منابع رسانه ای عراق و اقلیم کردستان این کشور خبر دادند که جنگنده‌های ترکیه روستاهای «اتوش» و «بیبادی» از توابع منطقه «جمانکی» در استان دهوک را بمباران کردند.

ترکیه عراق را بمباران کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«اینا» خبرگزاری رسمی عراق در این باره نوشت که جنگنده های ترکیه روز گذشته (جمعه) این مناطق در اقلیم کردستان عراق را بمباران کردند. 

«الند امیر»، فرماندار منطقه جمانکی گفت که بمباران بیش از نیم ساعت ادامه داشت اما با این وجود تلفات جانی در پی نداشته هرچند سبب خسارت مالی و آتش‌سوزی زمین‌های کشاورزی شده است.

وی افزود که ساکنان این دو روستا از مدت‌ها پیش به علت حملات ترکیه منطقه را تخلیه کرده بودند، اما همچنان برای  کشاورزی به آنجا می‌روند.

در همین پیوند، «ریبوار بابکی» رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ایالتی کردستان عراق، گفت که بمباران این مناطق از ۱۹۹۲ ادامه داشته و علت آن حضور غیر قانونی نیروهای«پ. ک.ک» در خاک عراق است.

وی افزود که این مساله به معضلی برای اقلیم کردستان تبدیل شده و حاکمیت سرزمینی عراق را با خطر مواجه می‌کند. 

این مقام کُرد عراقی تاکید کرد که بغداد می‌تواند از روش‌های دیپلماتیک و هماهنگی با ترکیه و با روش نظامی از طریق اخراج نیروهای پ.ک.ک از خاک کشور این معضل را حل کند.

بابکی گفت که کمیسیون امنیت مجلس ایالتی کردستان عراق کمیته‌ای را برای پیگیری این موضوع و تهیه گزارشی از حملات و حجم خسارت‌های ناشی از آنها تشکیل داده است که گزارش آن به دولت اقلیم و دولت فدرال داده خواهد شد.

ترکیه سال ها است که به بهانه مقابله با عناصر «پ‌.ک.ک» در حال نقض تمامیت سرزمینی عراق در شمال این کشور است. گروه پ‌ ک ک که در ۴۰ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود. 

ترکیه می‌گوید که شبه نظامیان پ. ک. ک مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار شهروند  این کشور از جمله زنان و کودکان هستند.

آنکارا که در شمال عراق پایگاه نظامی دارد از خرداد سال ۹۹ به حملات هوایی و زمینی علیه پ.ک.ک در اقلیم کردستان عراق شدت بخشیده است. 

این حملات با وجود محکومیت عراق و اتحادیه عرب همچنان ادامه دارد.