داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه رئیس‌جمهور اختیارات مهمی دارد و این برای انجام وظیفه ریاست‌جمهوری کافی است، اظهار داشت: این اختیارات برای خدمتگزاری به مردم کافی و خوب است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، طی سخنانی در برنامه «صدای جوان»، در رادیو جوان درباره سوابق و کارنامه کاری خود گفت: من افتخار داشتم که به اقتضای شرایط ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و سخن امام خمینی(ره) در دوره‌ی جوانی و در 20 سالگی دادستانی کرج را عهده‌دار بودم و بعد دادستان استان و پس از آن نیز دادستانی تهران را بر عهده داشتم. 

وی افزود: بعد از ریاست 10 سال بر سازمان بازرسی کل کشور، 10 سال نیز معاون اول قوه قضائیه و یکسال‌و‌نیم دادستان کل کشور بودم. من به‌مدت سه سال افتخار خادمی زوار امام رضا(ع) را در آستان قدس رضوی داشتم و امروز نیز در جایگاه ریاست قوه قضائیه خدمتگزار مردم می‌باشم.

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره زندگانی شخصی خود بیان کرد: بنده تولد سال 1339 هستم و 37 سال است که ازدواج کردم و دو دختر به سن‌های 33 و 26 دارم؛ یکی از آنانا دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه تهران و دیگری نیز دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه قرآن و حدیث است. منزل من 140 متر است و خودروی شخصی ندارم ولی همسرم یک خودروی ایرانی دارد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیدگاه شما درباره سیاست خارجی و تعامل با کشورهای دنیا با رعایت سه اصل عزت، حکمت و مصلحت چیست؟، تصریح کرد: ما باید با تمامی کشورهای دنیا به‌ویژه همسایگان تعامل داشته باشیم. ما امروز زندگی اجتماعی با جهانیان داریم و ظرفیت‌های بسیاری در همسایگان ما وجود دارد و چرا سهم ما از صادرات به کشورهای منطقه به این میزان است و می‌تواند دو برابر شود.

داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه دیپلماسی اقتصادی باید فعال شود، تصریح کرد: ما به تعامل با کشورها باور داریم و جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیت‌های بسیار اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و به‌ویژه جوانان باسواد و صاحب اندیشه می‌تواند ارتباطات خوبی با جهانیان برقرار کند.

رئیسی هم‌چنین در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌های خود در  حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی که امنیت ملی و آزادی بیان در کنار هم بدون شعارزدگی محقق شود، خاطر نشان کرد: آزادی از ابتدای انقلاب در شعارهای مردم بوده و در قانون اساسی هم وجود دارد. آزادی در پرتو وجود امنیت حاصل می‌شود و نباید بین این دو تضاد ایجاد کرد و مردم در فضای امن می‌توانند فکر و بیان داشته باشند. من به آزادی بیان معتقدم و وقتی یک جامعه می‌تواند گام‌های استوار داشته باشد که ازادی بیان در آن وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما آیا اختیارات رئیس‌جمهور در چارچوب قانون اساسی برای اداره کشور کافی است؟، اظهار داشت: من همیشه به نامزدهای ریاست‌جمهوری توصیه کردم که یکبار قانون اساسی را بخوانند؛ رئیس‌جمهور اختیارات مهمی دارد و این برای انجام وظیفه ریاست‌جمهوری کافی است. ما در کشور بین قوا همکاری بین قوا را داریم و استقلال قوا به معنای جدایی نیست؛ با وجود ولایت فقیه، در کشور بن‌بست نداریم. این‌که برخی اواخر دوره ریاست‌جمهوری می‌گویند که اختیارات‌شان کم است و من علت این را نمی‌دانم. اختیارات رئیس‌جمهور در قانون اساسی به‌طور دقیق آورده شده است؛ مگر کسی دنبال کارهای دیگری باشد که بوی نوعی استبداد می‌آید. اختیارات رئیس‌جمهور برای خدمتگزاری به مردم کافی و خوب است.

رئیسی در ادامه‌ی این برنامه در پاسخ به سوالی از استان خراسان جنوبی، درخصوص برنامه‌های خود برای استفاده بهینه از معادن این استان و حل مشکلات پیرامون آن، تصریح کرد: این استان ظاهرا به‌عنوان یک استان محروم تلقی می‌شود ولی ذخایر خوبی دارد و باید ظرفیت‌های این منطقه شناسایی شده و مورد استفاده صحیح قرار بگیرد. بهترین سنگ‌ها در این استان است و اقتصاد سنگ باید در این منطقه استان فعال شود؛ ما اقتصاد هر استان را متناسب با ظرفیت‌های آن دیده‌ایم و ظرفیت عظیم اقتصاد کشور باید به‌دست جوانان فعال شود.

وی هم‌چنین درباره خود برای رفع تبعیض در جذب نیروها در دوایر دولتی، خاطر نشان کرد: جذب نیروی اداری باید بر اساس شایسته‌گزینی باشد و همه باید شاخص‌ها را ببیند و مدیران طبق آن نیز شناسایی و مشغول به کار بشوند. باید به‌گونه‌ای اقدام صورت بگیرد که این‌گونه تلقی بشود که نظام جذبِ نیرو مبتنی بر شایستگی است؛ بنا داریم این شیوه را دنبال کنیم و ضمن اینکه باید وضعیت نیروهای موجود را هم سازماندهی کرد.

داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که نخستین دستور شما بعد از تصدی این مسئولیت چیست؟، گفت: من دو اقدام سلبی و ایجابی خواهم داشت؛ اقدام سلبی پایان روابط فسادانگیز و جریان رانتخواری در همه حوزه‌ها با ابلاغ به دستگاه‌ها ابلاغ انجام و اجرا خواهد شد و در بخش ایجابی نیز مسئله مسکن است. در دوره‌ی چهارساله‌ی ریاست‌جمهوری باید 4 میلیون مسکن ساخته شود و اگر در این سال‌ها به‌میزانی که قانون مشخص کرده، مسکن ساخته می‌شد امروز شاهد این دغدغه بزرگ برای جوانان و مردم نبودیم.

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سن مطلوب برای ازدواج جوانان از نظر شما چقدر است؟، تصریح کرد: وقتی دخترانم دیپلم خود را گرفتند، به آن‌ها گفتم که "اگر آمادگی دارید نسبت به خواستگاران پاسخ بدهید و انتخاب با شماست" و وقتی هم وارد دانشگاه شدند، ازدواج کردند. باید برای کاهش سن ازدواج در عمل اقدام کنیم و می‌بایست دغدغه جوانان نسبت به اشتغال و مسکن  را برطرف کنیم تا بتوانند ازدواج کنند.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری درباره برنامه خود برای ایجاد شغل پایدار، گفت: اشتغال از نگرانی‌های جدی جوانان است و امکان ایجاد اشتغال در کشور وجود دارد و ما باید از ظرفیت‌های خالی اقتصادی کشور استفاده کنیم. اشتغال فقط در صنعت و کشاوری نیست و باید در خدمات هم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم و جوانان در خلق ثروت نقش مهمی دارند.

رئیسی هم‌چنین بیان کرد: ما از فرهنگ غنی و تمدن کهن برخورداریم و تمدن اسلامی و ایرانی ما می‌تواند در برابر تمدن‌های جهان سخن داشته باشد جهانان ما را به‌عنوان کشور فرهنگی می‌شناسند. دشمن می‌خواهد ما اصالت ایرانی و اسلامی خود را فراموش کنیم و تهاجم فرهنگی می‌خواهد افراد را از هویت خود جدا کند.

وی در ادامه‌ی این برنامه خاطر نشان کرد: ظرفیت انسانی ما برترین سرمایه ماست و ما نیروی جوان کارآمد و مبتکر داریم که در هر زمینه‌ای وارد میدانی شدند، منشاء خیر و برکت و پیشرفت شدند. ایران ما کشوری چهارفصل است و اقلیم‌های گوناگونگی داریم و گردشگری باید فعال شود.

این داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک، عنوان کرد: مسئله زیرساخت نه‌فقط برای دولت الکترونیک و بلکه باید برای رسیدن به دولت هوشمند مفید است و باید تا الان از مسئله دولت الکترونیک عبور می‌کردیم ولی متأسفانه در این زمینه عقب هستیم و در میانه‌ی راه قرار داریم و این در حالی است که در دنیا، مسئله‌ی دولت هوشمند مطرح می‌شود.

رئیسی درباره برنامه‌های خود برای تحول در صنعت خودروسازی نیز گفت: صنعت خودروی ما باید فناورانه باشد که می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند. ما در صنعت دفاعی شاهد پدیده‌های جدید و نو هستیم و این فناوری باید به صنعت خودروسازی سرریز بشود و این شیوه را پیش خواهیم گرفت. مسئله دیگر اصلاح نظام قیمت‌گذاری خودروست که باید انجام بگیرد و مردم واقعا در این زمینه مشکل دارند.

وی درباره ایجاد شفافیت اقتصادی و مبارزه‌ی دولت با فساد چیست؟، تصریح کرد: نظامات اداری و اقتصادی کشور باید پشت یک ویترین باشند که مردم و نخبگان به‌راحتی بتوانند آن را به‌طور شفاف مشاهده کنند. شفافیت می‌تواند جلوی فساد و رانت را بگیرد؛ باید سامانه‌هایی که منجر به شفافیت قراردادها می‌شود، فعال شود و این موضوع موجب افزایش اعتماد مردم به دولت خواهد شد.

رئیسی هم‌چنین درباره حل مسائل و مشکلات کوله‌بری و سوخت‌بری، خاطر نشان کرد: مبادلات کالا در مناطق مرزی و ساماندهی کوله‌بری و تبادلات کالا و سوخت از مسائلی است که حتما باید انجام بگیرد و تأکید کرده‌ایم که معیشت مرزنشینان دغدغه ماست. صادرات خرد باید مورد توجه قرار بگیرد؛ هم‌چنین بازارچه‌های مرزی باید فعال شود و این از برنامه‌های ما خواهد بود.

وی در پایان اظهار داشت: دولت ما دولت تحول خواهد بود و محور تحول نیز عدالت اقتصادی و آموزشی و عدالت در حوزه‌های مختلف خواهد بود.