کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه ولادیمیر پوتین اولین رهبر جهان بود که برای حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری منتخب ایران پیام تبریک فرستاد، تصریح کرد: این به معنای اراده جدی فدراسیون روسیه برای گسترش بیش از پیش روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

مفهوم پیام پوتین به رئیسی از زبان سفیر ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جلالی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این پیام همان چیزی است که در نامه مقام معظم رهبری توسط رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم پوتین شد که در آن به روابط دو کشور در عرصه های مختلف بخصوص اقتصادی تاکید شده بود و پوتین به عنوان  اولین رئیس جمهوری و اولین رهبر در جهان بود که به رئیس جمهوری منتخب ما پیام دادند و معنای این پیام آن است که باید روابط بیش از پیش بتوانیم گسترش دهیم و این اراده ای جدی است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه به دنبال اعلام نتایج سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهروی و به عنوان نخستین مقام ارشد خارجی، انتخاب سید ابراهیم رئیسی به سمت رئیس جمهوری منتخب جمهوری اسلامی ایران را به ایشان تبریک گفت

در بخشی از این پیام آمده است: امیدوارم که فعالیت جنابعالی در این سمت عالی به توسعه روز افزون همکاری دو جانبه سازنده در زمینه های مختلف و همچنین تعامل مشارکتی در امور بین الملل مساعدت خواهد نمود. این موضوع کاملا پاسخگوی منافع ملت های روسیه و ایران می باشد و در مسیر تحکیم امنیت و ثبات منطقه ای پیش می رود.  

سفیر ایران خواهان قطع نشدن پروازهای تهران - مسکو شد

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه همچنین با توجه به تاکید وزیر بهداشت مبنی بر ضرورت توقف پروازها به مقصد مسکو و بالعکس، خواستار قطع نشدن این پروازها بین دو کشور شد.

 جلالی در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما در مسکو تصریح کرد: تبعاً وزارت بهداشت نگران شیوع امواج جدید کرونا و سرایت آن به کشور هست و به همین دلیل برای جلوگیری از شیوع آن به داخل کشور چنین درخواستی را به ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کردند و نگرانی های وزارت بهداشت کاملا درست است اما ما از وزیر بهداشت و سایر مسوولان درخواست کردیم که سخت گیری های لازم برای کنترل و جلوگیری از سرایت کرونا توسط مسافران به عمل آید اما اصل پروازها قطع نشود.

وی با بیان اینکه پروازهای بین تهران - مسکو در بدترین شرایط هم بوده است، افزود: با توجه به اینکه ما تبادل هیئت های عالی بین دو کشور داریم و از طرفی مسکو نقطه ارتباطی ما با خیلی از کشورها هم هست و  همینطور ما واکسن های خریداری شده از روسیه را از طریق همین پروازها می فرستیم امیدواریم پرواز ها قطع نشود.

جلالی گفت: همه اینها دلالت بر این دارد که پروازها باید باقی بماند اما اینکه چه کسی می تواند مسافر این پروازها باشد وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا تصمیمات و سختگیری های لازم را اتحاذ کنند تا جلوی سرایت کرونا گرفته شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در نامه ای به دکتر علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، بر ضرورت طرح موضوع و اخذ تصمیمات فوری در مورد توقف پروازها به مقصد مسکو و بالعکس در جلسه کمیته امنیتی-اجتماعی ستاد ملی کرونا، تاکید کرده بود.

 ۱۷ هزار و ۳۷۸ بیمار جدید در طول ۲۴ ساعت گذشته در روسیه شناسایی شد و  مجموع مبتلایان به ۵ میلیون و ۳۳۴ هزار و  ۲۰۴ نفر رسید

طی ۲۴ ساعت اخیر ۴۴۰ بیمار  در این کشور جان باخته و مجموع جان باختگان به ۱۲۹ هزار ۸۰۱ نفر افزایش یافت

بیشترین موارد ابتلا در روسیه در ۲۴ ساعت اخیر در مسکو (۷۵۸۴ مورد)، حومه مسکو (۱۸۱۱ مورد) و سنت پترزبورگ (۱۰۴۶ مورد) به ثبت رسیده است.

سرگئی سابیانین شهردار مسکو سه روز پیش گفته بود که تقریبا ۹۰ درصد افرادی که در پایتخت روسیه به کرونا مبتلا شده اند، با ویروس نوع دلتا (گونه جهش یافته هندی) به این بیماری ابتلا یافته اند.