سخنگوی وزارت خارجه امریکا بر ضرورت توافق هسته‌ای با ایران تأکید کرد، اما در ادامه این توافق را برای حل همه اختلافات کافی ندانست تا مشخص شود واشنگتن همچنان این سودا را در سر دارد که مسئله هسته‌ای ایران را به مسائل موشکی و منطقه‌ای گره بزند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ند پرایس دیروز در سخنانی مدعی شد که توافق هسته‌ای با ایران ضروری است، اما برای پرداختن به مسائلی مانند برنامه موشکی این کشور، توافق مزبور کافی نیست.

پرایس با اشاره به ضرورت توافق هسته‌ای با ایران گفت: تمام چالش‌هایی که با ایران داریم دشوارتر خواهد شد، مگر آنکه محدودیت‌هایی علیه برنامه هسته‌ای این کشور در نظر گرفته شود.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران و پیروزی سید ابراهیم رئیسی در این انتخابات، سایت آکسیوس مدعی شد که دولت ایالات متحده به بازگشت هم‌زمان تهران و واشنگتن به برجام پیش از آغاز ریاست جمهوری رئیسی امیدوار است.

در همین رابطه، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز دو شنبه در یک نشست خبری اظهار داشت که دولت جو بایدن مشتاقانه منتظر آن است که برای بازگشت امریکا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شاهد سمت‌وسوی گفتگو‌های کنونی با ایران باشد. وی دراین‌باره خطاب به خبرنگاران گفت: ما در حال حاضر با ایران روابط دیپلماتیک نداریم و هیچ برنامه‌ای نیز برای دیدار در سطح سران وجود ندارد؛ بنابراین معلوم نیست که در طرف مقابل چه چیزی عملاً تغییر کرده است.

بایدن تحریم‌های ترامپ را قانونی می‌داند

یک پایگاه خبری به نقل از منابع مطلع گزارش داده امریکا حاضر نیست تمامی تحریم‌های اعمال‌شده «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق امریکا علیه ایران را برای بازگشت به توافق هسته‌ای برجام رفع کند.

پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو» نوشته مقام‌های امریکایی به ایران اطلاع داده‌اند که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا تمامی تحریم‌های اعمال‌شده «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق امریکا علیه ایران را رفع نخواهد کرد، زیرا بسیاری از این تحریم‌ها مبنای قانونی دارند.

این پایگاه خبری نوشته با این حال، مقام‌های امریکایی این را هم گفته‌اند که برخی از تحریم‌های دوران ترامپ با هدف سخت‌تر کردن بازگشت به توافق هسته‌ای در دولت‌های بعدی طراحی شده‌اند و هدف آن‌ها تنبیه رفتار‌های ایران نبوده است. این تحریم‌ها می‌توانند رفع شوند.

یک مقام امریکایی گفته ایرانی‌ها خواستار این هستند که تمامی تحریم‌های دوران ترامپ رفع شوند. او گفت: «ایرانی‌ها، روی یک مورد مشخص تأکید ندارند؛ می‌گویند تمامی [تحریم‌های دوران ترامپ]باید رفع شوند.»

ترامپ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بار‌ها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند، اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

یک مقام امریکایی که در جریان روند مذاکرات وین قرار دارد در مصاحبه با پولیتیکو گفته مسائلی که در این گفتگو‌ها باقی‌مانده‌اند آن‌هایی هستند که بیشترین دشواری را برای حل و فصل شدن دارند.

این مقام که پولیتیکو اشاره‌ای به نام او نکرده، گفت: «همه چیز بر اساس این اصل که «تا بر سر همه چیز توافق نشود بر سر هیچ‌چیز توافق نشده»، پیش می‌رود. اختلافاتی که باقی مانده‌اند کمترند، اما مسائلی که حل‌شان از همه دشوارترند باقی‌مانده‌اند.»

پولیتیکو به علاوه به نقل از مقام‌های امریکایی مدعی شده مذاکره‌کنندگان ایرانی خواستار امتیاز‌هایی بیشتر از توافق هسته‌ای اولیه هستند. ترامپ بعد از خروج از برجام، علاوه بر بازگرداندن تحریم‌هایی که ذیل این توافق علیه ایران رفع شده بودند، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد. پیش‌تر شبکه خبری «پرس‌تی‌وی» به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که امریکا از اصرار بر عدم انجام تعهداتش برای بازگشت به برجام دست برنمی‌دارد.

منابع نزدیک به مذاکرات در وین به پرس‌تی‌وی گفتند: «ایالات متحده امریکا کماکان از انجام تعهدات خود برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها خودداری کرده است..»

بر اساس اطلاعاتی که این منابع در اختیار پرس‌تی‌وی گذاشته‌اند واشنگتن باید تمامی تحریم‌های ایران را اعم از قانون کنگره و دستورات اجرایی و مقررات اوفک و خزانه‌داری و دادگستری را لغو کند که تاکنون حاضر به انجام این کار نشده است.

نمونه این تحریم‌ها دستورات اجرایی ۱۲۹۵۹ و ۱۳۵۹۹ و ۱۳۸۷۶ و ۱۳۹۴۹ رئیس‌جمهور امریکا و قوانین کاتسا، ISA و ویزا و قانون میهن‌پرستی پاتریوت بخش ۳۱۱ و U Turn دلار است که هنوز هیچ‌کدام از آن‌ها لغو نشده است.

بنابر اطلاعات منابع نزدیک به مذاکرات وین، دولت امریکا هنوز حاضر به لغو تحریم تسلیحاتی و لغو دستور اجرایی ترامپ در این زمینه نشده است.

این در حالی است که طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تحریم‌های تسلیحاتی ایران سال گذشته برداشته شد؛ اما دولت ترامپ مجدداً همان تحریم‌ها را با یک دستور اجرایی باز گرداند.

همچنین امریکا تاکنون لغو کامل تحریم‌های نفتی، بانکی و حمل و نقل را به گونه‌ای که نیاز به تمدید‌های دوره‌ای نداشته باشد، نپذیرفته است. بنابر اطلاعاتی که پرس‌تی‌وی کسب کرده است، آنچه امریکا مطرح کرده، صرفاً تعلیق و توقف موقت ۱۲۰ روزه یا ۱۸۰ روزه تحریم‌های نفتی، بانکی و.. است؛ به گونه‌ای که پس از سپری شدن این دوره زمانی، مجدداً ایران برای ادامه فعالیت‌های خود نیازمند اخذ موافقت رئیس‌جمهور امریکا خواهد بود.

تداوم ضد برجامی تقلای صهیونیست‌ها

«آویو کوخاوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی که در سفری چهار روزه برای گفتگو درباره آنچه «تهدید‌های منطقه‌ای مشترک» خوانده شده، در واشنگتن به سر می‌برد، در تلاش است بر تصمیم امریکا برای بازگشت به برجام تأثیر بگذارد.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای در خصوص گفتگو‌های وی در واشنگتن اعلام کرد رئیس ستاد کل ارتش نواقص توافق هسته‌ای کنونی که به ایران امکان پیشرفت قابل توجه در زمینه سانتریفیوژ‌ها و همچنین افزایش قابل‌ملاحظه میزان و کیفیت مواد غنی شده در چند سال آینده را می‌دهد و همچنین کمبود نظارت در زمینه اشاعه هسته‌ای را مورد تأکید قرار داد. این مقام نظامی ارشد رژیم صهیونیستی در تلاش برای متقاعد کردن مقام‌های امریکایی در ادعایی، تهدیدی که بازگشت امریکا به برجام ایجاد می‌کند را توضیح داد و تأکید کرد که باید تمام اقدامات برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی‌های هسته‌ای نظامی انجام شود.