حامی هنر زندگی/ داشتن خانواده سالم امری ضروری است چرا که به حفظ همه جانبه جامعه و افراد کمک می کند. یکی از موارد پیش بینی نشده خانواده طلاق است. آمارهای جهانی روند رو به رشدی را در این زمینه نشان می دهند. در ایران هم با وجود نهادهای اجتماعی و خدمات فرهنگی متاسفانه شاهد سیر صعودی طلاق هستیم. طلاق صدمات روحی و روانی هم به زوجین و هم خانواده های دو طرف وارد می آورد و از جمله معضلاتی هست که در پی آن مسائل دیگری را هم با خود دارد. دگرگونی زندگی زوجین گاهی حتی تا سال ها صدمات خودش را به فرزندان می زند. مسائلی که طلاق بهمراه دارد اقتصادی, فردی, اجتماعی و حتی جسمانی است.

شایع ترین دلایل طلاق کدام اند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

طلاق باعث احساس تنهایی، گناه، حس رهاشدگی، بی اعتمادی، کاهش عزت نفس، آشفتگی روحی روانی و استرس و خشم در زوجین می گردد. کودکان طلاق بیش از سایر کودکان از افت تحصیلی، اختلالات یادگیری، عدم توجه و تمرکز، افسردگی، اضطراب، شب ادراری و حتی مشکلات جسمانی رنج می برند.

بنابراین حل این معضل اجتماعی و مدیریت روند رو به رشد آن به داشتن جامعه سالم و شکوفایی آن می انجامد. امروزه کارشناسان و مشاوران به طلاق بعنوان پدیده پیچیده ای می نگرند که تا حد زیادی در بسیاری از خانواده ها قابل پیشگیری و کنترل است.مشاوران طلاق در این زمینه به زوجین کمک می کنند تا مشکلات زندگی خویش را ارزیابی دوباره کنند و از دید تازه‌ای به آن بنگرند. چرا که بسیاری از تعارضات خانوادگی به دلیل عدم آگاهی و شناخت افراد از یکدیگر و عدم توانایی در حل مسئله است. افراد با راهنمایی مشاوران می توانند با نقاط قوت و ضعف خود در روابط بین فردی آشنا شوند و در صدد رفع مسائل خود برآیند.تحکیم خانواده زمینه بهزیستی افراد و جامعه را فراهم میکند.

عوامل موثر بر طلاق چیست؟
عوامل مختلفی با توجه به بافت فرهنگی _ اجتماعی برای طلاق ذکر شده است. به طور مثال برخی روانشناسان خیانت همسران به یکدیگر را یکی از عوامل طلاق ذکر کرده اند. یکی از عوامل موثر بر طلاق عدم رضایت زنانشویی است. احساس رضایت از ازدواج نقش مهمی در کارکرد بهنجار در خانواده دارد. زوجین سازگار صمیمیت و توافق زیادی با یکدیگر دارند؛ آنها از نوع و کیفیت زندگی و اوقات فراغت خشنودند و مدیریت خوبی در مسائل مالی دارند. تعارض زنانشویی ناشی از ناهماهنگی زن و شوهر در نوع نیازها و روش ارضای آن، اختلاف در خواسته ها و بی مسئولیتی آنان نسبت به هم است.
هم چنین عوامل فردی هم چون سن افراد، بیماری هایی نظیر عقیم بودن و نازایی، اختلاف فرهنگی، ناهماهنگی طبقاتی، دخالت های بی مورد خانواده ها، اعتیاد، بیکاری، اختلالات جنسی، مهریه های سنگین، نفاق و دورویی، مردسالاری، تعصب و غیرت بی جا، خساست، جریحه دار شدن احساسات، تشریفات، عدم تطابق سنت ها و ازدواج های تحمیلی از دیگر دلایل طلاق بشمار می آیند. تحقیقات نشان داده که از دیدگاه زنان و مردان عوامل متفاوتی زمینه ساز طلاق هستند. مهم ترین دلیل مردان برای جدایی و طلاق دخالت های خانوادگی و در میان زنان مهم ترین دلیل انتخاب نادرست همسر می باشد.

شایع ترین دلایل طلاق کدام اند؟
همان طور که گفته شد طلاق دلایل متعددی دارد اما برخی از شایع ترین آن ها به شرح زیر هستند:

1. عدم مدیریت هیجانات
یکی دیگر از عوامل بروز طلاق عدم مدیریت هیجانات است که سبب بروز رفتارهای ناگهانی و ترس و خشم و اضطراب در زوجین می شود. این افراد با کوچکترین تکانه ای بهم ریخته و افسار خویش را از دست داده و شروع به ناسزاگویی و توهین به یکدیگر می کنند. مدیرت هیجان مسئله مهمی است که باید سال های قبل هم چون دوران کودکی و نوجوانی به افراد آموزش داده می شد تا می توانستند در برخورد با بحران ها و معضلات زندگی بهترین راهبرد را در پیش گیرند. سرکوبی و یا تخیله ناگهانی هیجانات راه صحیح نیست بلکه افراد باید بتوانند به درستی احساسات خویش را بر زبان آورده و در مواقع لازم بهترین تصمیم را بگیرند. تنظیم هیجانات نیاز به آموزش و تمرین دارد تا زوجین بتوانند زندگی همراه با خشنودی و روابط بین فردی موثر داشته باشند. طبیعی است که عدم آگاهی از این هیجانات و نحوه بروز آن تعارضات میان افراد را بیشتر و زندگی زنانشویی را در معرض فروپاشی قرار می دهد. در این شرایط زوجین به جای حمایت از یکدیگر در جهت آزار، ناکامی و کاهش عزت نفس یکدیگر حرکت می کنند و هر یک دنبال یافتن دلیل برای اثبات عیب و کوتاهی و طرد یکدیگر هستند.

2. افکار و باورهای نادرست
برخی متخصصان روانشناسی دلیل مشکلات زوجین را باورهای نادرست و افکار ناکارآمد از یکدیگر می دانند. افراد به دلیل تحریف های شناختی درگیر مشاجره با هم می شوند و نمی توانند حرف یکدیگر را درک کنند. هر کدام از مسئله برداشت جداگانه خود را دارد و واقعیت ذهنی شان متفاوت می شود که سبب عدم درک و همدلی می گردد. روانشناسان برای رفع تعارضات زناشویی اط دو طریق اصلاح تحریف های شناختی و تغییر شیوه های حل تعارض کمک می گیرند.

3. مشاوره طلاق یک طرفه | مشکلات شخصیتی و روانی
یکی دیگر از علل طلاق اختلال های شخصیتی و روانی یکی از زوجین می باشد. به عنوان مثال اختلال پارانوئید یکی از دلایل شایع در دادگاه های طلاق است. در این اختلال فرد نسبت به دیگران سوظن شدید دارد. هسته مرکزی این اختلال بدبینی و عدم اعتماد به دیگران است که از عوامل مشکل ساز جدی در روابط با دیگران محسوب می شود.

4. ناتوانی در شناخت خواسته ها
برخی روانشناسان تعارض های زناشویی را به دلیل ناهماهنگی زن و شوهر در نیازها و روش ارضای آن، خودخواهی، مشکل در طرحواره های رفتاری و رفتارهای غیرمسئولانه نسبت به ارتباط زناشویی و ازدواج می دانند. تعارض در خانواده نشانگر آن است که کیفیت ارتباط اعضای آن با یکدیگر مشکل دارد و حداقل یکی از اعضای خانواده سعی بر این دارد که اعضای دیگر خانواده با دنیای درونی او هماهنگ شوند.

5. اعتیاد
اعتیاد به مواد مخدر یا الکل تاثیرات مخربی بر فرد و خانواده می گذارد. اعتیاد عوارض جسمی، روحی و روانی گسترده ای به دنبال دارد. از جمله این عوارض ضعف جسمی، افسردگی، پرخاشگری، اضطراب، بی توجهی به مسئولیت های فردی و بیکاری می باشد که لطمه به اقتصاد و نهاد خانواده می زند.

6. بیکاری
از مسائل عمده طلاق مخصوصا در کشورهای در حال توسعه، مسائل اقتصادی می باشد. بیکاری خود عوارض روحی و روانی گسترده ای را همراه دارد. این افراد احساس بی کفایتی و ناتوانی در تامین معاش خانواده و رفع نیازهای آنان می کنند. از طرفی بیکاری سرزنش اطرافیان را در پی دارد که سبب رنجش فرد، عدم اعتماد به نفس و ناامیدی می شود. این مسئله به مرور زمان تحکیم خانواده را به خطر می اندازد.

مشاوره طلاق یک طرفه | انواع طلاق
طلاق انواع مختلف دارد که دو نوع اساسی و شایع آن به شرح زیر می باشد:

1. طلاق عاطفی
وقتی سردی و خاموشی در زندگی زوجین جاری می‌شود، آن ها نسبت به یکدیگر بی تفاوت می شوند. در واقع برخی ازدواج ها که به طلاق ختم نمی‌شود تو خالی خواهند شد. در این نوع طلاق زن و شوهر زیر یک سقف زندگی می کنند اما هریک در دنیای درونی خودشان هستند. در واقع همسران بدون عشق، احترام، همدلی و محبت و دوستی ازدواج خود را پیش می برند. آنها به جای حمایت از یکدیگر در جهت آسیب رساندن به هم هستند و هر یک دیگری را مقصر می داند. طلاق عاطفی به عنوان انتخابی نفرت انگیز تسلیم در برابر دیگری است که احساس غم و ناامیدی را در پی دارد. به خصوص در زنانی که از تمکن مالی کافی برخوردار نیستند و یا در زندگی دارای فرزند هستند ناچارند با وضعیت موجود سازگاری کنند. از سوی دیگر مردانی که توانایی پرداخت مهریه را ندارند شرایط موجود را تحمل می کنند. همه این عوامل منجر به حاکم شدن جو سرد و بدون شور و نشاط در خانه می شود. فرزندان برای دور ماندن از این فضایی که احساس آرامش و راحتی نمی کنند به محیط بیرون از خانواده پناه می برند.

2. طلاق قانونی
پایان قانونی ازدواج و تعهد زوجین به وسیله ظلاق و نه با مرگ همسر و یا حکم بی اعتبار، همان طلاق قانونی می باشد. این طلاق ریشه فقهی و مذهبی دارد. اجرای صیغه طلاق و ثبت آن پس از حکم دادگاه صادر خواهد شد. 

طلاق چه پیامدهایی را به دنبال دارد؟
طلاق دارای آثار و پیامدهای عمیق اقتصادی، اجتماعی، روانی، قانونی و والدینی برای مردان و زنان مطلقه، فرزندان طلاق و اجتماع است. آثار و عوارض طلاق شامل مسائل اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی می شود که در برخی موارد هزینه هایی را به جامعه تحمیل می کند. افرادی که طلاق را تجربه کرده اند با کشمکش های متعدد بین فردی مواجه بوده اند و در این فرآیند هویت آشفته، عزت نفس پایین، سردرگمی در نقش، فقدان امید و تغییر سبک زندگی از عوامل آن هستند. برخی از پیامدهای شایع طلاق عبارتند از:

1. پیامد اجتماعی
طلاق دارای پیامدهای اجتماعی همچون تغییر ساختار خانواده، نگاه اجتماع، مشکلات تحصیلی و عاطفی فرزندان، احساس طردشدگی، احساس ناامیدی نسبت به زندگی زناشویی، احساس بیگانگی از خود، زندگی زناشویی و جامعه و فردگرایی، آسیب های کودکان، سو مصرف مواد، مشکلات حضانت و تربیت فرزندان و عدم امنیت اجتماعی زنان می باشد. زنان متارکه کرده کمتر از مردان ازدواج مجدد می کنند. دلیل آن وجود فرزندان، سن زن، فرصت محدود آنان برای انتخاب و عدم رغبت مردان جهت ازدواج با زن مطلقه می باشد. زنان همچنین از نگاه های کنجکاوانه و طعنه های دوستان و آشنایان در امان نیستند. مذموم بودن طلاق در جامعه و مقصر شمردن زن منجر به انزوای اجتماعی زنان می شود.

2. مشاوره طلاق یک طرفه | پیامد اقتصادی
زنان پس از طلاق بیشتر از مردان از مشکلات اقتصادی، عاطفی و حمایت اجتماعی رنج می برند. اگر پس از طلاق مسئولیت های اقتصادی و تامین نیاز فرزندان بر دوش مادر سنگینی کند خطر افت تحصیلی، افزایش رفتارهای بزهکارانه و مشکلات بهداشت روانی مادر و فرزندان افزایش می یابد. مردان نیز به دلیل پرداخت مهریه های سنگین و نفقه، بحران مالی را تجربه می کنند. از دست دادن شغل و پایگاه اجتماعی به دلیل زندان رفتن از دیگر صدمات روحی سنگین به آنهاست.

3. پیامد ارزشی
در گذشته طلاق بسیار مذموم و ناپسند بشمار می آمد و در صورت بروز مشکلاتی بین زوج ها، همه دوستان و آشنایان زمینه صلح و سازش آنها را فراهم می آوردند. لذا آمار طلاق در جامعه قدیم بسیار کم بود اما امروزه کمتر کسی به طلاق به عنوان پدیده ای غیر اخلاقی می نگرد. این امر نشانگر از بین رفتن ارزش های دیروز در جامعه است. وقتی آمار طلاق بالا رود و خانواده ها به راحتی تن به جدایی دهند، یعنی قبح این پدیده در جامعه رو به افول است و در اصل می توان گفت یکی از پیامدهای طلاق از بین رفتن ارزش های سنتی جامعه است.

4. پیامد روانشناختی
پیامدهای روانشناختی طلاق شامل اختلالات رفتاری، اضطراب و استرس، وسواس های فکری، افسردگی، احساس گناه، ترس از آینده و خشم می باشد. طلاق هم چنین در کودکان باعث اضطراب، افسردگی، شکایات جسمانی، افکار سوء ظن، حساسیت در روابط متقابل و انواع فوبیا می شود. مردان طلاق گرفته در معرض خطر خودکشی، پذیرش در بیمارستان های روانی، بیماری های فیزیکی و اقدام به خشونت و انحرافات جنسی هستند.

5. پیامد های جسمانی
طلاق ممکن است باعث بیماری های روان تنی در هر یک از زوجین گردد. بیماری های روان تنی ریشه عصبی دارند؛ هرچند به ظاهر علت جسمانی است. خیلی از ناراحتی های قلبی عروقی، مشکلات گوارشی، آسم و… در افراد متارکه کرده ریشه روانی دارد.

6. مشاوره طلاق یک طرفه | آسیب به کودکان
طلاق در کودکان دبستانی باعث افزایش بار مسئولیت والدین می شود. این حالت پاسخ دهی به نیازهای فوری بی توجهی و از دست دادن شبکه حمایتی را به همراه دارد. این کودکان در معرض آسیب های جنسی، سو مصرف مواد، بزهکاری و افسردگی هستند. آنان در این اتفاق خود را مقصر می دانند و همین مسئله رنج روحی زیادی را در آنان بالا می آورد. کودکان طلاق گاهی به دلیل فرزندپروری متفاوتی که از هر والد خود دریافت می کنند، دارای اختلال شخصیت در بزرگسالی و عدم ثبات عاطفی می شوند. گاهی این کودکان رفتارهای انزواجویانه را در پیش می گیرند.
ازدواج مجدد والدین نیز موجب شکل گیری خانواده های ناتنی می شود. قرار گرفتن در خانواده نامادری و ناپدری برای کودک هم او را در معرض مشکلات تربیتی و روحی جدید قرار می دهد. سن طلاق کودکان حائز اهمیت است؛ کودکان تا 4 سالگی درکی از طلاق ندارند اما بعد از 6 سالگی متوجه آن می شوند. سنین نوجوانی و بلوغ حساس ترین سن برای جدایی والدین است چراکه بحران هویت و رفتارهای پرخطر برای نوجوان بهمراه دارد.

طلاق یک طرفه چیست؟
به طور کلی طلاق شامل سه نوع : طلاق توافقی، طلاق یک طرفه زن و طلاق یک طرفه مرد می باشد. در اصل طلاق یک طرفه بر خلاف طلاق توافقی که زوجین در مورد مهریه، نفقه، جهیزیه و حضانت فرزند توافق می کنند، در طلاق یک طرفه یکی از زوجین اقدام به طلاق می کند. طبق قوانین شرعی حق طلاق با مرد است و مرد می تواند تحت هر شرایطی همسر خود را حتی بدون دلیل موجه قانونی و شرعی با پرداخت حقوق مالی اش طلاق دهد. مرد برای طلاق باید مراحلی را طی کند؛ دادخواست صدور گواهی عدم سازش، ازجاع آن به داوری، پرداخت حق و حقوق مالی زن، دریافت گواهی عدم سازش از دادگاه و در انتها مراجعه به دفاتر طلاق. برای پرداخت مهریه اگر مردی در دوران عقد با همسرش رابطه جنسی برقرار نکرده باشد، باید نصف مهریه را بپردازد.
زن در صورتی می تواند تقاضای طلاق دهد که مرد نفقه را پرداخت نکرده باشد و یا 4 سال مفقودالاثر باشد. هم چنین در صورتی که ادامه زندگی او با مشقت همراه باشد می تواند تقاضای طلاق کند. موارد دیگری که زن می تواند طلاق بگیرد شامل عقیم بودن مرد یا مریضی سخت او، ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر اولش، محکومیت او به زندان، ضرب و جرح همسرش، اثبات خیانت او، مشکلات جنسی مرد، عدم تهیه مسکن و نداشتن رابطه جنسی برای مدت طولانی می باشد.


دلایل طلاق یک طرفه
در این بخش از مقاله مشاوره طلاق یک طرفه به بررسی دلایل طلاق یک طرفه می پردازیم. ارتباطات میان فردی اساس هویت و کمال انسان و مبنای اولیه پیوند وی با دیگران است. ارتباط های میان فردی باعث شکوفایی و بهبود کیفیت روابط افراد می شود. این در حالیست که ارتباط های غیر موثر روابط انسان را تخریب می کند. پس از توقف رابطه صمیمانه درگیری های فراوان، انتقاد، تمایل به سکوت، عدم همراهی عاطفی و حل نشدن مشکلات پدید آمده و به مرور دلزدگی زناشویی را به وجود می آورد.
مشغله های ذهنی زیاد و محرک های بیرونی استرس زا، به شدت زوجین را تحت فشار قرار داده و در طی زمان هر دو با توجه به اهداف ویژه خود، احتمالا از یکدیگر دور می شوند. این دوری منجر به افزایش فاصله های عاطفی و جسمانی بین آن دو می شود. اگرچه تعارض در زندگی زناشویی امری عادی است اما در صورت تداوم می تواند اثرات بسیار مخربی بر روابط میان زوجین بگذارد. شکست در برقراری ارتباط یکی از دلایل نارضایتی زوجین است. مشکل در ارتباط از مشخصه های روابط همسران در شرف طلاق است و به نظر می رسد سبب ماندگاری مشکلات آنان می گردد.
در واقع همه زوجین با انتظارات و ایده آل های خود یک رابطه را شروع می کنند و هنگامی که این رؤیاها محقق نمی شود، ازدواج و رابطه دچار آسیب شده و سرانجام با دلزدگی به پایان می رسد. دلزدگی، وضعیتی است که از عدم تناسب میان توقع فرد و واقعیت ناشی می شود و میزان آن به میزان سازگاری زوج ها و باورهایشان بستگی دارد. دلزدگی می تواند دارای ابعاد مختلف باشد و با از پا افتادن جسمی، عاطفی و روانی زوجین همراه شود. 

مشاوره طلاق یک طرفه
زوجینی که بتوانند تعارض های رابطه شان را با به کارگیری روش های مثبت و مهارت های لازم و عدم استفاده از تعاملات منفی مدیریت کنند، فضاییبه وجود می آورند که در آن فرصت بیشتری برای خودافشایی و توافق در مورد مسائل خانواده وجود خواهد داشت. امروزه مشاوره طلاق نقش مهمی در مشاوره پیدا کرده است و با وجود این که دنیای زوجین منحصر به فرد می باشد اما می تواند نقش کلیدی در حل مشکلات آنان ایفا کند.
مشاوران برای اینکه فضای روابط بین فردی افراد را احیا کنند، در جلسات درمانی خود در ابتدا مشکلات بین فردی را مورد ارزیابی قرار می دهند و عواملی را که در استحکام آن نقش دارند شناسایی می‌کنند. سپس با استفاده از اصول درمانی علمی مثل ابراز وجود صحیح، مهارت‌های حل مساله، جملات مثبت، آرمیدگی، افزایش اعتماد به نفس،گوش دادن فعال و آموزش مهارت های زندگی، روابط بین فردی جدیدی را با روابط بین فردی آسیب دیده گذشته جایگزین نمایند. به طور کلی می توان گفت کمک گرفتن از خدمات مشاوره تاثیر زیادی بر بهبود مشکلات زناشویی دارد. به همین دلیل توصیه می شود قبل از هر اقدامی برای طلاق از مشاوره طلاق یک طرفه استفاده نمایید.