکرار دولت‌های گذشته سم مهلک آینده ایران است و نیاز به دولت نو و راه نو داریم که باید در پیش بگیریم نیاز به دولت مردمی قوی کارآمد که اگر از جناح‌های سیاسی هم در آن شرکت می‌کنند به خاطر شایستگی و لیاقت آنان باشد نه به خاطر خرید و فروختن پست ها یا امضاهای طلایی.

وی افزود: امروز باید هر چیزی سر جای خود قرار بگیرد و آخرین ریالی که از بیت‌المال ایران خارج شده است سر جای خود برگردد.

این داوطلب ریاست جمهوری  با اشاره به وضعیت بورس کشور گفت: اینکه  اقتصاد پادگان و دادگاه یست درست است اما محل فلسفه بافی نیست.  اقتصاد علم است که با  دخالت دولتمردان ما آسیب جدی دیده است. اقتصاد ایران دانش اقتصادی می‌خواهد.  نه علم اقتصاد دارند و نه از نظر اقتصاددانان استفاده می‌کنند و هشدار اقتصاددانان را هم جدی نمی‌گیرند.

رضایی با کنایه به برخی دیگر از کاندیداها گفت: کسانی آمده‌اند اینجا که خودشان مسبب مشکلات کشور بودند،‌ اینها  چه تراژدی راه انداختند. یک عده زدند زیر گریه و یک عده آمدند و گفتند نه چکش و نه کلید. شماها عامل بدبختی مردم ایران بودید. اگر دولت‌ها و مجلس‌های گذشته درست عمل کرده بودند، اینگونه گرفتار نبودیم. آدم اینجا یک تراژدی دید، گویی که اصلاً آقایان هیچ دخالتی نداشتند. ما امیدوار هستیم یک بار دیگر ملت ایران به خروش بیاید. ما نیاز به یک بسیج عمومی داریم.

photo_2021-05-15_16-40-17

جلیلی: امیدواریم در این انتخابات لفاظی‌های ضعیف نتواند بر برنامه محوری غلبه پیدا کند

داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 گفت: انشاءلله در این انتخابات لفاظی‌های ضعیف و بی اعتبار نتواند بر برنامه محوری غلبه پیدا کند.

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: امید دارم که این انتخابات عرصه برنامه ها باشد نه اغوا.

وی افزود: چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که در این عرصه رقابت ها باید ناظر به مسائل واقعی کشور و پاسخ های معتبر به آنها باشد.

جلیلی تاکید کرد: در فضای انتخابات نباید مسائل موهوم جای مسائل اصلی را  بگیرد و امروز مسائلی چون معیشت و اشتغال مسائل واقعی مردم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: انشاءلله در این انتخابات لفاظی‌های ضعیف و بی اعتبار نتواند بر برنامه محوری غلبه پیدا کند. 

جلیلی با بیان اینکه کشور را با نمایش نمی توان اداره کرد، تصریح کرد: 8 سال گذشته این تجربه را نشان داد و بعصی از تجربه ها مشکلی از مسائل مردم را حل کند و نمایش نمی‌تواند جای کار واقعی را بگیرد.