جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش دوشنبه شب ایرنا به نقل از رسانه های آمریکایی جو بایدن در حالی بر حمایت بی قید و شرط خود از جنایت های اسرائیل تاکید دارد که آگاهان و ناظران سیاسی می گویند بایدن به اکراه و اجبار ناچار شده به واقعیت تنش های جدید خاورمیانه تن داده و از اسرائیل حمایت کند.

بسیاری از تحلیلگران آمریکایی می گویند، جنگ اسرائیل علیه فلسطینیان، بایدن را مجبور کرده تا اولویت های سیاست خارجی خود را کنار گذارد و برنامه های جاری در عرصه سیاست خارجی آمریکا را به خاطر نزاع خاورمیانه به تعویق در آورد.

فارین پالیسی در این باره نوشت: بایدن در تقلای مهار آتش منازعه اسراییلی- فلسطینی است.دولت آمریکا با کادر نیمه نصفه اش، زیر فشار است و برای چاره کردن بحرانی که هرگز خواهانش نبود، گزینه های اندکی دارد.

درگیری فلسطینی-اسرائیلی اولویت های سیاست خارجی بایدن را به حاشیه برد

درگیری اسراییلی- فلسطینی، توافق های ابراهیم دوره ترامپ و برنامه های بایدن را زیر سوال می برد.این درگیری ها، آن طور که واشنگتن تایمز اشاره می کند «موجب شکاف تازه ای میان اسراییل و کشورهای عربی می شود. بایدن در شرایطی برای چاره کردن این بحران تقلا می کند که اولویت های سیاست خارجی خودش در سایه قرار می گیرد.»

دولت بایدن نه این نزاع را نادیده بگیرد نه حل کند

مارتین ایندیک در فارین افرز نوشت: آمریکا نه می تواند نزاع فلسطینی اسراییلی را نادیده بگیرد و نه می تواند حل و فصل کند. بنابراین، واشنگتن باید منازعه ای را که نمی تواند به آن پایان دهد، فعالانه مدیریت کند.

در همین ارتباط، فارین پالیسی تاکید می کند: واشنگتن، افراط گرایی اسراییلی را توانمند می کند. پرهیز از محکومیت خشونت های ضد فلسطینی، تنها به گسترش آن می انجامد.

بحران دولت بایدن و خرسندی بازیگرانی دیگر

واشنگتن اگزماینر در گزارشی آورده است: انفجار خشونت در اورشلیم، بحرانی را برای دولت تازه بایدن پدید آورده که می تواند خوشایند بازیگران مختلف منطقه ای باشد و این موجب نگرانی تحلیلگران و مقام های رسمی آمریکاست.

غافلگیری ناخوشایند بایدن

به گزارش سی ان ان، «نبرد میان اسراییل و حماس، یک غافلگیری ناخوشایند برای بایدن است. او که با بزرگترین چالش امنیت ملی آمریکا از زمان فرانکلین روزولت روبروست، مهمترین اولویت خود را چاره کردن شکاف داخلی ایالات متحده قرار داده و پس از آن هم اولویت های سیاست خارجی اش را به دقت مشخص کرده است: ایران، چین و آب و هوا».

بایدن در برابر کار انجام شده و پرهزینه

بروز خشونت در خاورمیانه، دولت آمریکا را غافلگیر کرده و جو بایدن را در موقعیتی نامطلوب قرار می دهد. او در واقع می خواست پس از تلاش های پیشینیان خود برای آرام سازی درگیری های خاورمیانه، به چالش های تهدیدآمیزتری از جمله روسیه، چین، تغییر آب و هوا و حملات سایبری بپردازد.

فرانکفورتر روندشاو آلمان گزارش داد برایان کاتولیس، کارشناس مسائل امنیتی از اندیشکده چپ لیبرال «مرکز پیشرفت آمریکا»، باور دارد جو بایدن به درستی اولویت های متفاوتی را برای چند ماه اول خود تعیین کرده بود، اما دیگر فرصت این کار تمام شده است. واشنگتن اکنون نمی تواند منفعل بماند. ظاهرا بایدن هم عقیده مشابهی دارد. عصر چهارشنبه وی در مقابل دوربین ها گفت: "اسرائیل حق دفاع از خود را دارد" و بدین ترتیب امیدهای مبهم به حل هر چه سریع تر درگیری را نقش بر آب کرد.