یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در توضیحی درباره وضعیت رایزنی‌ها در وین برای احیای برجام اعلام کرد، میزانی از پیشرفت حاصل شده اما هنوز اختلافاتی وجود دارد.

آمریکا: درباره احیای برجام پیشرفت داشتیم اما اختلافات باقیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«لورا روزن» خبرنگار ارشد آمریکایی گزارشی به نقل از «یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا» منتشر کرد که در آن از حصول میزانی از پیشرفت‌ در رایزنی‌ها برای احیای برجام خبر داد.

طبق گزارش روز شنبه (امروز) لورا روزن، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که به نام او اشاره‌ای نشده است، در جمع تعدادی از خبرنگاران آمریکایی درباره وضعیت رایزنی‌ها در وین برای احیای برجام اظهارنظر کرده است.

این مقام آمریکایی گفت: «ما میزانی از پیشرفت (در زمینه احیای کامل برجام از سوی ایران و آمریکا) داشتیم اما شفاف سازی به معنای (رسیدن به) اتفاق نظر نیست. هنوز اختلاف نظرهایی وجود دارد ... برخی از این اختلاف نظرها، مسائل مهمی هستند».

به گفته مقام ارشد وزارت خارجه واشنگتن، بعد از دومین دور رایزنی‌ها در وین آمریکا و ایران اکنون بهتر می‌دانند که برای پایبندی کامل به برجام چه کاری باید انجام دهند.

این مقام آمریکایی با بیان اینکه رایزنی‌ها در وین مفید و منظم بوده است، افزود: «البته هنوز بسیاری از اختلافات وجود دارد که باید بر آنها فائق آمد. ما هنوز به جمع بندی (و پایان راه) نزدیک نیستیم».

به گفته او، هیات آمریکایی حاضر در رایزنی‌های وین از طریق واسطه‌ها (هیات‌های اروپایی و غیر اروپایی عضو برجام) درباره «تعدادی از انواع موارد تحریم‌هایی که ما (واشنگتن) باید به منظور برگشت به پایبندی رفع کنیم و تحریم‌هایی که نیازی به رفع آنها نیست» به هیات ایرانی‌ اطلاع داده‌ایم.

از نظر این مقام واشنگتن، پیچیده‌ترین بخش، مربوط به سومین طبقه بندی تحریم های اعمالی دولت دونالد ترامپ علیه ایران است چرا که هنوز نیاز است مشخص شود آیا این تحریم‌ها به طور قانونی اعمال شدند یا بلکه عامدانه اعمال شدند تا در برابر تلاش دولت بعدی (دولت بایدن) برای بازگشت به برجام موانع ایجاد کند.

این مقام ناشناس آمریکایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «درباره ترتیب زمانی (انجام تعهدات آمریکا در زمینه برداشتن تحریم‌ها و بازگرداندن اقدامات جبرانی ایران) صحبت زیادی نشد چرا که ما هنوز در فرایند توصیف و ترسیم جزئیات اقدامات لازم توسط هر دو طرف هستیم».

اظهارات این مقام ناشناس واشنگتن در شرایطی مطرح شده که دور بعدی رایزنی‌ها در وین برای صحبت درباره برجام قرار است روز چهارشنبه هفته جاری برگزار شود.

صحبت‌های تازه این مقام وزارت خارجه دولت جو بایدن به حرف‌های چندی قبل «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» شباهت دارد.

سالیوان در این مصاحبه گفته بود: «به میزانی از پیشرفت رسیدیم اما مسافتی وجود دارد که باید طی شود تا از موانع عبور کنیم» (جزئیات بیشتر).

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین سه‌شنبه شب پس از آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی درباره این نشست صحبت کرده و گفته بود: دور پنجم مذاکرات ما با کمیسیون مشترک برجام که متشکل است از ایران و کشور‌های ۱+۴، شروع شد و جلسه اول کمیسیون مشترک را داشتیم. ادامه کار توسط کارگروه‌ها در هر دو حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها و کارگروه سوم که مربوط به نحوه اجرای توافقات خواهد بود، ادامه پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر امور خارجه ایران با بیان این‌که نمی‌توانم با اطمینان بگویم که این دور از مذاکرات دور آخر خواهد بود، تصریح کرد: تا وقتی منافع کشور تامین نشده، مذاکره ادامه پیدا می‌کند.

به گفته عراقچی، «همه طرف‌ها کماکان جدی هستند و با جدیت در این مذاکرات حضور پیدا کردند، خیلی از هیأت‌ها امیدوار هستند که این دور بتواند دور آخر مذاکرات باشد و ما به یک جمع بندی برسیم. می‌شود چنین امیدی را داشت، ولی یک مقدار هم باید محتاط بود».

معاون وزیر خارجه ایران افزود: «موضوعاتی که برای نهایی شدن و تصمیم گیری باقی‌مانده، کماکان موضوعات مهمی هستند، البته تعدادشان کمتر شده و در دوره‌های گذشته در نگارش متن هم مقدار زیادی جلو رفتیم. این دور هم می‌توانیم کار را بیشتر جلو ببریم، ولی چند موضوعی که باقی‌مانده، کماکان موضوعات کلیدی هستند که درباره آن‌ها تصمیم گیری باید صورت بگیرد.