ایسنا/ یک متخصص قلب و عروق تاکید کرد: قلب افراد سیگاری حداقل دو برابر افراد عادی در معرض خطر گرفتگی عروق و بروز سکته قرار دارد.

"قلبِ" این افراد 2 برابر بیشتر در خطر است!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دکتر مصطفی بهره مند به مناسبت هفته ملی "بدون دخانیات" (4 تا 10 خرداد) در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه رابطه مصرف سیگار و انواع دخانیات مانند قلیان با بیماری‌های قلبی و عروقی ثابت شده است، گفت: قطعا افراد سیگاری حداقل دو برابر بیش از دیگران در معرض بیماری های قلبی و عروقی هستند و در زنان این میزان به واسطه فیزیولوژی بدن آنها بیش از مردان است.

وی افزود: علاوه بر افراد سیگاری، افرادی هم که در معرض دود سیگار و قلیان قرار دارند به میزان 80 درصد افراد سیگاری، در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: مهمترین عارضه ای که به دنبال مصرف سیگار ایجاد می شود گرفتگی عروق است که این عروق می تواند عروق قلب، مغز، کلیه و یا هر قسمت دیگر بدن باشد که به تبع آن احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی وجود دارد.

بهره مند خاطرنشان کرد: بارها شنیده ایم که عنوان می شود افرادی سالها سیگار کشیده و هیچ بلایی سر آنها نیامده که باید گفت سیگار تنها یک عامل است و عوامل دیگر مانند ژنتیک، چاقی، دیابت، فشار خون و ... هم در بروز بیماری های قلبی و عروق دخیل هستند و افراد باید بدانند که هر یک از این عوامل در کنار هم اثرات تجمیعی خواهد داشت و دیر یا زود عوارض خود را نشان می‌دهد.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه قلیان هیچ تفاوتی با سیگار ندارد، گفت: این ماده دخانی حتی به دلیل دود غلیظ آن از سیگار خطرناک تر بوده و با هر پُک آن حجم عظیمی از نیکوتین وارد بدن می شود.

بهره مند یادآور شد: علاوه بر این دود غلیط قلیان می‌تواند عوارض موضعی هم در دهان افراد ایجاد کند.

وی در خصوص عوارض مصرف سیگار و قلیان تفننی هم گفت: اصلا فرقی نمی کند که افراد کم یا زیاد مصرف کنند، چرا که با هر بار مصرف، نیکوتین در بدن انباشه شده و مضرات آن در طولانی مدت خود را نشان می‌دهد.

بهره مند گفت: بطور مثال فردی که هر روز سال سیگار یا قلیان مصرف می کند با فردی که در طول 10 سال هر 10 روز یکبار مصرف داشته، به لحاظ عوارض ایجاد شده برابر هستند.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه ترک سیگار و قلیان در هر مرحله می‌تواند جلوی آسیب به بدن و بویژه قلب و عروق را بگیرد گفت: خوشبختانه عوارض ایجاد شده در قلب و عروق با ترک سیگار قابل برگشت است و با دو سال ترک سیگار، قلب افراد سیگاری دوباره سالم می شود.

بهره مند گفت: بنابراین هر مرحله‌ای که افراد سیگاری اقدام به ترک کنند برای آنها مفید بوده و موجب بهبود کیفیت زندگی آنها خواهد شد.